Premium

Vergelijkingstest Allroads

De Suzuki V-Strom 1050DE,  KTM 890 Adventure, Honda CRF1100L Africa Twin en Triumph Tiger 900 Rally Pro zijn alle vier goed, maar hebben ieder een geheel eigen karakter. In deze vergelijkingstest gaat het dan ook niet om winnaars en verliezers, maar meer om welke stijl het beste bij jou als motorrijder past.

Voor de 2023-editie van de V-Strom is er nog het een en ander gemodificeerd, waarbij de meest opvallende verbetering het eindelijk geheel bij de tijd zijnde TFT-dashboard is. Verder is het achterframe verstevigd, de geometrie licht aangepast en zijn de veerwegen voor en achter 10 millimeter verlengd. Bovendien heeft de hier geteste DE-versie nu een heus 21-inch-voorwiel, wat de terreineigenschappen ten goede komt. Waar bij Suzuki af-fabriek de straatgerichte Dunlop Trailmax Mixtour-banden gemonteerd zijn, is de KTM 890 Adventure voorzien van Pirelli Scorpion Rally STR-rubber. Deze kunnen ondanks hun grove profiel nog heel behoorlijk langs- en dwarskrachten weerstaan. Maar als je conform de KTM-slogan ‘Ready to Race’ op asfalt hard gaat sturen, komen deze banden aan hun grenzen. Vooral bij hard uitaccelereren van bochten merk je dat de profielblokken vervormen en heb je alsmaar het gevoel dat de achterkant uitbreekt. De bochtenkoning van deze test is de Honda Africa Twin met zijn grove Metzeler Karoo Street-banden. Zo zwaar als de CRF1100L aanvoelt bij stilstand, zo lichtvoetig is ‘ie eenmaal onderweg. Qua stuureigenschappen scoort ook de Tiger 900 Rally Pro ruim voldoende, je kunt er snel én comfortabel meters mee maken.

Maar in de vergelijkingstest kijken we natuurlijk niet alleen naar banden en stuurvermogen, maar bijvoorbeeld ook naar de blokken, elektronica en kosten. De uitgebreide vergelijkingstest van de KTM, Honda, Triumph en Suzuki lees je in MotoPlus 13/2023. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws