Warmdraaien

Warmdraaien – Vakantieperikelen

Wat heb ik tolpoortjes al vaak staan vervloeken, zeker als je er na een totaal verregende snelwegetappe in pak ‘m beet midden-Frankrijk weer eens voor komt te staan. Ze komen altijd ongelegen en je kiest om onduidelijke redenen altijd het drukste poortje. Waar is dat kaartje? Waar is m’n portemonnee? Oh ja, handschoenen uit, anders kom ik er nooit bij. En ja hoor, daar komt de complete voering al naar buiten. En die krijg je er natuurlijk nooit meer fatsoenlijk in. De vakantie staat weer voor de deur, heerlijk!

Ach, eigenlijk is bovenstaande klein zeer uit het verleden. Tegenwoordig kun je in Nederland al een tolbadge aanschaffen voor landen als Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië en daarmee kun je bij de tolpoortjes gewoon doorrijden. De betaling gaat automatisch. Ook op de motor zijn die badges redelijk makkelijk mee te nemen.
Toch is het zeker niet onverstandig om voor je bepakt en bezakt de motor start voor die zo verdiende vakantietrip heel even je licht op te steken over de ge- en verboden voor motorrijders in de landen die je doorkruist. We mogen op papier dan wel één Europa zijn, de praktijk kan soms een stukje weerbarstiger zijn.

Heel verhelderend was wat dat betreft het bijwonen van een grote internationale politiecontrole in de omgeving van het Duitse Bitburg, waaraan (motor)agenten uit Nederland, België, Duitsland en Luxemburg meededen (vanaf pagina 60 in deze MotoPlus) en motorrijders en hun motoren aan een inspectie werden onderworpen. Ooit geweten dat de in Nederland zo ingeburgerde headset aan de helm in Luxemburg niet is toegestaan? Ik in ieder geval niet. Maar het hele verhaal ligt – gelukkig – iets genuanceerder en heeft vooral te maken met onduidelijkheid rond de nieuwe 22.06-keurnorm. Die norm vereist namelijk dat nieuwe helmen als geheel gehomologeerd moet worden, dus mét het communicatiesysteem. Bij de voorgaande 22.05-norm – die uit 2003 stamt en niemand nog van zo’n headset had gehoord – was dat niet het geval, en juist de dragers van zo’n helm met communicatieset werden in Luxemburg veelal op een prent getrakteerd. Dat schijnt inmiddels voorbij te zijn, al wil een enkele agent er nog wel eens het boekje voor trekken. In dat geval zou je een eventuele boete dus aan kunnen vechten.

Maar inmiddels hebben ze in het Groothertogdom alweer poosje een nieuwe melkkoe, het niet gehomologeerde getinte vizier. Is zo’n vizier niet voorzien van een ECE-keurmerk, dan volgt onherroepelijk een boete van 145 euro. Geen opvallend veiligheidsvest bij je als je in Luxemburg onderweg bent? Dan kun je er ter plekke een aanschaffen voor liefst 74 euro. Ook in veel andere landen ben je verplicht deze bij je te hebben en in sommige gevallen ook te dragen als je met pech komt te staan.

Daarnaast blijft uitlaatgeluid een heet hangijzer en moet je in Luxemburg en vooral ook in Duitsland op je tellen passen. De dB-killer uit je uitlaat gehaald? Als je ‘m wel bij je hebt, kun je hem onder het toeziend oog van een agent weer monteren en na het ter plekke aftikken van een flinke boete je weg weer vervolgen. Heb je geen dB-killer bij je of een ‘race-use-only’-demper onder je motor, dan eindigt de rit op de ‘plaats delict’ en moet je een andere manier om vinden om thuis of op je vakantiebestemming te komen.

Tip van Jip: het kan zeker geen kwaad om je voor vertrek even goed in te lezen in de ‘lokale gebruiken’ en je motor en ook je uitrusting daar op af te stemmen. In het de reportage vanaf pagina 60 dus ook even een handige opsomming van de meest belangrijke zaken op dit gebied. Doe er je voordeel mee en alvast een geweldige vakantie!

Jeroen Hidding 2

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws