Winterharde motorrijders
Waar het gros van het Nederlandse motorpark inmiddels al lang en breed in de warme stal staat, zijn er ook heren en dames motorrijder die in de wintermaanden goedgemutst de elementen trotseren. Temperaturen onder het vriespunt, snijdende wind of striemende regen. Dit winterharde gezelschap rijdt dag in dag uit stug door en laat zich alleen door sneeuw of ijzel weerhouden om op de motor de weg op te gaan, maar lang niet in alle gevallen. Wat drijft deze mannen en vrouwen in hun strijd tegen Koning Winter en wat zijn hun belangrijkste tips om veilig de winter door te komen? En zijn er dingen die je absoluut niet moet doen? Naam: Rob HuizingLeeftijd: 62 jaarWoonplaats: HillegomMotor: BMW F650GSKilometers per jaar: 25.000“Ik rijd twaalf maanden per jaar en dat doe ik al 44 jaar, zonder schade trouwens. Op dit moment op een BMW F650GS uit 2010 , maar hiervoor heb ik altijd zwaardere motoren gereden. Misschien dat het met mijn leeftijd te maken heeft, maar een lichtere motor vind ik beter te beheersen. Bovendien zijn 600 en 800 cc motoren tegenwoordig dusdanig potent dat je onderweg eigenlijk niets tekort komt. De kilometers die ik jaarlijks rijd, maak ik in het woon/werk-verkeer en in mijn vrije tijd, waarin ik onder andere een keer of tien per jaar naar mijn huis in Frankrijk rijd. Om aangenaam de wintermaanden door te komen heb ik mijn motor onder andere voorzien van handvatverwarming, een toerscherm en een rugsteun. Naast goede kleding is het in de winter vooral van belang om defensief te rijden, ruim op tijd te vertrekken en er voor te zorgen dat je motor in perfecte staat verkeerd. Stop in ieder geval met doorrijden als je je niet zeker voelt of dusdanig koude handen krijgt, dat je je vingers niet meer voelt.”[75]Naam: Kees Jan BlaauboerLeeftijd: 50 jaarWoonplaats: ZandvoortMotor: BMW R1200RTKilometers per jaar: 15.000“Op een enkele dag na, als het echt gevaarlijk glad is, pendel ik het hele jaar tussen Zandvoort en Amsterdam heen en weer. Wind, regen en sneeuw houden me in ieder geval niet van de motor af. Meestal spuit ik de motor in november al in met een corrosiebeschermer en als er gestrooid is op de wegen, spoel ik mijn motor iedere avond af met water af en komt er nieuwe laag corrosiebeschermer op. In april volgt dan de grote voorjaarsschoonmaak, waarbij mijn RT weer als nieuw onder de vuiligheid vandaan komt. In de wintermaanden zijn goede kleding en een krasvrij pinlock vizier onontbeerlijk en daarnaast rijd ik met een grotere veiligheidsmarge dan normaal om lekker ontspannen in het zadel te zitten. En zo rol je best comfortabel de winter door. Ik moet er alleen niet aan denken om het op een sportmotor te doen, veel te koud.”[42]Naam: André TeselinkLeeftijd: 44 jaarWoonplaats: EibergenMotor: BMW K75S en Triumph Trophy 900 (zomer)Kilometers per jaar: 15.000 à 20.000“Op de mooie dagen gebruik ik een Triumph Trophy 900 en als het echt slecht is, stap ik over op mijn BMW K75S. Met beide motoren rijd ik in ieder geval dagelijks 75 kilometer woon/werk-verkeer. In de winter is handvatverwarming onmisbaar en verder heb ik rubberen hoezen ter bescherming over de voorvorkpoten getrokken. Ook tank is bij extreme kou duurdere benzine met een hoger octaangehalte en spoel ik zo vaak als mogelijk de motor af na een pekelrit. Het elektrische systeem spuit ik in met WD40 en als de wintermaanden voor de deur staan zorg ik er ook voor dat mijn motor op redelijk verse banden staat. Verder wil ik bij gladheid of ‘duwende’ automobilisten nog wel eens uitwijken naar een ventweg of het fietspad, dat rijdt veel rustiger. En al doende leert men: probeer bij temperaturen dik onder het vriespunt nooit een K75 zonder choke te starten. Dan kun je in de kou staan wachten op de ANWB.”[50]Naam: Wilco van KempenLeeftijd: 42 jaarWoonplaats: BoxtelMotor: Suzuki GSX-R750, V-Strom 650 en GSX750ESKilometers per jaar: 20.000“Sinds een jaar of acht rijd ik het hele jaar door. Alleen als het echt niet anders kan, neem ik de trein. Door schade en schande ben ik er achter gekomen dat dit toch verstandiger is. Vorig jaar ben ik nog gestrand in een sneeuwstorm en moest mijn vrouw me met de auto komen halen. Ook heb ik al eens de achterkant van een bestelbusje moeten gebruiken om op een glad stuk weg tot stilstand te komen. En ja, ik ben onderweg wel eens gestopt om mijn vingers te warmen aan het cilinderblok. De GSX-R750 brengt de winter in de garage door en op de andere twee heb ik handvatverwarming en op de V-Strom ook nog een iets hoger ruitje en valbeugels. Ik verlaag in de winter altijd de bandenspanning een beetje en probeer vooral heel defensief te rijden. Ook spoel ik regelmatig de pekel van de motoren om ze een beetje netjes te houden. En heel belangrijk: zorg er voor dat je handen altijd warm blijven.”[32]Naam: Albert HammerLeeftijd: 59 jaarWoonplaats: VaassenMotor: Honda ST1300 Pan-EuropeanKilometers per jaar: 15.000 à 20.000“Zowel in de zomer als in de winter rijd ik vier dagen per week op en neer naar Amersfoort op een Honda Pan-European 1300. Alleen als het ijzelt of sneeuwt laat ik de motor staan, maar afgezien daarvan is het prima vol te houden, zeker met de handvatverwarming op mijn Pan. Ik vet de motor juist niet in voor de wintermaanden en wat de bandenspanning betreft, houd ik dezelfde spanning aan als in de zomermaanden. De grootste fout die je in de winter kunt maken is mijns inziens denken dat het nog zomer is. Dus veel te hard accelereren en te laat in de remmen gaan, met alle gevolgen van dien als het glad is.” [47]Naam: Kees van den BergeLeeftijd: 57 jaarWoonplaats: YersekeMotor: BMW K1200R SportKilometers per jaar: 22.000“Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. Dat zegt eigenlijk al genoeg, alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik tegenwoordig sneeuw en ijzel niet echt op zoek. Zo gek ben ik ook niet. Dat was vroeger wel anders. Ooit ben ik eens met een neef een motor gaan ophalen in Amsterdam, waarna we de hele terugweg in de sneeuw hebben gereden. Duurde zeven uur in plaats van de normale twee uur. Mijn moeder heeft me bij thuiskomst uit moeten kleden. Goede kleding is dus heel belangrijk als je de winter door wilt rijden. Pas verder de snelheid aan de weersomstandigheden aan en houdt nog meer afstand dan normaal. Ga in ieder geval nooit de weg op omdat het zonodig moet.” [41]Naam: Rob WilkesLeeftijd: 51 jaarWoonplaats: AlmereMotor: MZ ETZ250 en BMW R100 met en zonder zijspanKilometers per jaar: 40.000“Na eerst een aantal jaar hobbymatig in de winter met de motor op pad te zijn geweest, rijd ik sinds 1982 ook dagelijks woon/werk-verkeer op de motor. En ik heb nog geen dag verzuimd wegens slecht weer, dus ook bij sneeuw, ijzel en extreme kou ga ik op pad. Ook nog steeds voor de hobby, want bij mooi vriezend weer gaat er niets boven een toertocht door een winters landschap. Ook ga ik in de winter regelmatig naar een treffen en als er eens niets wordt georganiseerd, dan regel ik het zelf. In 2009 reden we al eens met een groepje op totaal verlaten wegen toen het -14 graden was en het hevig sneeuwde. Een tweetakt is een echte aanrader in de winter, aangezien je nooit last hebt van een bevroren carburateur. Verder spuit ik de motor in met kettingvet. Dat is vies, maar het spoelt niet zo maar weg. En ik smeer alles wat losgehaald kan worden in met koperpasta, dan komt het na de winter altijd weer los.” [38]Naam: Geert EleveldLeeftijd: 49 jaarWoonplaats: StaphorstMotor: BMW R1100RTKilometers per jaar: 20.000 “Om in de winter door te rijden heb je eigenlijk niet veel meer nodig dan een goed motorpak, onderhandschoenen en een gevoerde regenoverall. Ik doe het al jaren en in al die tijd zijn er maar een paar dagen geweest die echt niet rijdbaar waren door sneeuw en ijzel. Maar doorgaans zijn de wegen goed berijdbaar omdat ze als het ware droog vriezen. Mijn motoren zijn echte werkpaarden geweest, een poetser ben ik niet. Door de pekel was de showroom-staat er vaak al snel van af, maar technische mankementen heb ik nooit gehad. Verder zorg ik er voor dat ik op nieuwe banden de winter in ga en probeer ik onderweg zo veel mogelijk van de voorrem af te blijven.”[46]Naam: Oscar BrinkhofLeeftijd: 49 jaarWoonplaats: NieuwegeinMotor: BMW R1100GSKilometers per jaar: 10.000 à 15.000“Voor mij begint het motorseizoen in november, als de meeste andere motorrijders hun motor voor de winter in de schuur stallen. Als ik mijn motor dan van boven tot onder inspuit met tectyl krijg ik wel eens de vraag of ik hem soms winterklaar maak? Inderdaad, om er mee te gaan rijden! Niet alleen het weer, maar alles is anders in de winter. Het feit dat je amper nog motorrijders tegenkomt, het type motoren dat je ziet, de opgestoken duimen van automobilisten. Het zwaaien naar andere motorrijders is oprecht en dat is ’s zomers wel anders. Eenmaal wit uitgeslagen van de pekel op de bestemming word je bevangen door een haast euforisch gevoel. Naarmate de maanden vorderen wordt mijn motor viezer en viezer, prachtig vind ik dat! Als ik de motor na de winter weer schoonmaak voor het voorjaar voel ik me geen doorrijder meer, maar onderdeel van de grote meute. Dat valt me elk jaar weer zwaar, waarop ik me al weer verheug op de volgende winter.” [73]Naam: Marcel van LooijenLeeftijd: 44 jaarWoonplaats: VlaardingenMotor: BMW R1200GS AdventureKilometers per jaar: “Sinds 2008 rijd ik een BMW R1200GS Adventure en daar staat inmiddels dik 75.000 kilometer op. Ook in de winter rijd ik door, waaronder als invalchauffeur bij verschillende ambulancediensten in heel Nederland. Dat betekent dat ik bij nacht en ontij aanwezig moet zijn bij calamiteiten. Een motto om de winter door te komen heb ik niet, gewoon winterbanden onder de GS en gaan! Daarnaast is het erg belangrijk om voor ieder ritje op tijd te vertrekken, goed te anticiperen en kalm aan te doen met gas geven en remmen. En investeer in goede kleding, ook in thermo-onderkleding. Met stoer willen doen, kom je de winter in ieder geval niet heelhuids door.” [48]Naam: Pjotr van DalfsenLeeftijd: 43 jaarWoonplaats: KampenMotor: Yamaha FJR1300Kilometers per jaar: 20.000“Afgelopen januari heb ik meegedaan aan de Arctic Challenge Tour. Ik ben op de motor door de sneeuw naar de informatieavond in Groenlo gereden, terwijl leden van andere teams het al onverantwoord vonden om met de auto te komen. In die zin ben ik wel een winterharde rijder. In principe rijd ik ook het hele jaar door. ’s Zomers en winters rijd ik zes dagen in de week met de FJR naar Apeldoorn voor mijn werk als tennisleraar. Alleen als het echt te glad is op de weg pak ik de auto. Gewoon een kwestie van de weersberichten goed in de gaten houden.”[53]Naam: Alex HuijbertsLeeftijd: 42 jaarWoonplaats: VeghelMotor: Yamaha YP400A Majesty, Suzuki DL650 V-Strom en Triumph Bonneville T100Kilometers per jaar: 22.000“In de wintermaanden staan mijn Suzuki en Triumph op stal en rijd ik met de Yamaha Majesty scooter. Daar heb ik echte winterbanden onder liggen en verder zorg ik er voor dat ik me goed warm aankleed. Over mijn waterdichte textielpak draag ik meestal nog een regenoverall en verder uiteraard dikke winterhandschoenen. Daar draag ik dan weer geen onderhandschoenen onder, omdat ik dat te strak vind te zitten. Na iedere rit zorg ik er voor dat ik mijn kleding op een warme plek opberg en niet in een koude garage. Dat is wel zo aangenaam als je weer op pad moet. Onderweg is het vooral zaak om goed te anticiperen en je snelheid aan de weersomstandigheden aanpassen.” [61]Naam: Peter CorneliszLeeftijd: 57 jaarWoonplaats: TeugeMotor: Moto Guzzi NTX750, Kawasaki GTR1400 en Yamaha XV1600 Wild StarKilometers per jaar: 25.000 à 35.000“Mijn wintermotor is een Guzzi NTX750 waarmee ik dagelijks naar mijn werk rijd en weer terug. Alleen als er echt sneeuw op de weg ligt, laat ik de motor staan. Ik zorg er voor dat ik goed in de kleding zit, met onder andere verwarmde handschoenen. Belangrijk aan de motor is dat er niet te veel chromen onderdelen op zitten, want die moet je allemaal behandelen. Dat doe ik met vaseline. Onderweg houd ik met name de automobilisten goed in de gaten, want die zijn in de winter doorgaans niet gewend aan motorrijders. En vergeet nooit naar het weerbericht te kijken. Je kunt makkelijk ’s ochtends onder een stralend zonnetje vertrekken en ’s avonds door een pak sneeuw naar huis moeten.” [40]Naam: Paul HolLeeftijd: 51 jaarWoonplaats: OdijkMotor: Yamaha Fazer 600, Aprilia Tuono en MV Agusta 350S IpotesiKilometers per jaar: 35.000 “Mijn Fazer 600 is mijn w