Occasion Suzuki Hayabusa
Als eerste productiemotorfiets die de kaap van 300 km/uur slechtte, was de Hayabusa ooit goed voor Kamervragen. En vandaag de dag? Ook nu nog doet hij zijn Japanse naam ‘slechtvalk’ eer aan. We geven alle tweedehands tips voor een opwindend snelle vogel.
Roem en verontwaardiging zijn vergankelijk. Dat bewijst de gemiddelde vergelijkingstest van hedendaagse naked bikes. Een ‘zwakke broeder’ onder de power-nakeds levert tegenwoordig 180 pk, de toppers zelfs nog dertig meer. Nog vragen?
Desondanks gaat het debuut van de Suzuki Hayabusa in 1999 moeiteloos de geschiedenisboeken in. Horrorverhalen – opgeklopt door sensatiepers en politiek – deden massaal de ronde. De strekking van die verhalen? “Motorrijders racen met een snelheid van 300 km/uur hun dood tegemoet met een motorfiets die overal te koop is”. Toch zijn dit ondertussen wel verhalen waarop een stoflaagje zit. Het wiel van de motorgeschiedenis heeft in de tussentijd twee decennia doorgedraaid.
Laten we de Hayabusa anno 2023 dus nemen voor wat hij is. Het is geen ‘onredelijke motor’ voor volgas-types met een ware doodsverachting, maar een ‘understatement voertuig’ voor voorzichtige toeristen die weldegelijk vooruit willen. Die snelle kilometers willen maken op de Duitse onbeperkte Autobahn en daarbij willen genieten van een goed uitgeruste dikke toermotor. Het gaat verstokte Hayabusa-rijders niet om het toerengebied voorbij de 7.000 tpm. Zij weten wel dat ze op elk moment, met een ferme draai van het gashendel, de koplampen van een jagende vierwieler
degraderen tot een minuscuul lichtpuntje aan het einde van de horizon. Een Hayabusa-rijder geniet van het typisch ruige Suzuki-geluid van de krachtige en extreem betrouwbare vier-in-lijn. Of hij geniet als hij het brandstofverbruik eens onder de 1:20 kan brengen. Hij voelt zich kijkend naar het volledige dashboard mogelijk een gevechtsvlieger, maar hij vliegt meer relaxed dan gestrest door tijd en ruimte.