Premium

Conceptvergelijking Honda Africa Twin – Transalp

De Honda Africa Twin en Transalp benaderen beide hetzelfde doel, maar doen dat vanuit verschillende richtingen en met verschillende prioriteiten. Hoe dat in het dagelijks leven uitpakt? Wij gingen op onderzoek uit met de twee hoogpotige Honda’s!

De Africa Twin vraagt met zijn afmetingen en hoge zwaartepunt wat gewenning, maar als je daar eenmaal aan gewend bent, groeit het vertrouwen snel. Dankzij de goede balans lukken draaimanoeuvres tegen de stuuruitslag al na korte tijd. De draaicirkel van vijf meter is identiek aan die van de Transalp. Terwijl de Transalp bijna speels onderweg is, heeft de Africa Twin duidelijke impulsen nodig om in te sturen. Onder hellingshoek geven de twee elkaar echter geen duimbreed toe. Ze vallen niet naar binnen bij flinke hellingshoeken en vertonen niet de neiging om zich op te richten bij het remmen onder dezelfde hellingshoeken. Niets bederft het bochtenplezier.

Als het op remmen aankomt, beschikken beide over dezelfde wapens, met uitzondering van de radiaal gemonteerde voorremklauwen van de Africa Twin. Het verrast dus een beetje dat die dikkere remklauwen met vier zuigers niet beter presteren. Dat de absolute remweg iets langer is, kan te maken hebben met het hogere zwaartepunt, gecombineerd met dezelfde banden. Toch verrast ook dan nog het feit dat de eenvoudige dubbelzuiger remklauwen van de Transalp een beetje gemakkelijker te controleren zijn en dat de remmen scherper aanvoelen. De verklaring ligt waarschijnlijk in de verschillende wrijvingscoëfficiënt van remschijf en remblok. Natuurlijk zijn de verschillen niet doorslaggevend, maar wel merkbaar.

Maar wat zijn verder de verschillen en overeenkomsten tussen de Africa Twin en de Transalp? En welke komt als beste uit de test? Je leest het natuurlijk in MotoPlus 12/2023. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test BMW R1300GS Adventure

Eerste test BMW R1300GS Adventure

16 november, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Waren we maar weer 21

Waren we maar weer 21

14 november, 2024

Het is Benelli zowaar gelukt om een nog leukere versie van de BKX te maken. De meer straatgerichte S-variant moet ...

Overig nieuws