+ Plus

Occasion: middenklasse cruisers

Sport? Slecht voor het hart. Middenklasse cruisers hebben een niet al te sterk hart en kampen duidelijk met overgewicht. Maar dat hart is wel van goud en ze zijn lekker makkelijk in de omgang. Slechts 50 pk om een dikke 250 kilo vooruit te stuwen. En wie bij voorkeur lekker vlot onderweg is, wordt door weinig indrukwekkende remmen, een zeer beperkte grondspeling en gedeeltelijk slappe rijwielgedeeltes snel op de grenzen van de rijdynamiek geattendeerd. Let wel: we hebben het hier over motorfietsen van deze eeuw en niet over een stel ‘Golden Oldies’. Maar wat vinden de liefhebbers er eigenlijk van? Die maakt het allemaal niets uit. En dat is de enige juiste instelling, want wie eenmaal door het cruisen is gegrepen, laat racers en andere snelheidsfreaks gelaten voorbij razen en tokkelt zelf rustig genietend door het landschap. Motorrijden begint immers al met plaatsnemen en is de middenklasse wat dat betreft middelmatig? Dat dachten we niet. Glimmend chroom, stevige en comfortabele zadels, een machtig gevoel achter dat brede stuur – de machines op deze pagina’s zijn jongens van stavast, die zich niet snel van hun stuk laten brengen. Voor een kleine € 5.000,- scoor je al een bijna nieuwe en in ieder geval goed onderhouden cruiser, die je veel plezier op korte ritjes maar ook op een langere weekendtrip kan geven. En ja, zelfs met passagier. Het zijn ideale machines voor motorrijders die slechts af en toe een ritje willen maken, maar wel met volle teugen van willen genieten. H-D SPORTSTER 883De ‘Eighties’ zijn weer helemaal hot, ook wat motoren betreft. We schrijven 1985 als de Sportster 883 voor het eerst wordt voorgesteld en ook toen was deze Harley allesbehalve modern. Blijkbaar won je ook in de jaren 80 al geen prijzen met 50 pk vermogen en 250 kilo gewicht. Welbeschouwd is de 883 tegenwoordig zelfs eigentijdser dan tijdens zijn entree. Verbazingwekkend? Niet echt, want alles wat tijdloos is, is immers eigentijds en de 883 is een goed voorbeeld: nog steeds mooi. En dat is ook precies waar een koper voor warm loopt. En dat zijn niet per definitie beginners of motorrijders met voldoende slappe was, die een Harley als statussymbool naast hun Mercedes cabrio in de garage willen parkeren. Daarvoor is een 883 ook te goedkoop, nieuw al onder de 10.000 euro. Eigenlijk een prijspakker zelfs, want in de middenklasse is dit een normaal bedrag. Bovendien is de technische voorsprong van de Japanners niet eens zo heel groot en heeft de Harley een veel beter imago. En Harley is door de jaren heen best vlijtig geweest met updates voor deze kleine Milwaukee-twin. Zo had de 883 de in vergelijking met zijn voorgangers betrouwbare EVO-krachtbron (lichtmetalen cilinders en –koppen), kwam er in 1993 een tandriem voor alle Sportsters, kreeg de machine in 2000 nieuwe remmen, in 2001 meer vermogen (53 pk) en een gemodificeerd smeersysteem en verbeterde nokkenassen, verscheen in 2003 het model Hugger met een lagere zit en geupdate vering. Het 2003-model (foto) was overigens het laatste ‘lichte’ model, want met ingang van 2004 woog de Sportster 30 kilo meer. Dit compleet nieuwe model had een nieuw frame, een gewijzigde ergonomie, een bredere achterband (150 in plaats van 130) en in de Custom-uitvoering een tank met 17 liter inhoud. In 2007 maakten de carburateurs plaats voor injectie en zo ontbreekt het de kleinste Harley tegenwoordig aan niets. In het algemeen geldt voor dit model in gebruikte staat de vuistregel: hoe jonger, hoe beter. +WaardevastOngecompliceerde rijeigenschappenBetrouwbaar-Vaak stevig aan de prijsNiet heel zuinigTam blok (carburateur-versie) TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2003)Luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, 883 cc, 39,0 kW (53 pk) bij 6.000 tpm, gewicht 239 kg, max. belading 191 kg, tankinhoud 12,5 liter, zithoogte 770 mm, topsnelheid 168 km/uur, verbruik secundair 1 op 20,0.HONDA SHADOW 750De Shadow 750 debuteerde al in 1997 en ook toen al werd deze Honda gekenmerkt door een brave 45 pk vermogen en een aangenaam lage zit. Drie jaar later verscheen een wat bozer zusje in de vorm van de Black Shadow, die eveneens met fijne koelribben de indruk wekte luchtgekoeld te zijn. Maar niets was minder waar, want de Shadow had een vloeistofgekoelde hartslag. Waar de zwarte variant in 2004 alweer afscheid nam, rolde de Shadow vrolijk door en vanaf dat moment met cardan-aandrijving in plaats van de eerdere ketting. Het eerste model met injectie was de in 2007 verschenen ‘Spirit’, die bovendien een 21 inch voorwiel had. De normale Shadow kreeg een jaar later injectie. Deze Honda is een echte allemansvriend en blijft onvermoeibaar kilometers draaien. Kortom, een uitstekende keuze in dit segment. +Betrouwbaar motorblokLekkere soundLage en toegankelijke zit-Vermogen ondermaats in deze klasseGewichtMatige acceleratiewaardenTECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2009)Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52° V-motor, 745 cc, 33,5 kW (46 pk) bij 5.500 tpm, gewicht 267 kg, max. belading 183 kg, tankinhoud 14,6 liter, zithoogte 660 mm, topsnelheid 151 km/uur, verbruik secundair 1 op 23,8. KAWASAKI VN900Classic of Custom? Dat is de vraag bij deze VN900. Beide modellen hebben hun fans. De Classic doet het met name goed bij de oudere garde, terwijl de Custom (foto) met zijn slanke 21 inch voorwiel ook bij jongere chopper-fans hoge ogen gooit. De Custom ziet er niet alleen wat frisser uit dan de meer barokke Classic met zijn eveneens sierlijke draadspaakwielen, hij rijdt ook net wat makkelijker. Motortechnisch zijn beide modellen identiek en de 50 pk die de vloeistofgekoelde 4-kleps V-twin er monter uit schudt (vanaf 2.000 toeren pakt het blok al heerlijk op), weten het hoge gewicht van 280 kilo verbazingwekkend goed te verbloemen. Met zijn tandriemaandrijving en grote tank gaat deze Kawasaki ook een vakantietripje niet uit de weg. +Enorme actieradius met 400 kilometer. Door tandriem weinig lastwisselreactiesSoepel blok-Enkele remschijf voor mist biteService-interval van 6.000 kilometerGewichtTECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2009)Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 55° V-motor, 903 cc, 37,0 kW (50 pk) bij 5.700 tpm, gewicht 280 kg, max. belading 178 kg, tankinhoud 20 liter, zithoogte 695 mm, topsnelheid 154 km/uur, verbruik secundair 1 op 22,2SUZUKI INTRUDER C/M800De naar Amerikaanse maatstaven gelijnde ‘M’ met zijn Bobtail-kont en 3-spaaks gietwielen is, althans wat de laatste trends betreft, de moderne interpretatie van cruisen. Desondanks staat de ‘C’, de zwaardere zus met lange spatborden, draadspaakwielen en breed stuur, bekend als het populairdere model. De ‘kleine’ Intruder was er eerder al als 750 naast de cult-achtige VS1400. Dan hebben we het over de jaren 80 en helaas is er aan het blok, afgezien van de injectie in 2005, nauwelijks iets veranderd. Tamme prestaties dus, maar in het geheel toch een fijne machine. +Lage occasionprijzen voor bijna nieuwe machinesHarmonisch en stijlvol designCardan-aandrijving-Blok mist temperamentMatige remmenVoorvork slaat snel doorTECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2009)Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, 903 cc, 39,0 kW (53 pk) bij 6.000 tpm, gewicht 268 kg, max. belading 212 kg, tankinhoud 15,5 liter, zithoogte 700 mm, topsnelheid 160 km/uur, verbruik secundair 1 op 22,7.TRIUMPH AMERICADe Britse interpretatie van cruisen. Het was zondermeer moedig toen Triumph in 2002 haar eerste cruiser met parallel-twin presenteerde. Toch werd die moed in de cruiser-scene niet helemaal goed begrepen, alhoewel de vierklepper probleemloos zijn werk doet en met 60 pk zelfs het sterkst in zijn klasse is. Door 270° verzette kruktappen klinkt de America bijna hetzelfde als zijn V-twin concurrenten. Een verkoopsucces was het echter. Maar als je voor deze Brit kiest, val je wel op in de massa. Bovendien stuurt de Triumph, mede door zijn in vergelijking wat lagere gewicht, aangenaam lichtvoetig. +Verfrissend licht sturenGoed gepolsterd zadelKrachtig blok-Voorvork te zachtAchterschokbrekers missen comfortVerbruikTECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2005)Luchtgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, 790 cc, 45,0 kW (61 pk) bij 7.400 tpm, gewicht 255 kg, max. belading 195 kg, tankinhoud 16,6 liter, zithoogte 730 mm, topsnelheid 175 km/uur, verbruik secundair 1 op 19,2.YAMAHA XVS950AOndanks de wat verwarrende ‘A’ in de typeaanduiding is deze kleine Midnight Star niet voorzien van ABS en bovendien zijn de remmen niet het sterkste punt van deze Yamaha. De luchtgekoelde en mooi gelijnde V-twin met zijn meer dan 80 Nm koppel is daarentegen weer een enorm pluspunt. Jammer alleen dat de ellenlange overbrenging betere acceleratiewaarden in de weg staat en dat de uitnodigende treeplanken nogal allergisch op bochten reageren. Stuur je echter rechtuit richting zonsondergang, dan is ook deze 950 een echte ‘feel good’ machine.+Lange service-intervallenOnderhoudsarme tandriemLaag verbruik-Massief gewichtLange overbrengingBeperkte grondspelingTECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2009)Luchtgekoelde tweecilinder viertakt 60° V-motor, 942 cc, 39,4 kW (54 pk) bij 6.000 tpm, gewicht 280 kg, max. belading 208 kg, tankinhoud 17 liter, zithoogte 680 mm, topsnelheid 155 km/uur, verbruik secundair 1 op 23,3.GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 3.000,-Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 3.000,-. Waar: MotoPort Hippolytushoef, HippolytushoefWat: Ducati 750SSPrijs: € 3.250,-Bouwjaar: 2001KM-stand: 13.215Info: 0227-59 16 39[foto]MOTOPLUS-oordeel+StabiliteitStuurgedragKoersvast-ErgonomieWindbeschermingComfortWaar: Termaat Motoren, NijmegenWat: Yamaha FZS600 FazerPrijs: € 3.350,-Bouwjaar: 2000KM-stand: 20.778Info: 024-322 95 75[foto]MOTOPLUS-oordeel+MotorblokRemmenRijgemak-VersnellingsbakWat zachte voorkantWaar: Topmoto, ApeldoornWat: Kawasaki ZZR600Prijs: € 2.750,-Bouwjaar: 1995KM-stand: 42.000Info: 055-357 44 88[foto]MOTOPLUS-oordeel+Allround eigenschappenMotorblokZitpositie-Vering

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...