Mijn Trots – Bob Hollander
« Terug naar Mijn TrotsHij heeft genoeg bijzondere motoren in de garage staan, maar deze XJ750D is voor Bob Hollander misschien wel één van de speciaalste. Pas vorig jaar was de XJ – die in de jaren ’80 alleen in Japan verscheen – klaar, een behoorlijke klus: “Alles was kapot, had schade en er was geen onderdeel meer voor te krijgen.”
“Omdat ik altijd in motorzaken heb gewerkt als monteur, heb ik nog steeds veel motoren in onderhoud. Zo kwam ik ook bij deze XJ750D terecht. Een klant van me kwam er mee naar me toe, maar het was echt een bij elkaar geraapt zooitje. Alles was kapot of had schade, en er was geen onderdeel meer voor te krijgen. Deze XJ werd namelijk speciaal voor de Japanse markt gemaakt en is ook nooit ergens anders op de markt verschenen. Hoe deze fiets in Nederland terecht is gekomen durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik vermoed dat ‘ie met de container naar Amerika is gegaan en vanuit daar de oversteek naar Nederland heeft gemaakt. Van deze XJ750D zijn er ook maar elf- of twaalfhonderd gemaakt, en hij was al een jaar of tien oud. Dat maakte het vinden van onderdelen erg lastig, zeker ook omdat alles in Japan na een bepaalde tijd ‘gecrushed’ wordt.”
“Het idee was eerst om hem optisch op te knappen en op de Motorbeurs in Utrecht te zetten. Een vriend van me had toen veel vrije tijd en heeft de motor optisch weer in orde gemaakt, maar ondertussen kwam ‘ie een vrouwtje tegen en heeft de motor daarna vijf jaar bij ‘m in de schuur gestaan. Toen ik zelf weer wat vrije tijd had, vroeg ik aan hem wat hij met de motor deed en of ik ‘m terug mocht. In zeven kratten heb ik de motor toen bij hem opgehaald, en daarna ben ik op zoek gegaan naar wat onderdeeltjes. Toevallig had Joost Woesthoff in Brummen nog een paar onderdelen van een Yamaha Turbo liggen, en omdat die op wat kleine details na identiek is aan de XJ750D kon ik die onderdelen gebruiken. Origineel was de XJ de eerste Yamaha met injectie, maar omdat ze dat niet goed afgesteld kregen, zat er op deze een setje carburateurs van een Honda CBX750. Daar liep ‘ie als een krant op, dus ik heb er toen een set van een Amerikaanse XS750 opgesnord.”
“Met andere spruitstukken, anders paste het niet. De luchtfilterkast is aangepast, ik heb er andere nokkenassen in gezet en er zit een compleet rvs-uitlaatsysteem onder. Daarmee stijgt het vermogen van zeventig naar bijna negentig pk, heeft ‘ie een verbruik van één op twintig en loopt ‘ie heerlijk soepel.
Voor zover ik weet ben ik de enige met een XJ750D in Nederland, en misschien wel Europa. Het enige wat ik op internet tegenkwam was een bericht van een Duitser uit 2007, die er een als project had staan. Je komt vooral veel Turbo’s tegen, en mensen zien deze motor ook vaak aan voor een Turbo. Maar dat is een 650, dit is een 750. Een Turbo heeft ook geen injectie, deze origineel wel, en op een Turbo zit geen anti-duiksysteem op de voorvork. Deze heeft ook een volledig lcd-scherm in het dashboard, dat is wel geinig. Hij geeft alles aan: of er genoeg zuur in de accu zit, of de jiffy uit is geklapt, of de verlichting het doet, en dat voor die tijd!
Sinds ik ‘m verleden jaar weer in elkaar heb zitten, heb ik er al zevenduizend kilometer mee gereden. Ik heb ‘m wel om mee te rijden! Weg gaat de XJ750D niet meer, maar dat heb ik met zo’n beetje alles wat er in de schuur staat…”