Van superbike naar café racer
Na negen motoren vond Ronaldo Ferreti het een keer tijd voor een écht bijzondere motorfiets. De New Yorker kocht een Ducati 1098 uit 2007, niet in het typische rood, maar meer opvallende geel. Toch was dat niet voldoende. Hij kocht zich in bij een ‘garage community’ waarmee hij niet alleen de toegang verschafte tot een sleutelplekje, maar ook tot het nodige gereedschap!
En vervolgens ging de Amerikaan helemaal los en toverde de Italiaanse superbike om tot deze bijzonder lekker smoelende café racer. Het felgele gewaad werd verwisselend voor een klassiek zwart kleedje met gouden accenten, de volle superbike kuip voor een elegante tophalf die uitzicht biedt op de fraaie techniek en het goudkleurig gecoate vakwerkframe. Als projectnaam koos Ferreti ‘GT1100S’, en wel voornamelijk omdat het centrale designelement, de tank, van een GT1000 stamt, de bekende retro die Ducati tot 2010 in haar Sport Classic-programma had. Die tank vormt de brug tussen de sportieve tophalf van Motoforza en het al even oogstrelende solo zitje.
De Showa upside-down voorvork is nu van een donkere keramische coating voorzien, net als de Brembo remklauwen. De vering achter is opgewaardeerd met een Öhlins schokdemper, en andere hoogwaardige onderdelen zijn onder meer de verstelbare voetsteunen van Vortex, carbon wielen van BST en carbon hendels van CRG. Niet alleen optisch werd de 1098 aangepakt, ook technisch. In- en (titanium) uitlaattraject zijn op maat gemaakt, waarna Ducati NYC de mapping onder handen nam. Hoeveel pk’s de twin ten opzichte van de oorspronkelijke 160 pk heeft gewonnen, weet Ferreti niet precies, wel dat de motorfiets moeiteloos de 300 km/uur aantikt. En dan heb je het volgens de bouwer over pure ‘raw power’, want aan ABS en/of tractiecontrole deed men in Italië in 2007.
Toen de motorfiets klaar was restte enkel nog een passende naam: GT1100S Unica werd het. Snappen we…