Eerste indruk: Yamaha XMax 300 Tech Max
‘When in Rome, do as the Romans do’. Als je een tweewiel-fanaat bent, betekent dit natuurlijk dat je de scooter pakt. Alleen ligt de plaats van handeling in dit geval een stukje noordelijker, het niet minder mondaine Milaan om precies te zijn. En ook in deze bruisende Italiaanse metropool is de scooter een niet weg te denken vervoersmiddel. Een ideale plek dus voor de eerste test van de vernieuwde Yamaha XMax 300 Tech Max!
Meer ‘Max’ en meer ‘Tech’ zal het voor een motorscooter in dit segment dan ook niet snel worden. En dat zit ‘m vooral in de rijkere uitrusting van de nieuwste Tech Max-uitvoering. Zo heeft de Tech Max niet het 4,3 inch LCD-display met connectiviteit van de standaard XMax 300, maar een nieuw 4,2 inch TFT-display met eveneens smartphone-connectiviteit, diverse weergave-opties én Garmin navigatie middels de Garmin StreetCross-app op de telefoon. Daarnaast kent de Tech Max op veel punten een luxere afwerking. Zo zijn het zadel en de beide opbergvakken voor afgezet met leer, hebben de voorste posities voor de voeten een aluminium cover, zijn de spiegelsteunen eveneens van aluminium en zit er een setje speciale Tech Max-handgrepen op, dit uiteraard naast eigen kleurstellingen en speciale Tech Max-badges. Meerprijs voor dit alles? Exact € 500,- bovenop de prijs van € 7.699,-, die je voor de standaard XMax 300 betaalt.
Het design is vergeleken met de vorige generatie een stukje bijgeschaafd, met een wat meer dynamischer lijnvoering en een wat hoekiger vormgegeven voorzijde. Niet te missen in die neus is de nieuwe X-vormige combinatie van led-koplamp en -positielichten. Aan de achterzijde is een soortgelijk effect gecreëerd met het led-achterlicht en de in de licht-unit geïntegreerde knipperlichten. En kenners zal het niet zijn ontgaan dat de knipperlichten aan de voorzijde een nieuwe plek hebben. Deze zijn verplaatst van een plek lager op de flanken van de stroomlijn naar een hogere positie naast de onderzijde van het windscherm. Dit uiteraard om de zichtbaarheid in druk verkeer te vergroten.
Komt goed uit, want veel drukker dan in Milaan zal het niet snel worden. Op vier wielen niets minder dan de hel op aarde, maar in het zadel van een motorscooter haast een genoegen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met gemak. In dit geval bijvoorbeeld met niet te hoeven koppelen en schakelen, de rechterpols regelt de snelheid en verder is het remmen en sturen. Dat sturen is op zich ook weer een gemakspuntje, want je prikt de volgetankt 183 kilo wegende Tech Max met speels gemak in een plotseling opduikende opening tussen twee auto’s. En voila, zo sta je weer vooraan bij het stoplicht…
Ook buiten de stad is het aangenaam toeven in het zadel van de Tech Max, enkel de vering laat wat steekjes vallen op hobbels in het wegdek en bij een sportievere rijstijl. Verder speelt deze ‘Max’ zich in de kijker met lichtvoetig en voorspelbaar stuurgedrag, prima remmen en een flinke dosis praktische bruikbaarheid, iets wat in de regel hoog op de prioriteitenlijst van de gemiddelde scooterconsument staat. Zo beschikt de Yamaha over een verstelbare ruit (helaas niet handmatig), een verstelbaar stuur (even langs de dealer) en uiteraard een flinke bagageruimte. In het bergvak onder het zadel passen met gemak twee integraalhelmen en als het moet kun je er ook de zaterdagse boodschappen in naar huis halen.
De nieuwe Yamaha XMax 300 Tech Max staat straks in de kleuren Dark Petrol en Tech Black bij de dealer.
De eerste test van de nieuwe Tech Max lees je al in MotoPlus 12, die op vrijdag 9 juni verschijnt.