Nieuws

Eric Verhoef breekt been

Eric Verhoef, bekend van zijn vele starts in de Paris-Dakar-rally en tegenwoordig onder meer actief als testrijder voor MotoPlus, startte zaterdag 1 november in de ONK Enduro van Hellendoorn op een nieuwe BMW G450X. In de tweede ronde brak hij in de crossproef zijn rechter bovenbeen.

Doel van deze rentree was een ultieme test van BMW’s nieuwste enduromotor voor MotoPlus. Verhoef: “Het is al even geleden dat ik een ONK-wedstrijd reed en ik ben reuzebenieuwd naar de nieuwe BMW. BMW-dealer Bert Duursma uit Apeldoorn heeft hem mooi geprepareerd, dus ik verwacht er veel van. Toen ik vanochtend thuis wegreed, ben ik nog weer omgekeerd om mijn bodyprotector maar even mee te pakken. Ik heb geen boze plannen, en ga zeker rustig beginnen, maar je weet nooit het, het blijft motorsport!”
Verhoef zou niet weten hoeveel waarheid er in die woorden zat, toen hij om 9.53 uur van start ging in Hellendoorn. De eerste ronde verliep perfect en Verhoef zat meteen bij de snelste daglicentie-starters. “Het was wel weer even wennen. In de eerste proef werd ik een beetje verrast door die eerste springheuvel, daar kwam ik buiten de baan terecht, maar gelukkig ging het goed en verloor ik niet veel tijd. In de proef in het beruchte zandgat zaten er veel vast en moest ik echt slalommen om de ingegraven motoren, maar het ging erg lekker. Ik denk dat mijn tijden best goed zijn. Ik moest ook wel even wennen aan de BMW G450X. De vering is wat hard afgesteld, bijna op internationaal nivo. Die heb ik onderweg maar even een paar klikjes zachter gezet. Hij is door die injectie ook heel erg direct, een millimeter gas wordt meteen vertaald in acceleratie. Bij een carburateur komt het vermogen er iets soepeler in, maar dit voelt echt goed aan als je er aan gewend bent. Dan kun je hem ook helemaal op het gas rijden en heb je de koppeling nooit meer nodig. En sterk dat’ie is voor een 450! Gewoon een beer onderuit. Het meest verbazend vind ik trouwens de zitpositie, die is helemaal goed. Ondanks dat het toch een heel bijzondere motor is, met heel veel nieuwe techniek – zoals de tank onder de buddy, het ultrakorte blok met de achterover draaiende krukas en de injectie – zit hij meteen perfect. Alles zit waar het hoort te zitten en je kunt er zo mee wegrijden. Maar nu moet ik gaan, anders ben ik te laat bij de tijdcontrole.”
Enkele kilometers verder ging het echter verschrikkelijk verkeerd met Verhoef. In de eerste crossproef van de tweede ronde ging Verhoef als de brandweer, maar mistte hij bij het insturen van een bosje een bocht, waardoor hij vol tegen een boom kwam, waarbij zijn rechterbeen klem kwam te zitten tussen de boom en de motor. Het was direct duidelijk dat het goed mis was met Verhoef, die meteen werd afgevoerd naar het Twenteborg-ziekenhuis in Almelo. Van daaruit belde hij juist voordat hij de operatiekamer werd ingereden nog met MotoPlus’ hoofdredacteur Eric Bulsink: “Ik heb hier nog een mooie foto voor de test in het blad. Een röntgenfoto, hahaha. Nee, alle gekheid op een stokje, het ging even goed mis. Het rijden ging zo lekker en ik kreeg echt gevoel in de BMW. Ik had mijn endurojas uitgetrokken voor de proef en ging er eens echt voor zitten. Toen klapte ik ineens vol op een boom en lag ik in het ziekenhuis voor ik er erg in had. Volgens de dokter gaat het helemaal weer goedkomen. Ik lig nu te wachten tot in de operatiekamer ingereden wordt en dan zetten ze er een plaat in. Ik durf nog even niet te denken aan de Dakar-rally over een week of negen. Daar ga ik mee als navigator bij Eric van Loon in een VW Buggy. Maar nu moet ik ophangen, ik word de operatiekamer ingeduwd. Houdoe…”

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws