Eerste test Horex Regina Evo
Horex viert dit jaar het honderdjarig bestaan. Een cadeau heeft de Duitse fabrikant zichzelf al gegeven in de vorm van een blinkende ode aan de Regina uit 1949. We mochten exclusief al een stukje rijden met deze wonderschone Regina Evo.
De etymologen zijn het er nog altijd niet over eens waar de naam Regina haar oorsprong vindt. Afgeleid uit het Latijn voor ‘koningin’ of uit het oud-Noors, waarin het zoveel betekent als ‘beslissing van de goden’? Waar de Regina op twee wielen vandaan komt, is daarentegen zo klaar als een klontje. Uit Bad Homburg namelijk. Daar produceerde Horex tussen 1949 en 1956 de Regina. Deze motorfiets was in die tijd een ware droommachine, zowel qua bouwwijze als design. Aanvankelijk was de Regina er met 350cc cilinderinhoud, later ook met 250cc, als ‘Sport’ en ook nog in een 400cc-variant, die met 20 pk vermogen vergelijkbare BMW’s de wind uit de zeilen nam.
Tot zover de beknopte Regina-geschiedenis. Het nieuwste hoofdstuk wordt daar trouwens aan toegevoegd vanuit de huidige locatie in het Duitse Landsberg am Lech. Of deze nieuwe Regina Evo ook echt de koningin van de retro bikes is, laten we nog even in het midden, maar dat deze comeback een feit is, is zeker geen beslissing van de goden geweest. In grote lijn verantwoordelijk voor het hele project is ondernemer en vooral motorfanaat Karsten Jerschke, die met zijn 3C Carbon-Group de benodigde investering deed, de geschikte mensen naar Beieren haalde en met de Regina Evo na de VR6 (zie ook kader) een tweede volledig zelf ontwikkelde motorfiets onder de merknaam Horex heeft uitgebracht.
In juli moet het zover zijn, maar wij konden alvast exclusief met een pré-productiemodel kennismaken op de eigen testfaciliteit van Horex. Eerste indruk: ook deze Evo is een voorbeeld van kwaliteit en innovatie. Dat begint al bij het frame, dat als een volledig carbon constructie slechts een paar kilo weegt. Hetzelfde geldt voor de swingarm, waarbij de achterschokdemper op de bovenbouw onder het zwarte zadel verbonden is met het hoofdframe. Ook het goed grip biedende solozadel is volledig van carbon gemaakt, wat ook weer bijdraagt aan het toch wel sensationeel lage 133 kilo drooggewicht van de Regina Evo. Op onze testmachine was het klassiek ogende bagagerek nog van aluminium, maar als de eerste exemplaren van de tot 500 stuks gelimiteerde Regina Evo in de zomer worden uitgeleverd, zal ook dat van carbon zijn, zo beloofde Jerschke ons tijdens het bezoek aan de productiefaciliteiten op het terrein van 3C-Carbon.
Bij een eerste blik op het motorblok valt direct de liefde voor detail op, die we al eerder zagen op de Horex VR6. Het ingegraveerde merklogo pronkt trots in het chroom van de motordeksels en geeft de retro bike de met zwart gespoten cilinders in het verfijnd ogende frame een heel stemmige uitstraling. Kroon op het geheel is de prachtige benzinetank, die met zijn langgerekte vorm, veel chroom en rode kleur het Horex-erfgoed eer aan doet, overigens subtiel ondersteunt door het eveneens rode velglint op de spaakwielen.
Terug naar de innovaties zijn we aangekomen bij de carbon koplamp, die alleen qua vorm nostalgisch aandoet. De led-dagrijverlichting heeft een toepasselijke H-van-Horex-vorm en in de behuizing zit een rond TFT-display, waarop een klassiek aandoende snelheidsmeter wordt weergegeven. Vervolgens glijdt de blik langs de voorvork naar de remklauwen, die onderaan de van Horex-logo’s voorziene vorkvoeten zitten. De tweezuiger remklauwen en de beide remschijven zijn afkomstig van de Franse endurance-specialist Beringer. Horex wil natuurlijk geen langeafstandsraces winnen met de Regina Evo, maar deze remmen passen qua uitstaling helemaal in het plaatje dat Jerschke voor ogen had.
En dat merk je ook als je voor het eerst op de Horex plaatsneem en er een blokje mee om gaat. De Regina Evo onderscheidt zich van alle andere retro-modellen, die in optische zin aan een ver verleden doen denken, maar in de basis ultramoderne motorfietsen zijn. Op de Regina Evo daarentegen, moet je ver over de langgerekte tank reiken om het brede stuur vast te pakken en dat geeft direct het gevoel of je op een tijdmachine bent gestapt. Het geheel is niet onaangenaam, en ook rijtechnisch vormt het geen beperking. Maar de Horex laat zich echter niet sportief rijden. Het is een heerlijk om wat ontspannen mee door het landschap te tokkelen, waarbij de sound uit beide uitlaatdempers weliswaar lekker is, maar uiteindelijk nog wat zachter moet. Ook de afstelling van het motorblok is nog niet helemaal zoals het wezen moet. De eenpitter lekker krachtig op, komt in het middengebied, waar ook wat vibraties voelbaar zijn, in een goed voelbare koppeldip terecht. Daardoor denk je in het zadel het eind van het toerenbereik al aangetikt te hebben, waarna je dus vaak al weer opschakelt. Til je het blok over deze dip heen, dan ervaar je dat het meer te bieden heeft en trekt het er nog eens goed aan. Het aanspreken van de demping leek op het hoofdzakelijk matige wegdek op het testterrein wat traag, maar Horex werkt onder hoogspanning aan de definitieve afstelling. Als het zover is, melden we ons uiteraard graag voor nog een ritje.
Conclusie
Je kunt de nieuwe Regina Evo gerust als consequent typeren. Weliswaar zijn veel componenten, met name het carbon frame, uiterst modern, maar de ergonomie geeft je als Evo-rijder meer van de ‘oude’ Regina dan de nostalgische looks alleen. En er is nog iets dat oud en nieuw verbindt: de goede Regina was in de jaren vijftig absoluut al geen koopje en ook vandaag de dag is de nieuwe Regina Evo vooral een speeltje voor motorrijders met diepe zakken. Maar dat zal, gelet op de prachtige bouwwijze van deze Horex, niemand verbazen.