Test 12 uitlaatdempers
Laten we heel eerlijk zijn, af fabriek heeft Kawasaki’s Z1000 niet bepaald te klagen over een gebrek aan daadkracht. Nu zijn die paar extra pk’s doorgaans ook niet de belangrijkste reden voor iemand om een vervangingsuitlaat te monteren, veel meer tellen zaken als het gewicht, de ‘looks’ en uiteraard het geluid. Wij lieten in een directe confrontatie 12 systemen een potje tegen elkaar blazen.Het door de fabriek opgegeven vermogen gehaald! Bij de uitlaatdempers uit deze test met de een Kawasaki Z1000 werd dit aloude tunersgrapje bittere waarheid. De best presterende slip-on uit de test zorgde onder de streep voor een vermogenswinst van nog geen drie procent, geen waarde waarvan je steil achterover slaat als vermogensfetisjist. Het grootse deel van de systemen piekt echter met ongeveer één procent. Eén geluk, er is geen enkel exemplaar dat minder levert dan de gemeten 136,5 paarden van de standaard pijp. Wanneer we echter de koppelkrommes beter bekijken, dan zien we dat aardig wat deelnemers een veer laten bij het in de dagelijkse praktijk zo belangrijke lage- en middentoeren gebied. En dat is toch een behoorlijk pijnpunt, aangezien een dergelijke verminderde motorkarakteristiek veel duidelijker opvalt tijdens het rijden dan een paar extra pk’s, waarvoor de toerentellernaald eerst minimaal voorbij de negenduizend moet klimmen. Dus nogmaals, voor een sterk verbeterde vermogenskarakteristiek hoef je je heil niet te zoeken in een vervangingsdemper. Wel waar het op gewichtsvoordeel aankomt, soms tot wel 60% ten opzichte van de originele demper. Daarvoor moet je in sommige gevallen echter wel heel flink voor in de buidel tasten, zonder dat dit op de Z1000 evenwel voor een duidelijk betere rijdynamiek zorgt. Qua looks zijn er diverse slip-ons die zich heel fraai in de kijker spelen, terwijl andere exemplaren met deels scherpe en slecht passende universele ophangbeugels de monteur tot wanhoop drijft. De verschillende indrukken die de testdempers achter lieten vind je op de navolgende pagina’s.________________________________________[KASTEN AUS DEM TESTPROTOKOLL]ZO TESTEN WE E-KEURUitlaatsystemen dienen een weghomologatie te hebben, herkenbaar het E-keur bestaande uit een viercijferig nummer. Het cijfer in de cirkel geeft de plaats van de katalysator aan.AFWERKING Van voren mooi, van achteren zooi. De achterzijde van de verder prachtig afgewerkte Laser einddemper valt met zijn nogal grove lasnaden niet in positieve zin op.MONTAGE, DEEL 1De montage met universele ophangbeugels is doorgaans geen klusje waar je vrolijk van wordt. Bij de Devil moet er bovendien een enorme schetsplaat worden aangeschroefd. MONTAGE, DEEL 2Hoe het ook kan: een op de einddemper geschroefde ophangbeugel oogt niet alleen fraaier, de demper laat zich ook veel sneller, eenvoudiger en spanningsvrij bevestigen. GELUIDSMETING Een soundcheck volgens het testprotocol van de Nederlandse hermandad. Eveneens wordt de geluidsontwikkeling van de standaard demper meegenomen, die bedraagt 79 dB.LUIDKEELS Zonder met een opgeheven vingertje te willen zwaaien, de dB-killer moet geborgd zijn. Simpelweg omdat je zonder illegaal bezig bent. GEWICHT Op de weegschaal wordt de toon gezet. De originele dempers van de Z1000 wegen een aanmerkelijke 7,9 kilo, de vervangingsexemplaren zijn tot 60 procent lichter.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]AKRAPOVIC [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]Slip-onGewicht: -60,5 %Vermogen: +1,7 %Geluidsbeeld: sonoorImporteur: GP Products, tel. 0416-660 663, www.gpproducts.nlDempermantel: carbonPrijs: € 1.140,30Gewicht: 3,1 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: SloveniëE-keur: E1 (Duitsland)Varianten: titanium € 1.140,30Bouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 88,1 dB (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 79,6 dB (A)PLUSWaanzinnige looks; perfect afgewerkt; prima pasvorm; licht gewichtMINMiddelmatige sound; vermogenskarakteristiek als origineel VermogensgrafiekVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmOrigineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpmAkrapovic 102,0 kW (139 pk) bij 10.300 tpm108,8 Nm bij 7.900 tpmCONCLUSIEDe Sloveense einddempers schitteren met een uiterst nauwkeurige pasvorm en fraaie afwerking. Geluid en vermogenskarakteristiek zorgen niet voor een echte aha-beleving.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedPlaats: 1________________________________________ARROWDark Line ThunderGewicht: -46,8 %Vermogen: +1,1 %Geluidsbeeld: discreetImporteur: DC-Afam, +32 (0)92-437 390, www.dc-afam.beDempermantel: aluminium (met RVS eindkap)Prijs: € 691,70Gewicht: 4,2 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: ItaliëE-keur: E13 (Luxemburg)Varianten: aluminium € 691,70; carbon € 938,55; titanium € 976,40Bouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 87,4 dB (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 78,3 dB (A)PLUS Einddempers netjes afgewerkt; geluid binnen grenswaarden; spanningsvrij te monteren MINGoedkope ophangbeugel met slecht passende rubbermanchet; vermogenskarakteristiek als standaard; bescheiden geluidVermogensgrafiekVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmOrigineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpmArrow101,4 kW (138 pk) bij 10.300 tpm107,9 Nm bij 7.900 tpmCONCLUSIETijdens de soundcheck bleef de Arrow binnen de wettelijk gestelde norm, maar klinkt daardoor ook wat gewoon. Ondanks de goede pasvorm irriteert de goedkope beugel. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendePlaats: 6________________________________________BODISGPX-2 Gewicht: -35,4 %Vermogen: +1,5 %Geluidsbeeld: zware basImporteur: Sparks Trading, tel. 0475-400 505, www.sparkstrading.nl Dempermantel: RVSPrijs: € 1299,00Gewicht: 5,1 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: HongarijeE-keur: E1 (Duitsland)Varianten: geenBouwwijze: 4-1-4Geluidsontwikkeling stand: 92,8 dB (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 82,8 dB (A)PLUSKrachtige, aangenaam diepe soundMINDynamische geluidsontwikkeling op de grens; vermogenskarakteristiek als standaard; slechte pasvorm, niet spanningsvrij te monterenVermogensgrafiekVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmOrigineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpmBodis101,8 kW (138 pk) bij 10.100 tpm108,9 Nm bij 8.000 tpmCONCLUSIEInteressant design met twee dubbelloops einddempers, geeft een prachtig geluidsbeeld maar zorgt nauwelijks voor extra vermogen. De pasvorm is teleurstellend.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendePlaats: 12________________________________________ BOSSlip-onGewicht: -54,4 %Vermogen: +1,3 %Geluidsbeeld: hees Importeur: Bos Exhausts, tel. 0541-853 838, www.bos-exhausts.nlDempermantel: RVSPrijs: € 719,10Gewicht: 3,6 kgKatalysator: serie*Land van herkomst: NederlandE-keur: E4 (Nederland)Varianten: Black Magic € 819,10Bouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 91,7 dB (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 82,5 dB (A)PLUS Netjes afgewerkt; voorbeeldige pasvorm; heerlijke sound; laag gewichtMINDynamische geluidsontwikkeling op de grens; koppel in lage toerengebied marginaal lager dan origineelVermogensgrafiekVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmOrigineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpmBos 101,6 kW (138 pk) bij 10.300 tpm108,6 Nm bij 7.900 tpmCONCLUSIEEen echte nekkendraaier, het compacte shortgun design heeft een fijne bijpassende, ophitsende sound. Een laag gewicht, maar eveneens een lage vermogenstoename.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedPlaats: 4________________________________________DEVILMasterGewicht: -41,8 %Vermogen: +1,7 %Geluidsbeeld: krachtigImporteur: Rino Trading, tel. +32 (0)15-228 433, www.rinotrading.beDempermantel: carbonPrijs: € 910,00Gewicht: 4,6 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: FrankrijkE-keur: E13 (Luxemburg)Varianten: geenBouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 92,7 db (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 82,7 dB (A)PLUS Lekker vol geluid, roffelt krachtig na en past bij de KawasakiMINDynamische geluidsontwikkeling op de grens; extreem slechte montage van de ophangbeugel; verkeerd keurmerk katalysatorVermogensgrafiekVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmOrigineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpmDevil102,0 kW (139 pk) bij 10.100 tpm108,8 Nm bij 7.900 tpmCONCLUSIEDe Devil speelt zich in de kijker met zijn vette, diepe sound, maar stelt hevig teleur bij de montage. De vermogenskarakteristiek daarentegen is okay.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendePlaats: 10________________________________________GPRPowerconeGewicht: -48,1 %Vermogen: + 2,8 %Geluidsbeeld: machtigImporteur: Verheul Leathers & Motorcycle Gear, tel. 0546-641 689, www.verheul.nuDempermantel: RVS Prijs: € 975,80Gewicht: 4,1 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: ItaliëE-keur: E3 (Italië)Varianten: geenBouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 92,9 dB (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 82,6 dB (A)PLUS Ruime vermogenswinst; koppel boven de 3000 tpm deels duidelijk hoger dan standaard; volwassen geluidMINOmslachtige montage met veel kleine onderdelen; erg krappe pasvorm, raakt de swingarm licht; dynamische geluidsontwikkeling op de grensVermogensgrafiek Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm Origineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpm GPR103,1 kW (140 pk) bij 10.100 tpm110,6 Nm bij 7.800 tpm CONCLUSIEEen overtuigende performance op zowel de testbank als wat betreft de sound. Balanceert wat betreft de sound en pasvorm op het scherpst van de snede. Ziet er waanzinnig uit.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedPlaats: 5________________________________________LASERGP StyleGewicht: -60,8 %Vermogen: +0,1 %Geluidsbeeld: brabbelendImporteur: Laser Exhaust Technology BV, tel. 0186-646 464, www.laserexhausts.comDempermantel: RVSPrijs: € 590,00Gewicht: 3,1 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: NederlandE-keur: E13 (Luxemburg)Varianten: geenBouwwijze: 4-1-4Geluidsontwikkeling stand: 90,9 dB (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 81,9 dB (A)PLUS Zeer eenvoudige montage dankzij goede pasvorm; smaakvol klankbeeld met brabbelende grondtoon; lichtgewicht MINVermogenskarakteristiek als standaard; gedeeltelijk weinig fraaie lasnaden; dynamische geluidsontwikkeling op de grensVermogensgrafiek Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm Origineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpm Laser100,4 kW (137 pk) bij 10.300 tpm107,5 Nm bij 7.900 tpm CONCLUSIEPast perfect, klinkt oorstrelend en bespaart bovendien een hoop gewicht. Wat er aan mankeert? Geen vermogenswinst en het aan de grenzen van de illegaliteit knagende geluid. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendePlaats: 11________________________________________LEOVINCELV One Evo II Gewicht: -46,8 %Vermogen: + 1,5 %Geluidsbeeld: krachtigImporteur: Roger Erzeel, tel. +32 (0)25-695 805, www.leovince.comDempermantel: carbonPrijs: € 772,50Gewicht: 4,2 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: ItaliëE-keur: E13 (Luxemburg)Varianten: RVS € 585,50Bouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 91,1 dB (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 81,0 dB (A)PLUS Magistrale afwerking met mooie lasnaden; uitmuntende pasvorm; stevig klankbeeldMINVermogenskarakteristiek als standaard; goedkope plastic eindkap kap niet passend bij de verder fraaie afwerkingVermogensgrafiek Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm Origineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpm Leovince101,8 kW (139 pk) bij 10.300 tpm108,8 Nm bij 7.900 tpm CONCLUSIEEen prachtig gemaakte set dempers voor de Z1000 waarbij de lelijke plastic eindkappen enigszins uit de toon vallen. Een fantastisch geluid, maar slechts een matige vermogenswinst.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedPlaats: 2________________________________________REMUSHexaconeGewicht: -32,9 %Vermogen: + 1,2 %Geluidsbeeld: vet en volImporteur: Hocoparts bv, tel. 0342-412 290, www.hocoparts.comDempermantel: RVSPrijs: € 1.110,50Gewicht: 5,3 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst:Land van herkomst: OostenrijkE-keur: E4 (Nederland)Varianten: titanium € 1.242,65; carbon € 1.278,95Bouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 90,6 db (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 80,4 db (A)PLUS Netjes afgewerkt; goede pasvorm; vol klankbeeldMINVermogenskarakteristiek als standaard; relatief hoog gewichtVermogensgrafiekVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmOrigineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpmRemus101,5 kW (138 pk) bij 10.100 tpm108,5 Nm bij 7.900 tpmCONCLUSIEEen keurig, goed passende demper van Oostenrijkse makelij, dat zich echter nauwelijks kan onderscheiden van vergelijkbare concurrenten als bijvoorbeeld de Sebring.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendePlaats: 8________________________________________SEBRINGPhantomGewicht: – 32,9 %Vermogen: + 1,5 %Geluidsbeeld: heesImporteur: Sebring Nederland BV, tel. 050-404 2450, www.sebring.nlDempermantel: RVSPrijs: € 706,86Gewicht: 5,3 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: OostenrijkE-keur: E4 (Nederland)Varianten: titanium € 796,11Bouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 89,8 db (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 80,4 db (A)PLUS Netjes afgewerkt; lekker vol klankbeeldMINVermogenskarakteristiek als standaard; relatief hoog gewicht; passing tussenpijp en einddemper haaktVermogensgrafiekVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmOrigineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpmSebring101,8 kW (138 pk) bij 10.200 tpm108,4 Nm bij 7.900 tpmCONCLUSIEEen paar kleine kanttekeningen bij de pasvorm, maar verder heeft Sebring met de Phantom een solide RVS uitlaat met een volle en bovenal goede sound in huis. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendePlaats: 7________________________________________NIKKO RACINGRS2Gewicht: – 34,2 % Vermogen: + 1,0 %Geluidsbeeld: heesImporteur: Custom Sport Bikes, tel. 0181-769 058, www.customsportbikes.nlDempermantel: RVSPrijs: € 895,00Gewicht: 5,2 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: OostenrijkE-keur: E4 (Nederland)Varianten: geenBouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 89,6 db (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 80,1 db (A)PLUSNetjes afgewerkt; zeer exacte pasvorm; lekker vol klankbeeldMINVermogenskarakteristiek nagenoeg als standaard; in vergelijking relatief hoog gewichtVermogensgrafiekVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmOrigineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpmNikko Racing101,3 kW (138 pk) bij 10.300 tpm107,7 Nm bij 8.000 tpmCONCLUSIEScoort met een heel solide optreden. Geen grote ergernissen bij de montage, overtuigt met een volle sound, echter op gebied van gewicht, prestaties en uiterlijk enigszins onzichtbaar.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoendePlaats: 9________________________________________TERMIGNONIRelevanceGewicht: – 55,7 %Vermogen: + 0,9 %Geluidsbeeld: bescheidenImporteur: Motana BV, tel. 0318-561 280, www.motana.nlDempermantel: carbonPrijs: € Gewicht: 3,5 kgKatalysator: standaard katalysatorLand van herkomst: ItaliëE-keur: E11 (Groot-Brittannië)Varianten: RVS € ; titanium € Bouwwijze: 4-1-2Geluidsontwikkeling stand: 88,7 dB (A)Geluidsontwikkeling dynamisch: 79,0 dB (A)PLUS Laag gewicht; indrukwekkende afwerking; geluid op de limietMINVermogenskarakteristiek als standaard; extreem eenvoudige ophangbeugel, oogt goedkoop en past niet bij de prijsVermogensgrafiekVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmOrigineel100,3 kW(136 pk) bij 10.300 tpm108,3 Nm bij 7.900 tpmTermignoni101,2 kW (138 pk) bij 10.200 tpm108,1 Nm bij 8.000 tpmCONCLUSIEEen lichte en fraai gemaakte einddemper in een hoogwaardig carbon jasje. Wat betreft prestaties en geluid is er weinig te melden. De ophangbeugel kan niet voor het geld.[Logo MotoPlus]-oordeel: goedPlaats: 3________________________________________