Getest

Producttest tien integraalhelmen

Met prijzen van 199 tot 300 euro nemen tien  integraalhelmen uit het middenklasse helmsegment het in MotoPlus 10/2023 tegen elkaar op in een uitgebreide producttest. Weten ze qua kwaliteit te overtuigen, of zien ze er alleen maar mooi uit?

Sinds iets meer dan twee jaar is er een nieuwe Europese helmrichtlijn, waarbij er onder de fabrikanten momenteel enige onrust heerst met betrekking tot de implementatie van de nieuwe regels. Anders gezegd: na 19 jaar gewerkt te hebben met de helmnorm ECE-R 22.05 is sinds begin 2021 met ECE-R 22.06 een nieuwe, sterk gemoderniseerde en duidelijk meer praktijkgerichte testnorm in het spel. Tot en met juni 2022 was er een overgangsperiode, waarin helmfabrikanten zelf konden kiezen volgens welke norm ze hun producten wilden laten keuren. Daarna is er alleen nog volgens de nieuwe 06-norm getest en gekeurd, en vanaf juni dit jaar mag er ook geen nieuw keurmerk met de 05-norm meer aan de kinband worden genaaid.

Poeh, een heleboel gedoe over keuringsnormen als intro voor een helmtest van middenklasse-integraalhelmen, is dat nou nodig? Ja en nee. Ja, omdat de genoemde overgangsfase ervoor heeft gezorgd dat we hier in deze test een bonte verzameling hebben van ‘oude’ (dus volgens ECE-R 22.05 gekeurd) en ‘nieuwe’ helmen, die zijn gekeurd volgens de regels van de ECE-R 22.06-norm. En nee, omdat we sinds 14 jaar de actueel geldende ECE-norm slechts als voorwaarde stellen om mee te mogen doen aan onze helmtest. De testprocedure die we zelf hebben ontwikkeld en hanteren is namelijk aanzienlijk zwaarder en meer praktijkconform. Je zou zelfs losjes kunnen zeggen dat de nieuwe 22.06-norm dichter bij onze eigen HIC 1000-beoordeling is gekomen.

Maar welke helmen zijn er getest? Hoe scoren ze, en welke helm is dan de beste? Je leest het allemaal in MotoPlus 10/2023!

AGV K3

AGV 5.JPG V Amendo

Leverancier: www.agv.com
Prijs: € 249,95 (meerkleurig € 299,95, replica € 329,95)
Maten: XS t/m XXL
Gewicht: fabrieksopgave: n.o., gewogen L: 1.612 g
Kleuren:wit, matzwart, rood, matgrijs, matgroen, 11 kleurschema’s resp. replica’s
Helmschaal: thermoplast
Sluiting: ratelgesp
Productieland: China
Norm/keurmerk: ECE-R 22.06, E3 (Italië)
Vervangingsvizieren: € 56,95/67,95/77,95 (helder/getint/spiegelend)
Uitrusting: Pinlock-vizier (70, meegeleverd)
Geluidsmeting: 92,6 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

AGV K3 bestellen in partnershop

+ Zeer gemakkelijk op- en afzetten; zeer geschikt voor brildragers; groot blikveld; zeer comfortabel; praktisch uitgevoerde en goed te bedienen kierstand van het vizier; gemakkelijke bediening zonnevizier; goede tot zeer goede afwerking; fatsoenlijke klapdempingswaarden.

Ietwat ongedefinieerde pasvorm; lichte tocht op de ogen; luidruchtig vanaf circa 80 km/u; aerodynamisch lichte tekortkomingen (vanaf 120 km/uur duidelijke ruk bij opzij kijken); ventilatieschuifjes bovenop te klein, nauwelijks werking; winddeflector-montage op kinstuk priegelig; dure vizieren.

Conclusie: De Chinese Italiaan is duidelijk een geval voor comfortzoekende rijders die houden van zachte voering en veel ruimte. Voor liefhebbers van een sportievere rijstijl en een nauwsluitende pasvorm zijn er in deze test echter duidelijk betere modellen.

Motoplus oordeel: Goed

 

HJC i71

HJC 2.JPG V Amendo

Leverancier: www.splashdesign.com
Prijs: € 229,95 (meerkleurig € 269,95)
Maten: XS t/m XXL
Gewicht: fabrieksopgave: 1.700 g, gewogen L: 1.724 g
Kleuren: wit, matwit, zwart, matzwart, grijs, mat-antraciet, mat-titanium, 5 kleurschema’s in 16 uitvoeringen
Helmschaal: polycarbonaat
Sluiting: ratelgesp
Productieland: Vietnam
Norm/keurmerk: ECE-R 22.06, E1 (Duitsland)
Vervangingsvizieren: v.a. € 44,95 (helder/getint)
Uitrusting: Pinlock-vizier (70, bijgeleverd), intercom-voorbereiding
Geluidsmeting: 91,4 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

HJC I71 bestellen in partnershop

+ Gemakkelijk op- en afzetten; goed geschikt voor brildragers; zeer groot blikveld; zeer comfortabel, tegelijk een duidelijk gedefinieerde en nauwsluitende pasvorm; zeer effectieve kruinventilatie, gemakkelijk te bedienen schuifjes; zeer gemakkelijk te bedienen zonnevizier; relatief stil; goede aerodynamica; goede afwerking; goede klapdempingswaarden.

Vizierarretering te zwak (klapt boven de 60 km/uur onbedoeld dicht); kinbandpolstering te kort; relatief zwaar (maar goed uitgebalanceerd); dure vizieren.

Conclusie: Een goede keuze voor kilometervreters die vaak wat langer en sneller rijden. Aerodynamica, geluidsniveau, comfort en pasvorm vormen bij de goed uitgeruste HJC een geslaagde combinatie.

Motoplus oordeel: Goed

IXS 422 FG 1.0

IXS 2.JPG V Amendo

Leverancier: www.ixs.com
Prijs: € 299,95
Maten: XS t/m XXL
Gewicht: fabrieksopgave: 1.380 +/- 50 g, gewogen L: 1.438 g
Kleuren: matzwart
Helmschaal: glasvezel
Sluiting: ratelgesp
Productieland: China
Norm/keurmerk: ECE-R 22.05, E1 (Duitsland)
Vervangingsvizieren: € 24,95/29,95 (helder/getint)
Uitrusting: Pinlock-vizier (70, bijgeleverd)
Geluidsmeting: 91,7 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

+ Gemakkelijk op- en afzetten; goed geschikt voor brildragers; groot blikveld; sportieve pasvorm, zit duidelijk gedefinieerd en nauwsluitend; effectieve kruinventilatie, gemakkelijk te bedienen schuifjes; praktische kierstand van vizier, gemakkelijk te bedienen zonnevizier; acceptabel geluidsniveau; goede aerodynamica; goede tot zeer goede afwerking; zeer goede klapdempingswaarden, zeer laag gewicht; nette vizierprijzen.

Vizierarretering niet duidelijk genoeg gedefinieerd; kinbandpolstering iets te kort; zeer beperkt kleurenaanbod.

Conclusie: Qua prijs zit hij al in de basisversie aan de bovenkant van onze testgroep, maar daarvoor heb je wel een zeer goed gemaakte en heerlijk lichte glasvezelhelm voor sportief ingestelde rijders. Dankzij vlijtig punten sprokkelen behaalt hij een podiumplaats.

Motoplus oordeel: Goed

LS2 FF811 Vector 11

LS2 7.JPG V Amendo

Leverancier: www.ls2helmets.com
Prijs: € 259,- (meerkleurig € 279,-)
Maten: XXS t/m 4XL
Gewicht: fabrieksopgave: 1.500 +/- 50 g, gewogen L: 1.540 g
Kleuren: wit, matzwart, grijs, titanium, 7 kleurschema’s in 9 uitvoeringen
Helmschaal: glasvezel
Sluiting: ratelgesp
Productieland: China
Norm/keurmerk: ECE-R 22.06, E9 (Spanje)
Vervangingsvizieren: € 35,-/39,-/39,- (helder/getint/spiegelend)
Uitrusting: Pinlock-vizier (120, bijgeleverd), opblaasbaar helmkussen
Geluidsmeting: 89,7 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

+ Vrij gemakkelijk opzetten; enorm groot blikveld; zeer comfortabel, zit desondanks duidelijk gedefinieerd en zeer nauwsluitend; effectieve ventilatie, goed te bedienen schuifjes; praktische en goed te bedienen kierstand van vizier; ook op hoge snelheid een relatief laag geluidsniveau; goede tot zeer goede afwerking; relatief laag gewicht.

Afzetten kan wat lastig gaan; aerodynamisch lichte tekortkomingen (vanaf 120 km/uur duidelijke onrust bij opzij kijken); ondergemiddelde klapdempingswaarden (maar niet kritiek).

Conclusie: Een degelijk afgewerkte helm die comfortabel zit en te bedienen is en ook niks heeft tegen hoge snelheden. Qua HIC-waarde scoort hij echter minder goed, en de kleine aerodynamische tekortkoming vraagt wat gewenning, maar is evenmin ernstig.

Motoplus oordeel: Zeer goed

Nexx SX.100R

NEXX 10.JPG V Amendo

Leverancier: www.nexxhelmets.com
Prijs: € 274,99
Maten: XS t/m XXL
Gewicht: fabrieksopgave: 1.550 g, gewogen L: 1.620 g
Kleuren: rood-zwart, roze-zwart, groen-zwart, fluogeel-grijs
Helmschaal: thermoplast
Sluiting: ratelgesp
Productieland: Portugal
Norm/keurmerk: ECE-R 22.05, E6 (België)
Vervangingsvizieren: € 41,-/47,-/47,- (helder/getint/spiegelend)
Uitrusting: twee Pinlock-vizieren (70, bijgeleverd), intercom-voorbereiding
Geluidsmeting: 91,1 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

Nexx SX.100R bestellen in partnershop

+ Goed geschikt voor brildragers; redelijke pasvorm (maar kinstuk kan te dicht tegen de kin zitten), relatief comfortabel; praktische kierstand van vizier; acceptabel geluidsniveau; goede aerodynamica; goede afwerking.

Op- en afzetten ietwat lastig, winddeflector zit hinderlijk in de weg, raakt soms los bij afzetten; vizierbediening deels priegelig (vooral vanuit de geheel gesloten stand); ventilatieschuifjes hebben grotendeels geen effect; boven en achter te wijd; ietwat ondergemiddelde klapdempingswaarden (maar niet kritiek).

Conclusie: De Nexx ligt goed in de wind, maar heeft heel veel kleine tekortkomingen die hem alles bij elkaar in dit testgezelschap op de laatste plaats doen belanden. De prijs is voor het gebodene duidelijk te hoog.

Motoplus oordeel: Voldoende

TESTWINNAAR 1

Nolan N80-8

NOLAN 16.JPG V Amendo

Leverancier: www.hocoparts.com
Prijs: € 219,99 (matkleuren 249,99, meerkleurig € 249,99 t/m 329,99)
Maten: XXS t/m 3XL
Gewicht: fabrieksopgave: 1.650 g, gewogen L: 1.736 g
Kleuren: wit, zwart, grafiet, matwit, matzwart, matgrijs, 36 verdere kleurschema’s
Helmschaal: Lexan (thermoplast, polycarbonaatvariant)
Sluiting: ratelgesp
Productieland: Italië
Norm/keurmerk: ECE-R 22.06, E3 (Italië)
Vervangingsvizieren: € 56,95/67,95/77,95 (helder/getint/spiegelend)
Uitrusting: Pinlock-vizier (70, bijgeleverd), intercom-voorbereiding
Geluidsmeting: 93,6 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

Nolan N80-8 bestellen in partnershop

+ Gemakkelijk opzetten; goed geschikt voor brildragers; groot blikveld; zeer comfortabel, uitstekende pasvorm; effectieve kruinventilatie, goed te bedienen schuifjes; zeer gemakkelijk te bedienen zonnevizier; aerodynamisch absoluut neutraal; zeer goede afwerking; uitstekende klapdempingswaarden.

Afzetten ietwat lastig; verhoogd geluidsniveau; relatief zwaar (maar goed uitgebalanceerd); lichte waterlekkage; dure vizieren.

Conclusie: Nipt, maar verdiend: de Nolan behaalt als enige helm in deze groep het predicaat ‘zeer goed’ en is daarmee de testwinnaar. Hij gaat niet alleen qua klapdemping ruim op kop. De heel lichte waterlekkage kost weliswaar een paar punten, maar dat doet weinig af aan het prima totaalbeeld.

Motoplus oordeel: Zeer goed

Rocc 860

ROCC 10.JPG V Amendo

Leverancier: www.Büse.com
Prijs: € 229,95 (meerkleurig € 259,95)
Maten: XS t/m 3XL
Gewicht: fabrieksopgave: 1.450 +/- 50 g, gewogen L: 1.486 g
Kleuren: matzwart, 8 kleurschema’s
Helmschaal: glasvezel
Sluiting: ratelgesp
Productieland: China
Norm/keurmerk: ECE-R 22.06, E1 (Duitsland)
Vervangingsvizieren: € 32,95/34,95/34,95 (helder/getint/spiegelend)
Uitrusting: Pinlock-vizier (70, bijgeleverd)
Geluidsmeting: 92,6 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

+ Relatief gemakkelijk op- en afzetten; goed geschikt voor brildragers; groot blikveld; comfortabel, desondanks zit hij duidelijk gedefinieerd en relatief nauwsluitend; effectieve ventilatie, gemakkelijk te bedienen schuifjes; laag geluidsniveau; aerodynamisch grotendeels neutraal (maar vanaf 160 km/uur is lichte lift merkbaar); goede afwerking; goede klapdempingswaarden; laag gewicht; nette vizierprijzen.

Kierstand vizier te ruim; zonnevizier-schuif iets te klein, zonnevizier kan eventueel tegen je neus zitten; kinbandpolstering te kort; egale-kleurenaanbod nogal beperkt.

Conclusie: Het Büse-huismerkproduct doet het gewoon goed en kan op enkele criteria zelfs behoorlijk voorin scoren. Voor een actuele en goed afgewerkte glasvezelhelm is de prijs uitgesproken netjes.

Motoplus oordeel: Goed

Scorpion EXO-520 Air

SCORPION 3.JPG V Amendo

Leverancier: Scorpion, www.scorpionsports.eu
Prijs: € 219,90 (meerkleurig € 259,90)
Maten: XS t/m 3XL
Gewicht: fabrieksopgave: n.o., gewogen L: 1.684 g
Kleuren: wit, zwart, matzwart, 18 kleurschema’s
Helmschaal: polycarbonaat
Sluiting: ratelgesp
Productieland: Vietnam
Norm/keurmerk: ECE-R 22.06, E11 (Groot-Brittannië)
Vervangingsvizieren: € 39,90/39,90/49,90 (helder/getint/spiegelend)
Uitrusting: Pinlock-vizier (70, gemonteerd), intercom-voorbereiding
Geluidsmeting: 89,7 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

Scorpion EXO-520 Air bestellen in partnershop

+ Relatief gemakkelijk op- en afzetten; redelijk geschikt voor brildragers; groot blikveld; zeer comfortabel, desondanks zit hij duidelijk gedefinieerd en relatief nauwsluitend; praktische kierstand van het vizier; uitstekende ventilatie, gemakkelijk te bedienen schuifjes; laag geluidsniveau; aerodynamisch grotendeels neutraal; goede tot zeer goede afwerking; goede klapdempingswaarden.

Kinbandpolstering iets te kort; relatief hoog gewicht (maar goed uitgebalanceerd); schuifje van het zonnevizier ietwat klein.

Conclusie: Door op onopvallende wijze bijna overal flink punten te sprokkelen eindigt de Scorpion op de tweede plaats en loopt hij het predicaat ‘zeer goed’ op slechts één punt mis. Iets minder gewicht en hij had de test kunnen winnen. Maar ook zo is het een prima helm!

Motoplus oordeel: Goed

Sena Outride

SENA 7.JPG V Amendo

Leverancier: Sena, www.sena.com
Prijs: € 282,-
Maten: S t/m XXL
Gewicht: fabrieksopgave: 1.750 +/- 50 g, gewogen L: 1.738 g
Kleuren: wit, matzwart
Helmschaal: polycarbonaat
Sluiting: ratelgesp
Productieland: China
Norm/keurmerk: ECE-R 22.05, E1 (Duitsland)
Vervangingsvizieren: € 25,-/30,- (helder/getint)
Uitrusting: geïntegreerd Sena-intercomsysteem
Geluidsmeting: 91,5 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

+ Gemakkelijk op- en afzetten; groot blikveld; comfortabel, redelijke tot goede pasvorm; gemakkelijk te bedienen zonnevizier; acceptabel geluidsniveau; aerodynamisch grotendeels neutraal; goede tot zeer goede afwerking; nette vizierprijzen; inclusief communicatiesysteem.

Deels onvoldoende geschikt voor brildragers (weinig ruimte voor de pootjes); geen Pinlock-binnenvizier; kierstand vizier iets te ruim; ventilatie in totaliteit maar matig; ietwat ondergemiddelde klapdemping (maar niet kritiek); relatief zwaar (maar goed uitgebalanceerd, en het komt natuurlijk door de geïntegreerde intercom); zeer beperkte kleurkeuze.

Conclusie: Het leven in een helmtest is oneerlijk. De in principe degelijke Sena heeft als enige testdeelnemer een geïntegreerd communicatiesysteem – en het brengt hem alleen maar extra gewicht en geen extra punten. Maar ook zonder het kletskastje is dit helemaal geen verkeerde helm.

Motoplus oordeel: Goed

Shark D-Skwal 2

SHARK 10.JPG V Amendo

Leverancier: www.jhsports.nl
Prijs: € 199,99 (meerkleurig € 249,99, replica € 269,99)
Maten: XS t/m XL
Gewicht: fabrieksopgave: 1.530 g, gewogen L: 1.528 g
Kleuren: wit, zwart, matzwart, 16 kleurschema’s resp. replica’s
Helmschaal: thermoplast
Sluiting: ratelgesp (kunststof)
Productieland: Portugal
Norm/keurmerk: ECE-R 22.05, E11 (Groot-Brittannië)
Vervangingsvizieren: € 55,/57,80/80,60 (helder/getint/spiegelend)
Uitrusting: Pinlock-vizier (70, meegeleverd)
Geluidsmeting: 87,7 dB(A) (gemiddeld geluidsniveau)

Shark D-Skwal 2 bestellen in partnershop

+ Gemakkelijk op- en afzetten; goed geschikt voor brildragers; groot blikveld; tochtvrij, effectieve ventilatie, schuifjes gemakkelijk te bedienen; zeer gemakkelijke bediening zonnevizier; relatief laag geluidsniveau; goede afwerking; goede klapdempingswaarden; relatief laag gewicht.

Pasvorm ietwat onevenwichtig (niet gedefinieerd genoeg); aerodynamisch onvoldoende (wiebelt vanaf 140 km/uur, sterke ruk bij opzij kijken vanaf 120 km/uur); kinband niet gezekerd; dure vizieren.

Conclusie: De in principe goed gemaakte Shark is het beste bewijs dat vóór aankoop een proefrit cruciaal is. In de test wist hij aerodynamisch niet helemaal te overtuigen, maar op het juiste ‘Shark-hoofd’ kan het functioneren.

Motoplus oordeel: Goed

Gerelateerd nieuws

Waarom zijn Kawasaki’s groen?

Waarom zijn Kawasaki’s groen?

30 november, 2024

Kawasaki wordt vaak in een adem genoemd met de kleur groen. Maar hoe zit dat eigenlijk? Het verhaal achter de band ...
Gespot: Triumph Trident 800

Gespot: Triumph Trident 800

29 november, 2024

In 2021 blies Triumph de legendarische naam Trident nieuw leven in, en wel in de hoedanigheid van de Trident 660. ...

Overig nieuws