+ Plus

Bandentest: Dunlop Roadsmart II

Met trots presenteert Dunlop haar nieuwe RoadSmart II, een doorontwikkelde sport-toerband die volgens deze bandenfabrikant dankzij veel onderzoek- en testwerk over uitstekende rij-eigenschappen beschikt. En dus ging MotoPlus mee naar Zuid-Frankrijk om deze ‘nouvelle pneu’ uitgebreid aan de tand te voelen.De aanduiding RoadSmart is niet nieuw. Het door Hoco Parts geïmporteerde Dunlop (zie www.hocoparts.com) bracht dit type band al in 2007 op de markt. Een populaire allround-band, want veel moderne motoren bieden immers ook een grote verscheidenheid in gebruiksmogelijkheden. Omdat de bandenwereld volop in beweging is, kunnen ook de fabrikanten na zo’n introductie niet op hun lauweren gaan rusten, maar wordt elke band doorontwikkeld. Zo ook de Roadsmart. Het nieuwe rubber is vooral bedoeld voor motorrijders die er een Sport-Touring rijstijl op na houden. Dus zowel sportief als rustig naar gelang de omstandigheden. De band is voor een breed gamma aan motorfietsen geschikt, dus ook voor sportmotoren die merendeels op de gewone weg worden gebruikt.Tijdens de doorontwikkeling is Dunlop zeker niet over één nacht ijs gegaan. De RoadSmart II moest beantwoorden aan de meest realistische gebruikssituaties. Voorts dient de band een betrouwbaar rijgedrag onder alle omstandigheden te bezitten. Het rubber moet de neutraal sturen, de motor moet vlot in een bocht kunnen worden gelegd, zonder enige inspanning of stuurcorrectie en onafhankelijk van de staat van het wegdek. Vervolgens een onberispelijke stabiliteit bij hoge snelheid, ook als de motor voorzien is van koffers die al dan niet volgepakt zijn. Ook niet onbelangrijk bij banden is een regelmatig slijtagebeeld. Dunlop besteedde hier veel aandacht aan en realiseerde bij de RoadSmart II dat de prestaties van nieuw tot halfsleets helemaal gelijkblijven, om daarna progressief te verzwakken tot aan volledig versleten. En met het oog op de portemonnee moet de band door zijn kilometerrendement een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding hebben.De lat is dus hoog gelegd bij Dunlop, maar dat kon ook, want met de huidige Roadsmart had men een geweldig goed uitgangspunt. Die band werd immers nog testwinnaar in onze grote toerbandentest (zie MotoPlus 12-2011) met als conclusie: ‘De Dunlop Roadsmart heeft over het geheel genomen de beste mix in huis voor dagelijks gebruik: uitstekende manieren in de regen, evenals rijkelijk veel grip en stabiliteit op een droge weg.’ Met de Roadsmart II heeft Dunlop alle goede kanten nog scherper weten te zetten en de band daarnaast ook nog beter geschikt weten te maken voor sportfietsen en de brede reeks krachtige, maar ook zware motoren. Daarvoor zijn erg veel tests in specifieke situaties gedaan. Zo hebben RoadSmart banden meer dan een half miljoen indoor-kilometers (op testbanken) gemaakt en 150.000 outdoor-kilometers op in de meest diverse, maar realistische situaties op meerdere types motorfietsen.Dankzij de combinatie van technologieën als MultiTread (MT) Compound, Jointless Belt (JLB) constructie en geavanceerd profielontwerp, moet de RoadSmart II ook op snelle en ‘dikke’ motoren een uitstekende combinatie van duurzaamheid, remwerking op natte wegen, supersportachtige grip in zowel droge als natte omstandigheden en hogere prestaties over de gehele levensduur bieden. Er is gestreefd naar nog betere lineaire stuureigenschappen, een directere feedback en absolute stabiliteit bij hoge snelheden.Om dat te kunnen testen kunnen we met een breed scala aan motorfietsen de weg en het circuit op. De wegtest vindt plaats op het ‘Ile de Beauté’ ofte wel het eiland van schoonheid, Corsica. Een eldorado voor motorrijders, want het is één van die zeldzame plekken ter wereld waar bochten de kortste weg tussen twee punten vormen. We kunnen er ons hart ophalen met zeer uiteenlopende motoren van BMW tot Benelli. We beginnen met een Yamaha FJR1300, temeer omdat Dunlop heeft aangegeven dat het met de Roadsmart II niet nodig is om een speciale uitvoering te maken voor snelle toerbuffels, zoals bijvoorbeeld Michelin en Bridgestone die wel kennen.De RoadSmarts blijken opmerkelijk snel op bedrijfstemperatuur te zijn en geven daardoor direct een vertrouwd gevoel. Het gas kan er dan ook meteen flink op. We leggen honderden kilometers af op slingerende bergwegen: snelle doorlopers, scherpe knikken en haarspeldbochten volgen elkaar in hoog tempo op en de Dunlops tonen zich immer uiterst voorspelbaar in de reacties. De band doet geen onverwachte dingen en dat is een hele geruststelling, want juist het vertrouwen dat je in een band hebt is – zeker in deze omgeving – heel belangrijk. De slogan van Dunlop is ‘Ride with Confidence’ en daarmee slaan ze de spreekwoordelijke spijker op z’n kop, want vertrouwen geeft de nieuwe RoadSmart volop. Ook belijning en reparatiestukken in het wegdek blijken geen merkbare invloed op de RoadSmart te hebben en oneffenheden worden goed gefilterd. Om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen wordt onderweg diverse keren van motorfiets gewisseld. De nieuwe Dunlop-band presteert goed onder diverse omstandigheden op veel verschillende motorfietsen, van middenklasse tot zwaar. Inmiddels is de buitentemperatuur opgelopen tot 27° Celsius, waardoor de banden nog meer plakken aan het Corsicaanse asfalt.Aan het eind van de dag is dit sprookje van 1001 bochten uit, maar het krijgt een waardig einde als we verkassen we naar Montpellier, waar we de volgende ochtend gaan rijden op het natte testbaan en het droge racecircuit op het schitterende Goodyear/Dunlop testcentrum in het Zuid-Franse Mireval. Inderdaad: dezelfde baan als waar we begin dit jaar onze eigen bandentesten uitvoerden. Voor het rijden op de natte testbaan staan Honda CB1000R’s klaar, waarvan sommige zijn uitgerust met een datalogger om de hellingshoek en de grip (wielspin) achteraf te kunnen analyseren. Voor betere grip in natte omstandigheden beschikt de RoadSmart II over een nieuw type silica. Compounds met silica zijn elastischer en flexibeler op lage temperaturen. Het testparcours geeft een goede indruk van de grip van de Dunlop onder extreem natte omstandigheden, waarbij je eigenlijk continu door een laagje water van een paar centimeter rijdt. De eerste ronden gaan weliswaar rustig aan, maar de band geeft voldoende vertrouwen om de snelheid op te schroeven. Het wordt al snel duidelijk dat de RoadSmart II zich mag rekenen tot de beste regenbanden van dit moment. Op de volkomen vlakke cirkelbaan (dus zonder verkanting) blijkt de band neutraal te sturen en niet naar binnen te vallen als de snelheid hoger wordt.Als laatste test staat het 3,3 km lange racecircuit met fantastische bochten en fraaie glooiingen op het programma. Dat gebeurt met Suzuki’s GSX-R750’s met een bandenspanning van 2.5 bar voor en 2.9 achter. De baan leent zich uitstekend om de RoadSmart II ook onder deze zeer sportieve omstandigheden te testen en daar kunnen we kort over zijn. In de bochten is er grip genoeg om het gas er weer vroeg op te zetten en ook hier wordt onze ervaring bevestigd dat de stabiliteit van deze nieuwe Dunlops erg goed is en het stuurgedrag neutraal. Let wel, de band is bedoeld voor sport-toermachines, maar dat zou je bijna vergeten als je onder ideale (weers)omstandigheden over dit circuit blaast met een GSX-R750!Het geeft aan dat ze er bij Dunlop inderdaad in zijn geslaagd om het gebruiksgebied van de goede Roadsmart nog iets te verbreden. De goede grip, stabiliteit en rij-eigenschappen in de regen zijn gebleven en zelfs nog op diverse punten verbeterd, terwijl aan de andere kant van het spectrum ook sportmachines er nog beter mee uit de voeten kunnen. De opvolger van de 2011-bandentestwinnaar is daarmee nog nadrukkelijker een alleskunner van formaat.[kaderstuk]LEVERBARE MATEN DUNLOP ROADSMART IIreeds leverbaar:Voor:120/60 ZR 17 120/70 ZR 17Achter:150/70 ZR 17 180/55 ZR 17160/60 ZR 17 190/50 ZR 17Vanaf voorjaar 2012:Voor:110/70 ZR 17 110/80 ZR 18120/70 ZR 18 110/80 R 19Achter:150/70 R 17 170/60 ZR 17160/60 ZR 18 190/55 ZR 17[bijschriften]]1De RoadSmart II kent voor snelle en zware machines als de FJR1300 geen aparte uitvoering.2Op de speciale Goodyear/Dunlop-testbaan kregen we een indruk van de rij-eigenschappen bij extreem nat wegdek.3Uiteraard een ideale band voor de Honda VFR, zeg maar de oervader van alle sport-toer machines.4+5 samenHet brede gebruiksgebied in beeld gebracht: van de GSX-R750 tot aan de R1200RT.6+7De opbouw van de nieuwe RoadSmart II. De achterband heeft een MultiTread Compound, dus met twee verschillende rubbersoorten in het loopvlak.

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...