Column Jacob Schoenmaker MP 19-2011
De jaarlijkse MotoPlus Lezerstest komt er weer aan. Vier ‘lucky bastards’ mogen binnenkort de meest spraakmakende motoren van 2011 uitproberen. Op iets leukers kun je een motorliefhebber niet trakteren, toch?In de MotoPlus van eind augustus stond een korte oproep, waarin lezers werden gezocht om de nieuwe Ducati Diavel, BMW K1600GTL, de nieuwe Suzuki V-Strom, Honda’s Crossrunner en de Kawasaki Z1000SX uit te proberen. Het zal trouwens vast niet lang meer duren voordat de lelijke contaminatie ‘uittesten’ volledig is ingeburgerd en ook mag. Een klein berichtje is voldoende, want mijn ervaring is dat motorrijders weinig aanmoediging nodig hebben voor het testen van motoren. Zo had ik vorig jaar maar liefst driehonderd concurrenten die meedongen naar de Lezerstest van 2010. Tot grote teleurstelling van de louter mannelijke redactie en mijn geluk zat daar geen enkele vrouw tussen. Een vrouwelijke motorrijdster zou sowieso zijn toegelaten, dus dan had ik het waarschijnlijk helemaal wel kunnen schudden. En dat zou ik heel spijtig hebben gevonden. Om het uur wordt er tijdens de Lezerstest gewisseld van motor, waardoor je een uitstekende vergelijkingsbasis krijgt. Vorig jaar waren het vier sport/toer fietsen en mijn deelname aan die test heeft er toe geleid dat ik de hiernaast geplaatste Beemer heb aangeschaft. Uiteraard kun je ook een proefrit maken bij de plaatselijke dealer, maar de kans dat hij vier demofietsen in hetzelfde segment heeft staan is niet zo groot. Dit jaar is de samenhang tussen de te testen fietsen moeilijker te vinden. Er zullen weinig lezers zijn die op dit moment serieus twijfelen tussen de aanschaf van de relatief lichte en naakte Ducati Diavel of een volledig aangeklede mastodont als de BMW K1600GTL. Dat neemt niet weg dat dit naar mijn mening de twee meest vernieuwende motoren van 2011 zijn en om die reden niet in de Lezerstest van 2011 mogen ontbreken. Naast het testen van motoren biedt de Lezerstest een aardig kijkje in de keuken van de redactie van dit motorblad. Een deelnemer aan de test zal dit motorblad met andere ogen gaan bekijken. Het belangrijkste van een motorblad zijn namelijk de foto’s. De foto’s die uiteindelijk zijn terug te zien in het motorblad zijn echter niet in één keer gemaakt. Daarvoor heeft iedere deelnemer een keer of zes op een smal dijkje heen en weer gereden. En dat op acht verschillende locaties, maakt dat zeker de helft van de testdag bestaat uit het wachten en figureren voor de fotograaf. Vijf motorrijders rijdend in een V-formatie sukkelden waarschijnlijk een half uur met 20 km/uur achter een bestelbusje, waar de fotograaf uithing om de foto te maken. Het leven van de redacteuren van een motorblad bestaat ook niet louter uit het rondscheuren op de nieuwste machines. Natuurlijk ben je de koning te rijk als je aan je motorvrienden kunt vertellen dat je vorige week vrijdag voor je werk op een circuit in het Spaanse Catalunya de nieuwste Yamaha R1 hebt mogen testen. De redacteur in kwestie vertelde me alleen daarna eerlijk dat hij daarvoor wel om half vijf ’s ochtends vanaf Schiphol moest vertrekken. Tussen tientallen andere internationale motorjournalisten mocht hij van 13:20 tot 14:00 het circuit op. Toen hij om elf uur ’s avonds uitgeput van de reis thuiskwam, vond hij nog een verzoek van zijn baas in zijn mailbox. Die vroeg hem of hij het verslag de volgende ochtend voor negen uur kon inleveren, zodat het nog mee kon met de laatste editie van het motorblad. Niettemin blijft het testen van motoren natuurlijk een van de leukste dingen die je als motorliefhebber kan overkomen. Ik wens de gelukkigen van dit jaar dan ook heel veel plezier. En ik ben zeer benieuwd welke fiets zij tot winnaar van 2011 zullen kronen.