WK Superbike Imola en Magny-Cours
Wat Ruben Xaus in zijn glorietijd niet lukte, speelde Carlos Checa klaar in de herfst van zijn lange loopbaan. De bijna 39-jarige Checa werd op grandioze wijze de eerste Spaanse wereldkampioen Superbike. De Ducati-coureur deed dat in stijl, want hoewel hij in Magny-Cours nog maar drie punten nodig had, vocht een geïnspireerd rijdende Checa naar zijn vijfde dubbel van het jaar.Op het circuit waar vorig jaar zijn zijn oud-MotoGP-teamgenoot Max Biaggi als 39-jarige gekroond werd tot kampioen, nam Checa de titel over op niet mis te verstane wijze. De ontkroonde ‘keizer Max’ was er niet bij. Hij moest Imola en Magny Cours laten schieten vanwege zijn een Duitsland gebroken middenvoetsbeentje. In Imola veroverde Checa al weer zijn zesde pole van het seizoen. Een crash met de onoplettende wild card-rijder Matteo Baiocco deed Checa even zijn rust verliezen, maar in beide wedstrijden was de kampioenschapsleider weer uitstekend bij de les. De sterk rijdende Jonathan Rea en Nori Haga waren te snel voor Checa, maar in de laatste ronde stak hij op zeer gewaagde wijze leider van het eerste uur Tom Sykes nog even voorbij in het gevecht om de derde positie. “Een bevredigend resultaat”, vond Checa. In de tweede race kende hij het geluk waaraan het hem eerder al eens aan had ontbroken. De Ducati-coureur werkte zich op na een weinig opzienbarende start en nadat hij generatiegenoot Haga van de tweede plaats had verdrongen, kreeg Checa vijf ronden voor het einde de leiding in de schoot geworpen door pech van de soeverein rijdende Rea. Even leek het alsof de luid bejubelde Checa al in Imola de strijd voortijdig zou beslissen. Zijn enig overgebleven concurrent Marco Melandri worstelde door remproblemen en eigen fouten. Melandri werkte zich in de tweede race nog op tot de zesde plaats en daardoor kwam Checa drie punten te kort voor een Italiaans feestje op Italiaanse bodem. Het binnenhalen van de titel was slechts een kwestie van tijd. “Magny Cours is niet echt gunstig voor ons, maar ik wil er wel twee goede wedstrijden rijden”, zei Checa vooraf. Wat dat betekende, liet hij zien op zondag met twee bewonderenswaardige zeges waar niets op af te dingen was. Melandri finishte beide malen als tweede na twee inhaalraces en was de eerste die Checa feliciteerde. Checa evenaarde in Magny Cours de veertien overwinningen van Ben Spies uit 2009 en Troy Bayliss uit 2002. “Dit is de mooiste dag uit mijn leven”, lachte de sympathieke Spanjaard die al na de eerste race de titel had veilig gesteld. “Er ging zoveel door me heen dat het in de laatste ronden van de eerste race moeilijk was om geconcentreerd te blijven. In Silverstone begon ik me echt te realiseren dat ik kampioen kon worden toen Max een slecht weekend beleefde en ik op een circuit waar we problemen hadden verwacht beide races won. Vorige week in Imola was voor mij ook een hoogtepunt. De sfeer die daar heerste was geweldig.”Dankzij de oppermachtige Checa kwam voor de zeventiende keer sinds 1988 de constructeurstitel terecht bij Ducati. Hoewel Checa het mysterieuze, ‘prima donna’-achtige karakter van voorganger Biaggi volledig mist, is zijn carrière wel degelijk opmerkelijk te noemen. Checa maakte in 1993 zijn GP-debuut in de 125 cc-klasse en werd twee jaar later gepresenteerd als de nieuwe Spaanse hoop in de 500 cc. Verder dan twee Grand Prix-zeges voor het team van Sito Pons en 24 podiums – én een levensbedreigende crash op Donington Park in 1998 – in 222 GP-optredens kwam Checa echter niet. In zijn jaren als fabrieksrijder voor Marlboro/Yamaha en Ducati was Checa nooit meer dan een outsider. Zijn switch naar het WK Superbike in 2008 veranderde daar weinig aan. Voor het Ten Kate/Honda Team wist Checa races te winnen, maar aan het eind van het liedje was er altijd wel iemand beter. Vorig jaar liet de Spanjaard echter zien dat hij met de Ducati 1198 tot grootse dingen in staat was en net als Max Biaggi veroverde Checa tenslotte in zijn vierde WSB-seizoen de titel. “Ik heb geleerd van alle fouten die ik in het verleden gemaakt heb en ik wil gewoon doen wat ik leuk vind en dat is racen”, vertelde Checa. Vanaf de eerste race in Phillip Island voerde Checa het klassement aan en zijn enige misser maakte hij voor eigen publiek op Aragon waar hij in de openingswedstrijd crashte. Checa’s eerste wereldtitel mag ook gezien worden als een hoofdprijs voor de gedreven 52-jarige teambaas Genesio Bevilacqua, een succesvol zakenman die bovendien een eigen collectie heeft van meer dan vijftig racers, waaronder diverse Ducati-MotoGP-racers. Bevilacqua formeerde samen met zijn inmiddels overleden vriend en voormalig 125 cc-wereldkampioen Paolo Pileri een team waarmee hij in 1997 debuteerde in het Italiaanse kampioenschap en een jaar in de GP’s met Kazuto Sakata. De ambitieuze teambaas verlegde zijn aandacht naar de viertakten en kende met Honda als motorleverancier in de het WK Supersport en het WK Superbike een aantal zeer acceptabele resultaten. Toen Bevilacqua vorig jaar Honda aan de kant schoof ten faveure van Ducati nam de groei een vlucht dankzij de ervaren Checa. Dat Ducati als fabrieksteam vertrok uit het wereldkampioenschap heeft het Althea Team weinig kwaad gedaan. Voormalig Xerox/Ducati-teammanager Ernesto Marinelli was in zijn hoedanigheid als Ducati’s ‘SBK Project Manager’ ook vrijwel permanent te vinden in de buurt van Checa en zijn crew. Volgend jaar is Bevilacqua van zins om zijn kersverse 22-jarige Superstock 1000-kampioen Davide Giugliano te willen laten promoveren naar het WK Superbike. Giuigliano maakt zijn Superbike-debuut al in Portimao. Chaz Davies gooide in Magny Cours ook het Supersport-kampioenschap in het slot. In Imola leek hij het karwei al af te maken, maar in leidende positie werd hij gestopt door ernstige motorproblemen. Oudgediende Fabien Foret schreef heel knap de Italiaanse race op zijn naam en was ook de enige die Welshman Davies nog van de titel kon afhouden. Terwijl zijn teamgenoot Luca Scassa de wedstrijd won, beperkte Davies zich in Frankrijk tot finishen vóór Foret. Dat lukte met een bescheiden zesde plaats, twee plekken voor de worstelende Foret. De 24-jarige Davies kreeg in de GP’s door minder materiaal nooit echt voet aan de grond en na een verblijf in Amerika – waar hij onder meer de Daytona 200 won – kwam Davies in 2009 relatief anoniem terug naar Europa, waar hij aan het eind van het seizoen bij het ParkinGo Team teammaat van Garry McCoy werd. Vorig jaar finishte Davies op een Triumph als vierde in het kampioenschap, dit jaar werd hij – na een ‘last minute switch’ met het team naar Yamaha – met onder meer vijf zeges de terechte opvolger van Kenan Sofuoglu. De verbluffende Michael van der Mark won in Magny Cours zijn derde Superstock 600-race van het seizoen. Hoewel de 18-jarige rijder van het Ten Kate Junior Team de coureur is met de meeste overwinningen, kan hij alleen bij DNF’s van Jed Metcher en Josh Day en een maximale eigen score in Portimao nog kampioen worden. Kort• Jonathan Rea en Ruben Xaus maakten in Imola voor het eerst in een raceweekend gebruik van ‘ride by wire’-technologie. Het team testte eerder al twee dagen in Misano met de elektronica en besloot na een reglementswijziging het nieuwste ‘gadget’ ook in te zetten in Imola ‘als voorbereiding op het komende seizoen’, liet teammanager Ronald ten Kate weten. Na een zeer knappe overwinning in de eerste race, bleef Rea de dubbel onthouden door een zeldzaam probleem met de accuverbinding – dat niets met de nieuwe elektronica te maken had, haastte het team zich om te melden. In Magny Cours pakte Rea de pole, maar crashte in race 1 en werd in race 2 andermaal geveld door een klein elektrisch euvel. • Francis Batta bracht Batta tijdens het Imola-weekend een bezoekje aan de MV Agusta-fabriek in Varese. Of het daadwerkelijk tot een samenwerking komt, valt nog te bezien, maar Batta en Giovanni Castiglione spraken over meerdere mogelijkheden, waarbij ook de inzet van de 675-triple in het WK Supersport ter sprake kwam. In Magny Cours liet Batta weten volgend jaar zeker van de partij te zijn en dat hij nog in gesprek is met potentiële sponsors. Droomscenario: een Suzuki-rijder in het WSB en een Suzuki-vertegenwoordiger in het WK Supersport.• Of er volgend jaar een Yamaha in het WK Superbike rijdt, is nog steeds onduidelijk. Duidelijk is wel dat Yamaha – dat onlangs wel deelnam aan bandentesten voor 2012 op Misano – de verzoeken van het ParkinGo Supersportteam naast zich heeft neergelegd, zeer tot ongenoegen van Chaz Davies, die graag met het Italiaanse gezelschap de promotie wilde maken. Volgens geruchten zou een Zuid-Afrikaanse partij in de running zijn om de 2011-R1’s over te nemen. • Marco Melandri tekende in Magny Cours een contract bij BMW waar hij Troy Corser gaat vervangen. Melandri, die ook een aanbieding had van Pata/Aprilia, blijft misschien teammanager Andrea Dosoli. Die leek ook in de running voor de functie van crewchief bij Forward Racing dat volgend jaar met Colin Edwards naar de MotoGP gaat. • In de week voor de race in Frankrijk maakte Ducati bekend dat de nieuwe 1199 Panigale niet al volgend jaar wordt ingezet in het WK Superbike. De machine, ontwikkeld in samenwerking met drievoudig wereldkampioen Troy Bayliss, wordt bewaard tot 2013. UITSLAGEN IMOLA, ITALIËRace 11. Jonathan Rea (GB), Honda; 2. Noriyuki Haga (J), Aprilia; 3. Carlos Checa (E), Ducati; 4. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 5. Eugene Laverty (IRL), Yamaha; 6. Sylvain Guintoli (F), Ducati; 7. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 8. Marco Melandri (I), Yamaha; 9. Ayrton Badovini (I), BMW; 10. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 11. Mark Aitchison (AUS), Kawasaki; 12. Troy Corser (AUS), BMW; 13. Federico Sandi (I), Ducati; 14. Alessandro Polita, (I), Ducati; 15. Leon Camier (GB), Aprilia.Race 21. Checa; 2. Haga ; 3. Camier ; 4. Laverty ; 5. Haslam ; 6. Melandri ; 7. Guintoli; 8. Lascorz ;9. Aitchison ; 10. Badovini ; 11. Ruben Xaus (E), Honda; 12. Sandi; 13. Maxime Berger (F), Ducati; 14. Javier Fores (E), BMW; DNF Polita. WK SUPERSPORT1. Fabien Foret (F), Honda; 2. Sam Lowes (GB), Honda; 3. Broc Parkes (AUS), Kawasaki; 4. Florian Marino (F), Honda; 5. David Salom (E), Kawasaki; 6. James Ellison (GB), Honda; 7. Vittorio Iannuzzo (I), Kawasaki; 8. Miquel Praia (POR), Honda; 9. Stefano Cruciani (I), Kawasaki; 10. Danilo Dell’Omo (I), Triumph; 11. Gino Rea (GB), Honda; 12. Pawel Szkopek (POL), Honda; 13. Patrik Vostárek (CZ), Honda; 14. Ondrej Jezek (CZ), Honda; 15. Imre Toth (HON), Honda.MAGNY COURSRace 11. Carlos Checa (E), Ducati; 2. Marco Melandri (I), Yamaha; 3. Leon Haslam (GB), BMW; 4. Leon Camier (GB), Aprilia; 5. Eugene Laverty (IRL), Yamaha; 6. Sylvain Guintoli (F), Ducati; 7. Noriyuki Haga (J), Aprilia; 8. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 9. Troy Corser (AUS), BMW; 10. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 11. Javier Fores (E), BMW; 12. Michel Fabrizio (I), Team Suzuki; 13. Roberto Rolfo (I), Kawasaki; DNF Maxime Berger (F), Ducati; DNF Jonathan Rea (GB), Honda.Race 21. Checa; 2. Melandri; 3. Laverty; 4. Haslam; 5. Guintoli; 6. Camier; 7. Lascorz; 8. Ayrton Badovini (I), BMW; 9. Corser; 10. Haga; 11. Fores; 12. Berger; DNF Rolfo; DNF Rea; DNF Mark Aitchison (AUS), Kawasaki. WK Tussenstand: 1. Carlos Checa, 467 punten; 2. Marco Melandri, 360; 3. Eugene Laverty, 283.WK SUPERSPORT1. Luca Scassa (I), Yamaha; 2. Sam Lowes (GB), Honda; 3. Broc Parkes (AUS), Kawasaki; 4. David Salom (E), Kawasaki; 5. James Ellison (GB), Honda; 6. Chaz Davies (GB), Yamaha; 7. Roberto Tamburini (I), Yamaha; 8. Fabien Foret (F), Honda; 9. Florian Marino (F), Honda; 10. Ronan Quarmby (RSA) Triumph; 11. Balazs Nemeth (HON), Honda; 12. Vittorio Iannuzzo (I), Kawasaki; 13. Miguel Praia (POR), Honda; 14. Alexander Lundh (SWE), Honda; 15. Louis Bulle (F), Yamaha. WK Tussenstand: Chaz Davies, 181 punten; 2. Fabien Foret, 144; 3. Broc Parkes, 136.