Reportage Slugger Turbo custom
De Zweed Stellan Egeland is in het wereldje van de custombouwers geen onbekende. Maar waar veel custombouwers blijven hangen bij V-twin-blokken, kiest hij juist vaak voor totaal andere krachtbronnen en laat ook zien dat ‘custom-building’ meer is dan een chopper met een lange voorvork. Zijn nieuwste creatie is de Slugger, een hitech-machine op basis van een BMW boxerblok. Maar dan wel voorzien van een hele dikke turbo, zodat er meer dan 200 pk uitkomt.Stellan Egeland van SE Service (zie www.seservice.se) maakte naam met zijn Harrier, een hele bijzondere BMW custombike. Zo bijzonder dat die machine in 2009 tweede werd in het Europees kampioenschap custombike-building en vierde in het WK in Sturgis in de ‘freestyle klasse’. Die Harrier was gebaseerd op een BMW R1200S en werd niet lang na het WK verkocht aan aan Amerikaanse enthousiasteling uit California: de motor staat nu te pronken in een showroom in Beverly Hills. Na de verkoop begon Egeland zijn machine echter te missen en hij besloot om voor zichzelf in zijn spaarzame vrije tijd een nieuwe Harrier te gaan bouwen. In eerste instantie zou dat juist een simpelere uitvoering worden, maar gaandeweg werd het plan aangepast en verfijnd en 854 uren ontwerpen, lassen, schuren, slijpen en lakken verder was de Slugger klaar.De basisgedachte bleef echter: het moest een motor worden waarmee je echt – en goed – zou kunnen motorrijden. Dus geen showmodel, maar juist een machine boordevol pk’s en met een goede wegligging. Om dat te accentueren zit er enorm veel titanium in verwerkt om het totaalgewicht lag te houden. Het hele uitlaatsysteem is er bijvoorbeeld van gemaakt, waardoor de complete special droog slechts 173 kilo weegt. Rijklaar met een volle tank geeft de weegschaal 190 kg aan. En met een rijder erop is de gewichtsverdeling precies 50-50%.Als basis koos Egeland voor een aandrijflijn van een BMW HP2 Sport. Inderdaad net als de Harrier dus weer een boxerblok. Egeland: “Dat is vooral vanwege het stoere uiterlijk, de schone cardanaandrijving met enkelzijdige achterwielophanging en het feit dat het motorblok zelf als dragend deel van het rijwielgedeelte kan fungeren. Je hebt met dit blok geen hoofdframe meer nodig en bent dus als custombuilder veel vrijer.” Maar met het standaard HP2-blok nam hij toch geen genoegen, want gaandeweg de bouw van de Slugger (een Amerikaanse bijnaam van een honkbalknuppel) ontstond het idee om het boxerblok op te peppen met een dikke turbo: “De turbo kwam in beeld omdat ik vooral op zoek was naar extra power. Bovendien zorgt zo’n turbo met de in- en uitlaatbuizen voor een zeer technisch uiterlijk. In plaats van die turbotechniek weg te bouwen, wilde ik dat juist een heel prominente plaats geven. Met de turbo levert het blok nu 202 pk aan het achterwiel, maar minstens zo indrukwekkend is het Koppel: van 5.000 tot 8.000 tpm zitten we rond 200 Nm. Da’s meer dan de K1600 zescilinder levert! En die enorme trekkracht maakt de Slugger enorm lekker rijdbaar. Hij accelereert als een wilde en trekt de armen uit je kom, bij welke snelheid je het gas ook open zet.“De werkelijke benzinetank zit onder het zadel, onder de fake-tank zit alle techniek verstopt en daar loopt ook de dikke inlaatbuis met intercooler vanaf de turbo naar de twee cilinderkoppen. De rijwind om die intercooler te koelen (en zo de temperatuur van de inlaatlucht lag te houden voor additioneel vermogen) wordt opgevangen door de open voorkant van die tank-kap, de warme lucht wordt daarna onder de buddyseat afgevoerd.Alle gedraaide en gefreesde onderdelen zijn gefabriceerd door het Zweedse ISR, die ook de voorwielophanging met naafbesturing produceerden. Een andere Zweedse firma – Őhlins – maakte de vering van de Slugger. Afgezien van de versnellingsbak, de cardan en het achterwiel is er niets meer standaard aan deze special. Zelfs de achtervork werd vervangen door een uit stalen buis opgebouwd exemplaar, waarbij de cardanas nu open en bloot draait. Egerland: “De Slugger is gebouwd naar mijn persoonlijke wensen. Het is ook meer een rijmachine dan een showbike. Vandaar dat ik hogere eisen stelde aan de rij-eigenschappen dan aan uiterlijk vertoon. Voor een 1200 cc tweecilinder stuurt hij opmerkelijk licht en scherp. Dat komt onder meer door de balhoofdhoek van 72 graden en een naloop van slechts 70 mm. Je hoeft maar te denken aan een bocht of hij ligt al op één oor. De besturing zelf geschiedt trouwens via een dikke morsekabel, afkomstig van de besturing van een buitenboordmotor op een speedboot. De prestaties zijn indrukwekkend. Net zoals de reacties van de mensen die de Slugger beklijken. Die variëren altijd van ‘Geweldig, de mooiste custombike ooit’ tot ‘Afschuwelijk, het lelijkste wat ik ooit op twee wielen heb gezien’. Ach, dat maakt me helemaal niet uit, ik heb hem voor mezelf gebouwd. Het was ook niet de bedoeling om deze machine in te zetten voor custombike-building kampioenschappen, maar Ola Stenegärd, een Zweedse designer van BMW Motorrad in München heeft de machine hier in mijn werkplaats gezien en er in München over gesproken. Op hun verzoek gaat de Slugger nu binnenkort toch naar Amerika naar het WK custombuilding in Sturgis en aansluitend maakt hij een toer langs diverse dealers en shows. Maar plannen om hem te verkopen heb ik absoluut niet. Maar dat zei ik ook van de Harrier…”