Eerste indruk: Honda CMX1100T Rebel
Honda’s Rebel doet het qua verkoopaantallen verdraaid goed. Geen wonder dat Honda na de 500 en de 1100 de CMX1100T (met de T van Touring) introduceert. Wij rijden de toerlustige cruiser. Of is het toch een toerfiets in cruiser-vermomming?
Hoe maak je van een Rebel (eerste test hier) een Rebel T? Door er twee zijkoffers met een gezamenlijke capaciteit van 35 liter en een stroomlijn aan te hangen. Is dat alles? Ja, dat is alles. Is het genoeg om de T van touring te rechtvaardigen? Eigenlijk wel.
Het maakt de Rebel nog geen groottoerist, maar een lekker weekje sturen van hotel naar hotel en van bergpas naar bergpas moet er in zitten. En dat ‘sturen’ is geen vergissing want de Rebel stuurt veel makkelijker en neutraler dan de gemiddelde cruiser. Dat komt door de prima geometrie en het rijklare gewicht van 238 kilo (DCT 248).
De kuip is niet al te groot waardoor de windbescherming niet overdreven veel is, maar van turbulentie is geen sprake. De staande twin die de Rebel 1100 aandrijft, zit ook in de Africa Twin en in de NT1100. Honda monteert niet op de automatische piloot hetzelfde motorblok in drie modellen. Voor de Rebel is de twin aangepakt zodat het vermogen zoals een goed cruiser betaamt meer onderin en het midden zit. Waar de allroad en toerfiets nog 102 pk bij 7.500 toeren hebben, heeft de cruiser er nog maar 87 die hij bij 7.000 toeren afgeeft. De Rebel produceert 98 Nm koppel bij een lage 4.750 toeren.
Leuk als de cruiser-looks in orde zijn, maar bij Honda moet het natuurlijk allemaal wel functioneel zijn. Dus beschikt de CMX1100T over de nodige handige elektronica. Tractiecontrole, cruise control, rijmodi en…. wheeliecontrole; het zit er allemaal op. Sport klinkt nogal maf voor een cruiser en dat is het in de praktijk ook. Binnen de stadsgrenzen en op slecht asfalt voelt het blok te nerveus en de gasreactie te agressief. Kies Standard.
Is de CMX1100T een cruiser met toercapaciteiten of een toerfiets met een cruiservoorkomen? Een vergissing ligt zo maar op de loer. Door het lage gewicht, het levendige motorblok en het lichtvoetige rijwielgedeelte voelt de Rebel meer aan als toerfiets dan als zwaargewicht cruiser. Toch gaat het te ver om de T als pure toerfiets te bestempelen. Daarvoor is de bagagecapaciteit te gering en de zithouding te cruiser-achtig.
Lees de complete test van de Honda CMX1100T Rebel in Motoplus 10.
Kijk hier voor een dealer in de buurt.