Motornieuws 2012: BMW R1200GS LC
De geruchten deden al langer de rondte, maar de spiksplinternieuwe boxergeneratie van BMW blijkt inmiddels vrijwel productieklaar. Als eerste nieuwe boxermodel komt de nieuwe R1250GS op de markt. Al kan dat ook nog wel eens de R1300GS worden.Hoewel de nieuwe cilinderinhoud nog onbekend is, is aan de hand van deze eerste spionagefoto’s wel duidelijk dat de nieuwe boxergeneratie ook totaal nieuw is: er bleef geen schroefje hetzelfde. Eigenlijk zorgt alleen het uiterlijk ervoor dat het onmiskenbaar een BMW GS is. Tja, never change a winning team!.Qua techniek bleef er echter niets bij het oude. Te beginnen met het motorblok, dat nu watergekoeld is en waarvan de cilinderkoppen als het ware een kwart slag zijn gedraaid. Voorheen zat de inlaat altijd aan de achterkant van de cilinderkop en kwam de uitlaatbocht aan de voorkant naar buiten; bij de nieuwe boxermotor zit het inlaatsysteem aan de bovenkant en verlaat het uitlaatgas aan de onderkant de cilinderkop. Er zijn vier kleppen aan boord, die waarschijnlijk radiaal geplaatst zijn en via twee bovenliggende nokkenassen worden bediend. Dat BMW nu voor waterkoeling en een nieuwe cilinderkoppen-layout hefet gekozen heeft alles te maken met hun zoektocht naar meer vermogen. Met zijn 150 pk heeft de Ducati Multistrada immers nieuwe normen gezet in het allroad-segment en naar verwachting zullen ook de nieuwe Triumph Tiger 1200 (met driecilinderblok en cardanaandrijving) en de nieuwe KTM 1290 Adventure (die eind 2013 verschijnt) behoorlijk veel vermogen leveren. Het is duidelijk dat men bij BMW op dit vlak niet verder achterop wilde raken, ondanks de stappen die men de laatste jaren nog met de luchtgekoelde 1200 heeft gemaakt. Maar dankzij de waterkoeling is het blok thermisch gezonder te houden en zal 130 pk in de basisuitvoering geen probleem meer zijn. Ter vergelijk: dat is ongeveer gelijk aan het vermogen van de HP2 Sport, zeg maar de meest sportieve boxer tot dit moment. Op de foto’s is duidelijk zichtbaar dat de uitlaatbochten een relatief kleine diameter hebben en ook aan de inlaatkant zien we geen megavette gasklephuizen: die relatief kleine doorlaten duiden op een flink koppel bij lage toerentallen. Plus ruimte voor doorontwikkeling in de toekomst.Ook de rest van het motorblok is totaal nieuw: het blok heeft nu een geïntegreerde koppeling en versnellingsbak en is daardoor veel compacter dan voorheen. De koppeling zit direct op de krukas en is van het natte meerplaats-type, zodat hij zware belastingen beter kan doorstaan dan de huidige droge enkelplaatskoppeling. Onder de koppeling ligt de zesbak, waarbij de cardanas en de cardan nu naar de linkerkant is verhuist.Omdat het nieuwe blok veel compacter is, hebben de ontwerpers van het rijwielgedeelte iets meer vrijheid gekregen. De kortere motor staat een langere swingarm toe, zelfs bij een iets kortere wielbasis. Daardoor zal de nieuwe GS stabieler aanvoelen op de lange baan, maar in de bergen juist makkelijker afdraaien.De twee radiateuren vonden onderdak in de uitbouw naast de benzinetank. De echte details geven deze foto’s nog niet vrij, maar ga er maar vanuit dat het vooral wat die koelers betreft woekeren met de ruimte is. Immers de draagarm van de Telelever-voorvork en de centrale monoschokbreker onder het balhoofd vragen hier ook veel ruimte. Vandaar dat de twee radiateuren ook vrij ver achterover gekanteld liggen en waarschijnlijk aan weerszijden een elektrische fan hebben.Qua aankleding en remmerij zal de nieuwe GS weer helemaal up-to-date zijn. Naar verwachten zal het dashboard dezelfde technieken herbergen als de K1600GT/GTL met een TFT-kleurenscherm en wellicht zelfs te integreren optionele navigatie. Bij de remmen zien we stevige radiale vierzuigerklauwen.Op de spionagefoto’s lijkt de nieuwe boxer vrijwel klaar, dit is duidelijk al geen prototypestadium meer. Toch onthoudt BMW Motorrad zich momenteel van elk commentaar en zeggen ze dat de nieuwe boxergeneratie, met deze GS voorop, nog niet dit najaar gepresenteerd gaat worden, maar dat we daarvoor zullen moeten wachten op de Intermotbeurs in Keulen, begin oktober 2012. Benieuwd of ze in München inderdaad zoveel geduld hebben om de watergekoelde boxer te presenteren.[bijschriften][1e spread]Ous & Nieuw: de alles-is-anders-show!De eerste spionagefoto laat zien dat er geen schroefje ongewijzigd bleef. Opvallend is het nieuwe watergekoelde blok met de inlaten aan de bovenkant en de uitlaten aan de onderkant. De koelers zitten achter het BMW-embleem aan weerszijden van de Telelever-voorvork.[2e spread] Schuin van achteren valt op dat er door het gemis van de inlaatkanalen meer ruimte is rond de voetsteunen. Maar door de radiateuren is de carrosserie aan de voorkant wel breed.DASHBOARDHet dashboard krijgt een analoge snelheidsmeter en toerenteller en een informatief TFT kleurenscherm. Uiteraard wordt er af-fabriek rekening gehouden met een navigatieapparaat.KOELERSDe radiateuren zitten aan weerszijden naast de voorvork en zijn schuin achterover gekanteld voor een zo groot mogelijke oppervlakte in de rijwind.REMMENOp de remmen wordt niet bespaard: ook de GS krijgt dikke radiale remklauwen. ABS wordt waarschijnlijk standaard.ACHTERFRAMEDe opbouw van het frame lijkt veel op dat van de huidige R1200GS, maar er is één opmerkelijk verschil: het nieuwe achterframe zit met bouten vast aan het hoofdframe. Dat is makkelijker bij schadereparaties. Tevens is het achterframe nu makkelijker modelspecifiek aan te passen.UITLAATDEMPERDe cardan verhuisde naar links, de uitlaatdemper naar rechts. De demper is vrij smal vormgegeven voor veel kofferinhoud. De twee gaten in de demper verraden een inwendig kleppensysteem waardoor de doorlaat bij hoge toerentallen wordt vergroot voor veel topvermogen.CARDANUiteraard bleef BMW de cardan trouw bij de nieuwe boxergeneratie. En ook de Paralever-achterwielophanging om de cardan-reactiekrachten te elimineren bleef gehandhaafd.