+ Plus

WK Superbike Silverstone, Groot-Brittanni

Carlos Checa tart dit jaar de wetten van de logica. Voorafgaand aan de races op Silverstone sprak hij voorzichtig dat winnen moeilijk zou worden. De WK-leider overtrof zichzelf echter en pakte zijn vierde dubbel van 2011. Eugene Laverty en Marco Melandri werden beide malen tweede en derde. Een dag later maakte Yamaha onverwacht bekend dat het zich terugtrekt uit het WK Superbike. Hoewel Yamaha geen officiële fabrieksafvaardiging in het WK Superbike heeft, kan het door Yamaha Motor Europe NV rekenen op aanzienlijke Japanse support. De beslissing om er na het seizoen mee te stoppen verraste zelfs de huidige coureurs Melandri en Laverty. Als officiële reden gaf YME aan dat de activiteiten gestaakt worden vanwege de snel veranderende markt in Europa; een verkapte manier om aan te geven dat de kosten te hoog werden. Yamaha wil wel teams blijven voorzien van materiaal. Momenteel levert het Yamaha World Superbike team met Melandri en Laverty echter de enige twee Yamaha-rijders in de klasse. Het Yamaha ParkinGo Team, dat in Silverstone Chaz Davies zijn vierde Supersport-race zag winnen, heeft al wel interesse getoond om voor 2012 met ‘fabrieks-R1’s’ de overstap te willen maken. Melandri en Laverty meenden beiden goed te zitten bij Yamaha voor 2012, maar zijn inmiddels op zoek naar alternatieven. De Italiaan wordt genoemd bij BMW, Laverty oriënteert zich in de MotoGP. Eind vorig jaar trok Ducati zich ook al terug uit het WK Superbike, maar dankzij Carlos Checa is de Italiaanse constructeur succesvoller dan de afgelopen twee seizoenen. Hoewel de poleposition voor wild card-rijder John Hopkins was, reed de onverstoorbare Checa in Silverstone naar zijn negende en tiende race-overwinning. De Spanjaard deelde zijn wedstrijden voorbeeldig in en hield beide malen Laverty en Melandri op veilige afstand nadat in de twee races aanvankelijk een grote kopgroep over het circuit had gedenderd. Max Biaggi was de snelste in de warm up, maar verspeelde in de wedstrijden veel punten. In de eerste race finishte hij op een bescheiden elfde plaats nadat hij na een clash verder moest met een verbogen remhendel. In de tweede race werd de wereldkampioen nog wel vierde, net achter Melandri en voor zijn teamgenoot Leon Camier die in de openingswedstrijd een mogelijk podium verloren zag gaan door een kapotte sensor in het ‘ride by wire’-systeem. Smaakmaker Hopkins kreeg in de eerste race last van remproblemen en moest genoegen nemen met de vijfde plaats. Zijn zevende plaats in race 2 schonk de huidige nummer 2 in het BSB echter meer voldoening. Checa schreef geschiedenis met de 300e én 301e WSB-overwinning van Ducati. Zijn Althea-teambaas Genesio Bevilacqua ging na afloop in op de verhalen dat de WSB-regels weer aanpassing behoeven vanwege Checa’s dominantie. “Onze tegenstanders denken dat wij in het voordeel zijn, maar volgens mij is het tegenovergestelde het geval”, vond de Italiaan. “Onze machine accelereert minder snel dan de viercilinders en verliest overal minimaal 12 kilometer topsnelheid. Maar ons team werkt bikkelhard en we hebben een geweldige rijder. Het zou fijn zijn als we daar iets meer respect voor zouden krijgen.”UITSLAGEN WK SUPERBIKE SILVERSTONERace 11. Carlos Checa (E), Ducati; 2. Eugene Laverty (IRL), Yamaha; 3. Marco Melandri (I), Yamaha; 4. Leon Haslam (GB), BMW; 5. John Hopkins (USA), Suzuki; 6. Sylvain Guintoli (F), Ducati; 7. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 8. Maxime Berger (F), Ducati; 9. Troy Corser (AUS), BMW; 10. Ayrton Badovini (I), BMW; 11. Max Biaggi (I), Aprilia; 12. James Toseland (GB), BMW; 13. Roberto Rolfo (I), Kawasaki; 14. Jon Kirkham (GB), Suzuki; 15. Leon Camier (GB), Aprilia.Race 21. Checa; 2. Laverty; 3. Melandri; 4. Biaggi; 5. Camier; 6. Guintoli; 7. Hopkins; 8. Haslam; 9. Michel Fabrizio (I), Suzuki; 10. Badovini; 11. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 12. Berger; 13. Toseland; 14. Mark Aitchison (AUS), Kawasaki; 15. Kirkham. WK Tussenstand: 1. Carlos Checa, 343 punten; 2. Max Biaggi, 281; 3. Marco Melandri, 272.WK SUPERSPORT1. Chaz Davies (GB), Yamaha; 2. David Salom (E), Kawasaki; 3. Fabien Foret (F), Honda; 4. Roberto Tamburini (I), Yamaha; 5. Massimo Roccoli (I), Kawasaki; 6. Broc Parkes (AUS), Kawasaki; 7. Balazs Nemeth (HON), Honda; 8. Miguel Praia (POR), Honda; 9. Florian Marino (F), Honda; 10. James Ellison (GB), Honda; 11. Gino Rea (GB), Honda; 12. Luca Scassa (I), Yamaha; 13. Alexander Lundh (SWE), Honda; 14. Ronan Quarmby (RSA), Triumph; 15. Vittorio Iannuzzo (I), Kawasaki. WK Tussenstand: 1. Chaz Davies, 146 punten; 2. David Salom, 104; 3. Fabien Foret, 101.BijschriftenOpenerEugene Laverty leidt voor Nori Haga en dubbelwinnaar Carlos Checa. Daags na de race hoorde Laverty dat Yamaha zich terugtrekt uit het WSB. BiaggiMax Biaggi had geen goed weekend. In de trainingen crashte de wereldkampioen nog.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...