Triumph Metisse McQueen replica
Steve McQueen moet tot de absolute motorhelden aller tijden worden gerekend. Waarom een ster van het celluloid die eer verdiend? Als je de film On Any Sunday (1971) bekijkt, weet je waarom. Al speelt zijn motorscène in The Great Escape (1963) misschien nog wel meer tot de verbeelding. Maar dat kan ook aan die schitterende Triumph Metisse hebben gelegen. En dergelijke Metisse’s, voorzien van het legendarische Triumph TR6-motorblok, worden tegenwoordig weer nieuw gebouwd in het Engelse OxfordshireSteve McQueen was van huis uit een rebelse knaap. Hij was nauwelijks zes maanden oud (geboren in 1930), toen vader McQueen de familie in Indianapolis achter liet. Kort daarna vertrok ook zijn moeder met onbekende bestemming en Steve groeide dus op bij een oom op een boerderij in Missouri. Toen hij eenmaal op eigen benen stond, reisde hij van Missouri naar Los Angeles, kwam bij een jeugdbende terecht en raakte het juiste spoor bijster. Veel opleiding had hij niet genoten.De Chino Reform School werd zijn eerste (verplichte) educatie, na zijn zoveelste contact met justitie. Terug op het rechte pad volgde nog een periode van twaalf ambachten en dertien ongelukken, van houthakker in Canada tot koerier in New York) en uiteindelijk ging hij na de Tweede Wereldoorlog (1947) bij de marine. Dat was ook geen succes omdat hij moeilijk kon omgaan met de bevelen van zijn superieuren. Waarna hij zich inschreef voor een acteursopleiding. Hij werd aangenomen (en kreeg ook een soort studiebeurs) op de in Amerika beroemde Actor Sudio.In zijn filmcarrière maakte hij 27 films en groeide hij in de jaren zestig uit tot de best betaalde acteur van zijn generatie, met destijds al circa vijf miljoen gage voor een film. Hij maakte in die tijd voor ons motorfreaks klassiekers als The Great Escape, Le Mans en On Any Sunday. Die laatste film was meer een documentaire over het leven van motorcrossers en offroad-rijders in die jaren. McQueen was zelf namelijk een hartstochtelijk motorrijder en dan het liefst op noppenbanden door het zand. Over motorcrossbanen en door de eindeloze Amerikaanse deserts. On Any Sunday werd gemaakt met een budget van iets meer dan 300.000 dollar en Steve McQueen – de best betaalde acteur van dat moment – speelde er voor niets in mee, puur omdat hij zo hield van de sport.Naast Steve McQueen speelden Malcolm Smith en nog vele andere vooraanstaande Amerikaanse dessertracers de hoofdrol. Plus de eerste Europese motocrossers die de oversteek naar de States maakten in die jaren, zoals Joël Robert, Bengt Aberg en natuurlijk Roger DeCoster. On Any Sunday (ècht de moeite waard) toont fantastische beelden in de dessert met drie Husky’s naast elkaar op het achterwiel, vliegend in de lucht, speedwayend op het strand. Een lust voor het oog, Steve McQueen was niet alleen een goed acteur, maar ook een begenadigd offroad-rijder. Hij bezat in die jaren meer dan tweehonderd motoren en tientallen sportwagens en trouwde drie keer. Hij stierf als een legende op 50-jarige leeftijd op 7 november in 1980 en liet toen 200.000 dollar na aan de Chino Reform School dat eigenlijk een opvoedingsgesticht was… De motoren van Steve McQueen zijn inmiddels unieke collectorsitems geworden, met name de Husqvarna crossmotoren en de door Don en Derek Rickman gebouwde Triumph Metisse uit dit verhaal. Waar die legendarische typenaam Metisse trouwens vandaan komt is onduidelijk. Metisse eigenlijk een Franse term voor bastaard. Don en Derek Rickman, die hun carrière begonnen als kantoormeubel-producenten in New Milton, hielden het op ’samenraapsel’.Enkele maanden geleden werd er door het gerenommeerde veilinghuis Bonhams in Carmel (USA) een aantal motoren uit de McQueen-collectie geveild en het topstuk werd de Husqvarna 400 cc crosser uit 1971, waarmee Steve McQueen in dat jaar met ontbloot bruingebrand bovenlijf op de cover van het befaamde Sports Illustrated stond. De Husqvarna bracht het recordbedrag van 144.500 Dollar op (ruim 102.000 euro). Het geeft andermaal aan dat er voor bijzondere klassieke motorfietsen ook bijzonder veel geld neergeteld wordt. En dat zorgt er weer voor dat er inmiddels een levendige handel en industrie is ontstaan in klassiekers: de replicamarkt draait als nooit tevoren en de meest bijzondere motorfietsen kun je anno 2011 weer ‘nieuw’ kopen.Zoals de tweede parel uit de Steve McQueen-collectie: de Triumph Metisse, die inmiddels ook als replica weer nieuw te verkrijgen is. Het is de machine van ‘The Big Leap’ uit de film The Great Escape, waarbij Steve McQueen met de motor een sprong over een prikkeldraad versperring maakte om uit handen van de Nazi’s te blijven. Steve McQueen maakte die sprong in de film zeer tegen zijn zin trouwens niet zelf, want dat werd hem uitdrukkelijk verboden door de filmproducenten. Zijn ‘Milion Dollar Body’ moest gespaard blijven voor de filmindustrie. Dus was het in die film zijn motormaatje Bud Ekins die dat klusje als stand-in voor hem opknapte. Een jaar nadat de film was uitgekomen (in 1964 dus) reed Steve McQueen samen met Bud Ekins en diens broer Dave mee op zo’n zelfde Triumph Metisse in de zwaarste endurowedstrijd te wereld, de internationale ISDE Zesdaagse, die in dat jaar werd verreden in Het Oost-Duitse Erfurt. McQueen noemde het spelen van het Amerikaanse Volkslied bij de opening van die Zesdaagse, in een grote hal in Erfurt met een metershoog portret van Lenin aan de muur, achteraf één van de meest trotse momenten in zijn leven. Het Amerikaanse team, groot geworden in de woestijnraces, was echter niet bedacht op de vele modderige passages en lastige klimmen in de Oosteuropese bossen: mechanisch en lichamelijk gehavend door de vele valpartijen viel Steve McQueen (rijnummer 278) op de derde dag uit.Maar net als het merk Husqvarna is ook de legendarische Triumph Metisse voor altijd verbonden met deze legendarische grootheid van het witte doek.En die Triumph Metisse’s zijn nu dus ook weer nieuw te koop! Replica’s natuurlijk, maar wel helemaal origineel nieuw opgebouwd door Gerry Lisi, een Italiaan wiens familie in de tweede wereldoorlog naar Engeland vluchtte. Lisi kocht de Metisse-rechten en de oude voorraad van Pat French, een oud-medewerker van The Rickman Brothers Don en Derek. De motoren die in Oxfordshire nu nieuw worden gebouwd hebben dan ook niet meer de merknaam ‘Rickman Metisse’, maar ‘Metisse Motorcycles’. Zijn core-business is het vervaardigen van Metisse Mark 3 frames, die gretig aftrek vinden in de classic motorcross competities, die momenteel in heel Europa enorm populair zijn.Ene Anthony Bramford, eigenaar van onder meer de fabriek van JCB landbouwvoertuigen, liet aan de hand van een serie foto’s door Lisi een echte Steve McQueen Replica nabouwen en plaatste deze in de hal van zijn kantoor. Klanten en passanten likten letterlijk en figuurlijk hun vingers af bij het zien van deze in origineel ‘Battle Ship Grey’ uitgevoerde replica en het verhaal ging snel rond. Dat verhaal leidde tot een enorme vraag bij Metisse Motorcycles naar deze replica, waardoor Lisi besloot om een heuse serie van 300 stuks te gaan produceren.De Steve McQueen Replica is uitgerust met een echt Metisse frame van chroom-molybdeen buis (Reynolds 531 voor de kenners). De motorolie van de dry-sump-smering zit in de framebuizen (oorspronkelijk een patent van Rickman!) en als voorvork zit er een Ceriani in met 35 mm vorkpoten en een veerweg van 190 mm. De Hagon achterschokbrekers zijn echte Girling-replica’s! De BSA achternaaf en remtrommel en Triumph voornaaf worden in eigen beheer weer nieuw gemaakt, net zoals de Triumph TR6 paralleltwin met een cilinderinhoud van 649 cc (boring maal slag: 71X 82 mm). Deze worden uit bestaande blokken helemaal nieuw opgebouwd, met een compleet nieuw binnenwerk. En op zo’n klassieker mag een echte Amal Concentric carburateur (met het originele vlotter-systeem) natuurlijk niet ontbreken. Uiteraard moet er gewoon getrapt worden met de kickstarter om leven in de brouwerij te krijgen en er is een BSA vier-versnellingsbak aan boord. Volgens Lisi leveren de blokken ongeveer 50 pk, maar naar wens kun je kiezen voor verschillende tuningsopties. De sound is fantastisch; net zo mooi als de Triumph Metisse Steve McQueen Replica zelf. De machine is leverbaar vanaf circa 14.500 euro en hij wordt in opdracht gebouwd, met een levertijd van circa drie maanden. De eerste Replica van deze serie is overigens verkocht aan Chad McQueen, de zoon van Steve!Info: www.metisse-motorcycles.com