Eerste indruk: Yamaha Tracer 9 GT+
Een helder, informatief en ook rijkelijk groot 7 inch TFT dashboard projecteert alle relevante informatie, en meer dan dan, weliswaar redelijk klein, maar ook op een overzichtelijke op het netvlies. Visueel gezien is dat dashboard zo’n beetje het grootste verschil tussen Yamaha’s bestaande Tracer 9 GT en de nieuwe GT+, waar ik nu in het zadel zit. Toch staat dat plusje in de naam voor heel wat meer!
Met de Tracer 9 GT bedient Yamaha sinds 2021 een reislustig publiek dat een lekker rijke uitrusting wel kan waarderen. Maar er is natuurlijk altijd baas boven baas en daar komt deze GT+ de hoek om kijken. Alle lekkere snufjes van de GT, zoals hellingshoekafhankelijk(e) tractiecontrole en ABS, een zijkofferset, cruise-control, led-bochtenverlichting, een up/down quickshifter (een derde generatie versie overigens), handvatverwarming en semi-actieve vering, plus nog wat extra’s natuurlijk. En dat heeft dan vooral betrekking op een uitgebreider elektronicapakket.
De GT+ als eerste Yamaha ooit uitgerust met een radar gestuurde adaptieve cruise-control (ACC), dat middels actief bijremmen of accelereren een vaste afstand tot de voorganger kan vasthouden. Het systeem heeft bovendien ook nog aanvullende functies, zoals een bochtenhulp en passeerhulp. En die laatste werkt in de praktijk domweg fantastisch: knipperlichtje uit en automatisch wordt de snelheid verhoogd om even snel in te halen. Geniaal.
Ook aan boord is UBS (Unified Brake System), of wel een gecombineerd remsysteem, dat onder meer actief ingrijpt wanneer er een aanrijding dreigt. Zowel het ACC als UBS is gelinkt aan de elektronische vering, waarbij de demping automatisch wordt aangepast voor zoveel mogelijk stabiliteit onder alle rijomstandigheden (lees: remmen, accelereren, noodstop etc.). Twee systemen die de veiligheid naar een beduidend hoger niveau tillen.
De GT+, die er met name in de nieuwe kleur Power Grey echt bijzonder chique uitziet, heeft uiteraard op nog meer fronten de neus voor op de reguliere versie (meer daarover en over het voornoemde ACC en UBS in de uitgebreide test in MotoPlus 9/2023), wat bleef is de heerlijke driepitter. Bij de 2021 update kreeg het blok een 42 cc grotere cilinderinhoud (nu 889 cc), evenals vier pk en zes newtonmeter koppel extra. En wat een heerlijk aggregaat is en blijft die ‘CP3’ driecilinder-lijnmotor toch. Sterk van onderuit, welgemanierd en akoestisch ook een snoepje.
Dat in combinatie met een lekker strak sturend rijwielgedeelte zorgt voor een bijzonder onderhoudende motorfiets. Hoe onderhoudend? Dat lees je allemaal in MotoPlus 9/2023!