+ Plus

Mailfeedback MP 13-2011

OLIEPEILENMet een kijkglas of een peilstok?In de vergelijkingstest tussen de KTM Super Duke en Triumph Speed triple in MotoPlus 9 schrijven jullie nogal lyrisch over het oliepeilglas van de KTMen een beetje verbolgen over het ontbreken ervan op de Triumph. Bij die motor moet je de peilstok er eerst uitschroeven. Ik begrijp die kritiek niet helemaal. Menig motor heeft een oliepeilglas ter grootte van een ‘Euro-stuiver’; als je dan goed het peil wilt opnemen, moet je met twee personen zijn. Eentje om de motor rechtop te houden en eentje om er op je knieën voor te gaan liggen. Ik heb zelfs een keer een Ducati-eigenaar gezien, die zijn motor op de rechterkant heeft gelegd omdat hij zonodig de olie in zijn enetje wilde peilen en de motor niet meer kon houden. Wat ben ik blij met mijn oliepeilstokje op mijn Honda Deauville NT650V en op mijn Honda Shadow VT750C. Even losschroeven, op de motor gaan zitten (indien geen middenbok beschikbaar) en peilen maar. Of gaan jullie oliepeilen, terwijl de motor op de zijstandaard staat?Martin M. VenemaJe hebt gelijk, een kijkglaasje is niet altijd zaligmakend. Maar bij een goed peilglas plus een middenbok kun je wel in één oogopslag (zittend op de motor of er naast staand, zelfs van meters afstand) zien of er nog genoeg olie in het blok zit. En KTM heeft toevallig zo’n subliem peilglas: geen ‘Euro-stuiver’, maar een verticaal glas van circa 7 cm hoog, met een duidelijke aanwijzing van minimum en maximum peil. Daar kan echt geen peilstok tegenop. Bovendien is nieuwe olie vaak erg slecht zichtbaar op peilstokken en kan er makkelijk verwarring ontstaan: er in geschroefd peilen of juist er los bovenop?[[foto KTM uitsnede]]Duidelijker kan het bijna niet: het oliepeilglas van KTM.TERUGTUNENHoe zit het met de nieuwe wetgeving?Sinds kort is mijn dochter van 19 bezig met het halen van haar motorrijbewijs en ook heeft ze al een leuke motor gekocht, een Kawasaki GPZ500S uit ’92. Natuurlijk weten we wel dat de motor te veel vermogen heeft voor het klein rijbewijs en teruggetuned moet worden naar 25 kW. Volgens de nieuwe wetgeving wordt dit vermogen in 2012 verhoogd naar 35 kW. Wel vervelend voor haar omdat het huidige vermogen volgens mij 38 kW is. Moet de motor straks echt voor die 3 kW teruggetuned worden of is er nog een andere mogelijkheid? Bijvoorbeeld het gashandel blokkeren door middel van een schroef en dan een vermogensuitdraai laten maken? Alfred van der Burgh Er is nog niets definitief. Er zijn wel Europese wetsvoorstellen, maar die moeten in elk land afzonderlijk nog worden goedgekeurd door de diverse regeringen.Het is de bedoeling dat er inderdaad vanaf 2012 drie klassen komen: 25 kW als instapklasse voor de eerste twee jaar dat je rijbewijs hebt. Dan 35 kW voor de tweede twee jaar en pas met vier jaar rijervaring of als je ouder bent dan 24 jaar, mag je helemaal ‘open’ rijden. Als je niet al teveel hoeft te knijpen, is een begrenzer op het gashendel of een iets aangepaste aanslag op de carburateur, waardoor het gas niet meer 100% open kan, vaak al voldoende en meestal nemen de verzekering en de politie dan genoegen met het tonen van een vermogensuitdraai. Als je meer moet knijpen, dan zul je ingrijpender te werk moeten gaan en bijvoorbeeld de inlaatrubbers moeten vervangen door een setje met een kleinere doorlaat. Voor heel veel motoren zijn er setjes in de handel om hem eenvoudig terug te tunen.[foto inlaatrubber indien bruikbaar]Met inlaatrubbers met een kleinere doorlaat kan het vermogen geknepen worden.CRASHTESTRijkswaterstaat doet crashtestenIn MotoPlus 10 staat een artikel aangaande de crashtesten van Rijkswaterstaat met met motorfietsen. Een klein detail: de ambulancemotor die plat gereden werd, was geen 1200RT maar een 1150RT. Het is namelijk een van de motoren waarmee ik als motorinstructeur en docent beroepsopleidingen motor veel cursus heb gegeven aan de mensen die hier dagelijks hun werk op doen, namelijk de motorambulanceverpleegkundige, kortweg MAV. De bewuste motor heeft een aantal jaren in Kennemerland dienst en ik kan onderstrepen dat je een band hebt met zo’n motor. Ik train door het hele land met motorverpleegkundigen en ken een heleboel ambulancemotoren; in mijn beleving hebben ze allemaal een persoonlijkheid. Deze R1150RT was ook een van mijn favoriete motoren en met lede ogen heb ik de foto’s van de botsproeven gezien. In naam der wetenschap hebben we hem platgereden, laten we hem dan als laatste eerbewijs correct benoemen. Dat heeft deze machine wel verdiend na al zijn goede werk!Richard de Wit, Advies & TrainingsCentrum Beverwijk[foto MP 10 pag 79, de tweede van links of van rechts]]LAWAAI(S)CHOPPERSLoud pipes saves livesEric Bulsink heeft het in zijn voorwoord in MotoPlus 8 over ‘lawaaischoppers op hun sjoppers’. Maar wat te denken van voetballende jochies die de garagedeur de hele middag als doel gebruiken, liefdesverdrietige dertigers die ongegeneerd aan hun vriendin alles wat intiem is zitten te vertellen in de stiltecoupe, buurtbewoners die om half twee ‘s nacht de vuilniszak in de container gooien, de achterbuurjongen die 6 maal daags op zijn scooter met open LeoVinci-uitlaat door de brandgang komt scheuren, yuppen in de file die ‘s zomers in hun open cabrio de carkit op 10 hebben, honden die de hele dag blaffen, jongeren die smartphones als gettoblaster gebruiken: pensionado’s die op zondagochtend om half negen de motormaaier starten, studenten die midden in de nacht lopen te lallen. Ik (wij) moeten het allemaal maar accepteren. Maar o wee als ik met mijn ‘open’ uitlaat 95 decibel produceer en binnen 10 seconde al weer uit het gehoorsveld verdwenen ben… Nou ja, in ieder geval hoop ik dan maar dat die dronken fietser die in het donker zonder licht, tegen het verkeer in, aan de verkeerde kant van de weg met zijn MP4 speler op 10 mij nog net op tijd hoort en niet tegen mijn motor fietst. Want dan ik zou als gevolg van de onschendbaarheid van die fietser immers de schuld krijgen. Volgens mij is er iets niet helemaal in balans in dit land…Mick DijkstraBANDENSLIJTAGE (2)Ook ik doe langer met mijn banden!De ingezonden brief van Falentijn Vos in MotoPlus 10 over de bandenslijtage sluit aan bij mijn ervaringen. Ook ik ben blij dat mijn bandenwissels veel minder vaak voorkomen dan in de duurtesten gebeurt. Momenteel rij ik een Honda VFR800 VTEC en mijn rijstijl valt niet echt onder behoudend. Deze motor heb ik nieuw gekocht en bij 15.000 km zijn zowel voor- als achterband vervangen. Deze waren niet vierkant en zaten ook nog niet op de ‘grens’. Met de motor heb ik inmiddels zo’n 25.000 km gereden en mij huidige banden (Dunlop Roadsmart) zijn nog lang niet op. Vermoedelijk zullen deze vervangen worden bij zo’n 30.000 km. Mijn vrouw rijdt ook motor. Zij is meer van het behoudende type en ik vermoed dat haar banden zelfs nog wat langer mee zullen gaan dan die van mijn motor. Dat sportbanden sneller slijten is logisch, maar waarom deze bij een duurtest worden gemonteerd is mij niet helemaal duidelijk. Sterker nog: het lijkt mij dat hier een sport/toerband vaak beter op zijn plaats is. Een sportband zal toch een zekere temperatuur moeten bereiken om maximaal te kunnen presteren en een sport/toerband is specifiek ontwikkeld voor gebruik op de openbare weg. En zelfs om zo’n band over zijn grens te rijden zul je heel veel uit de kast moeten halen. De duurtesten lees ik altijd graag, maar de bandenwissels neem ik met een flinke korrel zout. Maar ga vooral door met jullie prima blad, ik lees het met plezier!Leen de GelderFUTURA MOTORFLOP?Aprilia Futura is eerder een miskend talent!Hierbij wil ik even reageren op de Motorflop in MotoPlus 9, de Aprilia RST1000 Futura. Dit is voor mij de beste motor sinds 30 jaar motorervaring en 11 motoren. Ik zou het geen flop noemen, eerder een miskend talent. Je kunt er namelijk rustig mee toeren, maar ook snoeihard mee rijden (racen). Een ideale sport/toer-motor, met de nadruk op sport. Ik noem even de goede ergonomie, de superbuddyseat, de 21 liter tank, zijn messscherpe stuurgedrag en de formidabele remmen (Brembo Goldline’s, zelfs achter). De verhoogde kuipruit zou onzinng zijn, de ruit is immers al vrij hoog. Verder schakelt de RST als een mes in de boter, dus geen klik/klak zoals op de meeste cardanfietsen. En het onderhoud van de ketting valt mee,mits je een goede kettingspray gebruikt. Maar de meeste toerrijders wilden niet van hun vertrouwde concept afwijken en dachten (denken) dat een V-twin bokkig is en trilt. Maar integendeel: het teruggetunde Mille-blok (van Rotax) is één en al souplesse van 2.200 tot 10.500 tpm. Ik denk wel dat Aprilia steken heeft laten vallen omtrent de marketing van deze motor, waardoor de verkoopcijfers nooit florisant waren. Jammer, maar zo rij ik dus wel een zeldzame exclusieve superbike! Verder ben ik trouwens een tevreden abonnee, ga zo door met jullie blad!Tjeerd van der Wal[[foto uit MP9 pagina 77 onderaan]BELASTINGVRIJ?We zijn allemaal slachtoffer van deze regeringIn Warmdraaien in nummer 11 klaagt Eric Bulsink over het 40% duurder worden van het motorrijden, terwijl de automobilist belastingvrij mag rijden. Dat belastingvrij rijden geld alleen voor nieuwe en zuinige auto’s. Voor diegenen die geen nieuwe auto kunnen kopen (en dat zijn helaas de meesten onder ons), is het autorijden juist veel duurder geworden. Nee, zoveel beter is de automobilist zéker niet uit! En dat belastingvrijrijden? Zoals ik al dacht, was dat weer eens een lokkertje. Nu wordt die belastingregel weer afgeschaft en aangezien hybride-auto’s zwaarder zijn, gaan die dus juist meer betalen!Dat motorrijden gevaarlijker is dan autorijden, dat kan een kleuter ons óók wel vertellen. Daar hebben we de regering écht niet voor nodig. Ik heb al eens vaker geschreven dat Eric zich niet zo tegen de automobilist af moet zetten; die kunnen ook niets doen aan die grillen en grollen van de regering. De onzin rond het behalen van het motorrijbewijs, zegt eigenlijk al genoeg. Auto en motorregels zijn in de praktijk praktisch het zelfde. Je zou kunnen zeggen, dat wanneer iemand al één van die twee rijbewijzen heeft, een beheersingscursus van het andere voertuig wel genoeg zou zijn. Maar nee hoor, je moet alles wéér opnieuw doen en dat is tegenwoordig bijna onbetaalbaar. En dus blijven auto- en motorhandelaren met de handen in het haar zitten.Het lijkt mij beter dat we als motorrijders en automobilisten gezamenlijk die bureautijgers in Den Haag te lijf gaan. Wij betalen te veel om op de weg te mogen rijden (verreweg het meeste ter wereld), maar hebben juist steeds minder rechten. En diegenen die gratis van de weg gebruik maken (de fietsers dus), krijgen juist steeds meer rechten, zonder dat zij verzekerd zijn. Wij moeten immers alle schade betalen, vandaar dat fietsers zonder op- of omkijken met oordopjes in de oren de weg kunnen oversteken. Het is tijd voor een gezamelijke bond voor motorvoertuigen, die de belangen van álle gemotoriseerde weggebruikers behartigd, want we zijn allemáál slachtoffer van deze kaalpluk-regering!Ed PrinsMOTORSCOOTERIk zou graag meer scooters in MotoPlus zien Vanwege lichamelijke problemen heb ik afgelopen zomer afscheid moeten nemen van mijn ‘BMW-plezier’. Ik was niet meer bij machte was om mijn R1200RT op de middenbok te krijgen en ook het rechtop zetten vanaf de zijstandaard kostte veel moeite. Om toch het tweewielerplezier te blijven ervaren, heb ik dus moeten overstappen naar de motorscooter, een Yamaha T-max. Ik zie echter uit naar de nieuwe BMW-motorscooter. Mijn vraag is nu: wordt er in het na aan mijn hart liggende MotoPlus wel voldoende aandacht besteed aan de motorscooter? Naar mijn idee begint de motorscooter zijn imago van ‘minderwaardige tweewieler’ immers duidelijk van zich af te schudden, dus hij verdient in mijn ogen ook een vaste plek in MotoPlus!Joop Caneel Vervelend te moeten lezen dat lichamelijke problemen de motorhobby in de weg staan, maar de motorscooter is inderdaad een mooi alternatief. En inderdaad een steeds volwaardigere tweewieler, zo proberen wij er tenminste ook mee om te gaan. Alleen daarom al laten wij motorscooters niet enkel door vrouwen testen, dat is immers wel erg rolbevestigend…De motorscooter komt er momenteel echter relatief bekaaid af, maar dat heeft alles te maken met het zeer beperkte nieuws uit die hoek. Met name bij de zwaardere motorscooters staan de ontwikkelingen even stil. Wellicht dat de komst van de nieuwe BMW dit vuurtje weer wat opstookt. Zodra er dus motorscooternieuws te melden is, zullen we daar in MotoPlus zeker aandacht aan besteden.[[eventueel foto uit MP 15-2009 pagina 36-37 of pag. 41]]‘10 MOOISTE PASSEN’ BUNDELENMaak een mooi handzaam boekje van deze serieIk heb genoten van jullie serie van ‘de tien mooiste passen’ van onder meer Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië. Het lijkt mij een goed idee om al die ‘10 mooiste passen’ artikelen te bundelen in een handzaam boekje en eventueel samen met wat aanvullende verhalen (bijvoorbeeld over rij-tips in bochtige gebieden) uit te brengen. Daar weten jullie vast wel raad mee en ik denk dat er veel belangstelling voor zal zijn!Gerrit StaalDat denken wij ook gerrit, vandaar dat MotoPlus Toerspecial 2011 met al deze bergpassen-artikelen een andere leuke reisverhalen vanaf volgende week in de winkel ligt of te bestellen zal zijn via www.motoplus.nl.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...