Nieuws

Eerste indruk Suzuki GSX-8S

Suzuki heeft dit jaar weer echt groot nieuws te melden. Na de V-Strom 800DE (eerste test hier) is het nu de beurt aan de naked GSX-8S. Maakt hij net zo’n denderende entree als zijn allroad-familielid? De eerste test ijst het uit.

De nieuwe Suzuki’s hebben heel wat gemeen. De twee belangrijkste zaken zijn het motorblok en het frame. Die zijn identiek op de naked en op allroad. De staande tweecilinder overtuigt wederom met grote daadkracht. Het blok voelt sterker aan dan je van een 800 verwacht. Niet in de zin van puur topvermogen, maar wel qua trekkracht in lage toeren en het middengebied. Door de verzette kruktappen klinkt het als een donkerbruine V-twin, maar het sjort er ook als dusdanig aan. Helemaal vrij van vibraties is het niet, maar de trillingen komen alleen door in de voetsteunen.

Ad van de Wiel CW39De ergonomie is prima voor elkaar. De tank is smal, het schuim van het zadel aangenaam en het stuur en voetsteunen zijn prima geperfectioneerd. De elektronica is al net zo goed voor elkaar. Veel is er niet af te stellen, maar wat er is af te stellen gaat kinderlijk eenvoudig. In dit geval zijn dat de rijmodi en tractiecontrole. De laatste grijpt in stand 1 (de leukste) zo goed als nooit in en dat zegt alles over het gripniveau. De drie rijmodi verschillen flink van elkaar. A (de meest sportieve) en B (standaard) zijn heel goed bruikbaar, C is wat te tam.

Ad van de Wiel CW13De vering is goed voor discussie. Is de vering goed of juist niet? Het hangt af van het gebruik. Voor beginners is GSX-8S prima en extreem comfortabel. De naked verteert verkeersdrempels als een allroad. Alles strijkt de Suzuki glad. Een ervaren en sportieve rijder geniet ook van het comfort, maar als hij/zij er echt voor gaat zitten, komt er flink wat beweging in het rijwielgedeelte. Dat stuurt verder licht en mooi in balans, maar met het gas er op kan wat extra demping geen kwaad.

Voorzichtige eerste conclusie: het is bekend dat er geen slechte motoren meer worden gebouwd, maar de laatste tijd lijkt het wel alsof er alleen nog goede motoren van de band rollen.

Wil je werkelijk alles lezen over de Suzuki GSX-8S? Lees dan de eerste test in Motoplus nummer 9. Die ligt 28 april in de winkel of op de mat. Wil je direct een GSX-8s kopen (kijk voor dealers hier) dan moet je eveneens tot derde week april geduld hebben.

Gerelateerd nieuws

BMW vernieuwt F900R en F900XR

BMW vernieuwt F900R en F900XR

21 november, 2024

BMW geeft de F900R en F900XR een update voor modeljaar 2025. Beide modellen hebben nu een Euro5+-proof motorblok en ...
Nieuwe Isle of Man Edition van Arai

Nieuwe Isle of Man Edition van Arai

21 november, 2024

Arai en de Isle of Man TT hebben al een behoorlijke tijd een heel innige band, wat ieder jaar onder meer resulteert ...
Ook Honda GB500 op komst?

Ook Honda GB500 op komst?

20 november, 2024

Na de presentatie van de retro Honda GB350S op de EICMA heeft Honda ook de typeaanduiding GB500 laten vastleggen. ...

Overig nieuws