Kawasaki HEV hybride in 2024 op de markt
Op de EICMA van afgelopen november showde Kawasaki haar prototype van de hybride HEV. Die lijkt er in 2024 daadwerkelijk te gaan komen en waarschijnlijk met een 650-twin en een startgenerator met kleine bufferaccu.
Op de EICMA zag de HEV er al verdomd productierijp uit, compleet met verlichting en kentekenplaathouder. En naar nu bekend is geworden, komt ‘ie volgend jaar dus op de markt. Of de HEV definitief de al bekende 650-twin is niet bevestigd.
Het eerste teken van leven gaf de HEV al in de zomer van 2022 tijdens de endurance-race op het Japanse Suzuka. Daar reed de hybride voor het eerst voor het publiek. Basis is, zoals al langer vermoed, de 650-krachtbron van Kawasaki. De twin had een 48-Volt-starter-generator-systeem, waarbij de kleine booster-accu niet extern kan wordt geladen, maar door de verbrandingsmotor zelf. Op foto’s zijn twee interessante details te zien. Ten eerste dat het systeem over de al langer vermoede Boost-modus beschikt, waarbij de verbrandingsmotor een koppelboost van de e-motor. Ten tweede wordt duidelijk dat Kawasaki daadwerkelijk de gepatenteerde halfautomatische versnellingsbak gebruikt, zie de schakelaar op de linker armatuur.
Wat het vermogen van de e-motor en de capaciteit van de accu is, is nog niet bekend. Of in het frame inderdaad de bekende 650-twin hangt is helaas ook niet bekend.
Wel te zien in het display en op de schakelaars op het stuur: e-boost voor een kortstondig hoger extra vermogen van de elektromotor en Walk Mode voor langzaam rangeren- vooruit en achteruit.