+ Plus

Compacttest Victory Vegas 8 Ball

Al sinds 1997 is Victory voor de patriottistisch ingestelde Amerikaanse cruiserliefhebber een waardig alternatief voor het Milwaukee Iron. Met meer dan 60.000 verkochte eenheden een succesvol alternatief bovendien, dat in 2009 ook zijn weg vond naar het Europese continent. Inmiddels hebben de Amerikaanse ijzersmeden een flink modelpallet staan, waarvan een drietal twins (Vegas, Kingpin en Hammer) er voor fans van glanzend zwart in een speciale 8 Ball uitvoering is, die zich naast de kleur onder meer van de standaard versie onderscheidt door andere banden.De hier voorgestelde Vegas, instapper van het 8 Ball scala, is motorisch volledig gelijk aan de standaard Vegas. Nu was het ook niet echt nodig om het standaard blok onderhanden te nemen, over potentie heb je met een machtige 106 cubic inches V-twin (oftewel 1.731 cc) in het vooronder immers niet te klagen. Het luchtgekoelde blok schudt daarmee 90 pk uit zijn mouw, maar veel belangrijker is natuurlijk de tsunami aan koppel (max. 140 Nm) dat aan de armen rukt. En dat al rijkelijk vroeg, vanaf pak ‘m beet 1.200 omwentelingen trompettert de Vegas er flink op los. Niet dat je dat hoort trouwens. Ergens achter aan de rechterkant, daar waar aan het eind van de twee zwarte, bovenarmdikke pijpen de drukgolven uit de verbrandingskamers hun weg naar buiten vinden, daar klinkt enkel een braaf gepruttel. De in de cilinders op en neer stampende soepblikken onwaardig gewoon. Hier zou meer ook inderdaad meer zijn, en in het tijdperk van vlinderkleppen in de uitlaat ook nog eens legaal realiseerbaar ook.Niet dat de 8 Ball zich alleen maar in stilte hult trouwens, er speelt wel degelijk muziek. In het midden voor om precies te zijn, waar zes tandwielparen in elkaar grijpen. Ieder versnellingswissel gaat niet alleen gepaard met een lange hevelweg van het versnellingspedaal en rijkelijk veel speling, maar ook met een meer dan heftige ‘kalinks’ en ‘kalonks’. Daarmee hebben we het hoofdstukje kritiekpunten wel gehad.Diep gezeten in het op 680 millimeter boven het wegdek zwevende zadel tellen andere zaken. Bijvoorbeeld de soevereine vibraties, die doen denken aan een groot schip en rust uitstralen. Over rust gesproken, in de eerste tot en met de vierde versnelling draait het blok nog maximaal 5.600 toeren, in de vijfde is het maximum toerental echter teruggeschroefd naar vijfduizend, terwijl de krukas in de zes nog maximaal een lome 4.100 keer per minuut rond z’n as tolt, hetgeen neerkomt op een top van 175 km/uur. Echt dorstig is de Vegas daarbij trouwens niet, toerend over landwegen kom je met een litertje Euro loodvrij toch zo’n twintig kilometer ver. Moet je het wel rustig aan doen, maar de beperkte bodemvrijheid, heel normaal in dit segment uiteraard, laat een heel sportieve rijstijl toch niet toe. Links krast enkel de voetsteun in het asfalt, rechts delen zowel de uitlaat als voetsteun die twijfelachtige eer.Maar voor het zover is, volgt de Vegas de wegrondingen dankzij bescheiden rubber heel wat neutraler dan bijvoorbeeld de megabreed geschoeide Hammer uit hetzelfde huis. Aan kwaliteit heeft de Vegas dus geen gebrek, echt een probleem zal het dus niet worden om de gelimiteerde oplage van honderd stuk aan het cruiservolk te slijten. Dan nog, mocht het zwart toch ooit gaan vervelen, dan heeft Victory altijd nog een immense accessoirecatalogus ter individualisering achter de hand. Blijven toch Amerikanen hè.________________________________________TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR tweecilinder viertakt 50° V-motor, vier kleppen per cilinder, benzine-injectie Ø 45 mm, geregelde katalysator, zesversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 101,0 x 108,0 mmCilinderinhoud 1.731 ccMax. vermogen 66,0 kW (90 pk) bij 4.900 tpmMax. koppel 140 Nm bij 3.250 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, schijfrem voor en achter Ø 300 mm.Bandenmaat 90/90R21; 180/55R18MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.684 mm, veerweg v/a 130/76 mm, zithoogte* 680 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 305 kg, maximale belading* 256 kg, tankinhoud 17,0 liter.Garantie twee jaarKleuren zwartPrijs € 12.490,- (exclusief BPM, levering via Duitsland)INFO www.polarisindustries.comVERMOGENSGRAFIEKVermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in Nm68,5 kW (93 pk) bij 5.500 tpm140 Nm bij 3.900 tpm* MotoPlus metingen; Vermogen aan de koppeling, metingen op een Dynojet 250 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Pathetische bekentenis of toch de vrijheid geen Harley te hoeven rijden?Meesterwerkje: koplamp is een stijlvolle combinatie van modern halogeen en een retro uiterlijk.Liefhebbers van analoge tellers komen op de Vegas aan hun trekken, simpel en strak.Een motor als een band: zwart (alles), breed (stuur) en sterk (blok).

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...