Occasion: BMW R1200GS
Kunnen tienduizenden motorrijders zich vergissen? Sinds zijn komst in 2004 gaat de R1200GS als het spreekwoordelijke warme broodje over de toonbank en eenmaal in het zadel van de Beier zijn ze er alleen voor veel geld uit te slaan. Hoe maak je een bestseller nog beter? Na de R1100GS en R1150GS beantwoordde BMW die vraag in 2004 overtuigend. Uitmuntende offroad-kwaliteiten en nogmaals verbeterde straateigenschappen”, stond er destijds in het officiële persbericht van de R1200GS. 13 pk meer vermogen, een mooier rond draaiend blok, minder trillingen (balansas), 22 kilo lichter, stuggere vering en een geoptimaliseerde ergonomie en een betere zitplek – de nieuwe GS kon praktisch alles veel beter dan zijn ook al niet bepaald slechte voorganger. Alleen vanuit de toerenkelder kwam de 1150 net even wat pittiger uit de startblokken. Dat pareerde de 1200 met een veel sterker middengebied en bovendien klom de nieuwe sneller in toeren. Bovendien was de zesversnellingsbak lichter in de bediening en stukken minder luidruchtig. De neutraliteit en lichtvoetigheid, die ook de eerste vierkleps GS al kenmerkte, werd door de nieuwe 1200 naar een nog hoger plan getild. Met een bevlogen rijder aan het stuur van een R1200GS hebben de meeste sportieve machines nauwelijks een kans op extreem bochtenrijk terrein. De eerste 1200’s vlogen al als warme broodjes de deur van de dealer uit, maar in 2008 deed BMW er nogmaals een schepje bovenop: nog meer punch, nog betere draaieigenschappen en – tegen meerprijs – leverbaar met enduro-ESA, waarmee tijdens het rijden de veer- en dempingskarakteristiek elektronisch kan worden beïnvloed. En weer twee jaar later volgde er nogmaals een update, want het 2010-model was voorzien van de uit de HP2 bekende cilinderkop met twee bovenliggende nokkenassen en radiaal gepositioneerde kleppen. Resultaat? Nog meer vuur en draaiplezier, maar ook beduidend meer geluid. Een elektronisch aangestuurde klep in het uitlaatsysteem laat de GS eindelijk klinken zoals ‘ie rijdt: fantastisch! AANKOOPTIPSMeer dan bij andere merken is bij BMW de volledige onderhoudsgeschiedenis een zeer belangrijk punt bij de aanschaf van een occasion. De Duitsers zijn er namelijk meester in om continue modelupdates en ‘stille’ terugroepacties tijdens het reguliere onderhoud mee te nemen. Een kleine software-update hier, een kleine modificatie daar; dat maakt een perfect onderhouden GS tot de betere aankoop. Er zijn echter ook officiële terugroepacties geweest, die in theorie (de eigenaren in kwestie zijn daar steeds via een schrijven van op de hoogte gesteld) op iedere GS-occasion moet zijn doorgevoerd. Een kleine bloemlezing: 3/2004 vervangen O-ring achteras; 3/2005 afdekking gaskabel bij blok; 12/2005 afdichting elektronica brandstofpomp; 3/2006 omruil koppeling, andere geleiding bekabeling ABS0-sensor, andere bevestiging remarmatuur; 11/2006 modificatie RDC bandenspanningsysteem bij kruisspaakwielen (8/2007 RDC opnieuw gemonteerd); 1/2008 ontluchting voorrem; 6/2008 infostickers handkappen; 11/2008 modificatie remleidingen voor; 8/2009 omruil brandstofpomp-elektronica.MODELGESCHIEDENIS2004Introductie, 98/100 pk bij 7.000 tpm, 115 Nm bij 5.500 tpm.2005Lager zadel (810 mm) en witte knipperlichtglazen als extra’s leverbaar.2006Vanaf 9/2005: instrumentarium met gescheiden klokken; verhoging van het maximum toelaatbaar gewicht van 425 naar 435 kilo. 2007Vanaf 9/2006: boordcomputer met waarschuwingssysteem voor olieniveau als extra. 2008Vanaf 9/2007: weergave service-beurten in display; vanaf 2/2008 modelupdate, 105 pk bij 7.500 tpm, 115 Nm bij 5.750 tpm, bredere vermogensband (max. 8.000 tpm); gemodificeerde versnellingsbak; nieuw: aluminium stuur, handkappen, zadel, stroomlijndelen; enduro-ESA als optie.2009Vanaf 9/2008: LED-knipperlichten als optie en ook als onderdeel van het Comfort- en Touring-pakket; derde contactsleutel standaard. 2010Technische update: DOHC-boxerblok, 110 pk bij 7.750 tpm, 120 Nm bij 6.000 tpm, bredere vermogensband (max. 8.500 tpm), elektronisch aangestuurde klep in het uitlaatsysteem; optionele LED-verlichting. MARKTSITUATIETe veel aanbod is de doodsteek voor de particuliere aanbieder en dat aanbod is meer dan behoorlijk. Onder de € 8.000,- kom je bijna niets tegen, of het moet om een GS met een extreem hoge kilometerstand of duidelijke gebruikssporen gaan. De beste prijs-kwaliteit-verhouding ligt tussen de € 10.000,- en € 11.000,-. Zoek je een GS vanaf bouwjaar 2008, dan kom je sowieso in de vijfcijferige prijzen terecht en daarmee komen we bij het in de eerste zin geschetste probleem, want ook particuliere aanbieders dromen van deze prijzen voor hun 2008-schatjes. Niet zo gek natuurlijk, want destijds kostte de GS ook al gauw 18 mille nieuw, afhankelijk van de extra’s. Maar in dit bereik wordt de lucht al snel heel dun en dat drukt de prijzen van de particuliere aanbieders. Anders is het bij de (BMW-)dealer, want die verlangt en krijgt ook vaak haast ambtelijke tarieven. Maar goed, daar krijg je dan ook service en garantie voor.TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2008)MOTOR lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, hydraulisch bediende droge enkelplaatskoppeling, zesversnellingsbak, cardan. Boring x slag 101,0 x 73,0 mmCilinderinhoud 1.170 cMax. vermogen 77,0 kW (105 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 115 Nm bij 5.750 tpmRIJWIELGEDEELTE dragende aandrijf-unit met aangeschroefd hulpframe, Telelever-voorwielophanging, veervoorspanning instelbaar, Paralever enkelzijdige aluminium swingarm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, ABS optioneel. Aluminium gietwielen 2.50 x 19; 4.00x 17Banden 110/80H19; 150/70H17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.507 mm, balhoofdhoek 64,3°, naloop 101 mm, veerweg v/a 190/200 mm, zithoogte* 850-870 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 244 kg, max. belading* 196 kg, tankinhoud 20 liter.METINGENTopsnelheid** 212 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,6 s0 – 200 km/uur 16,0 sDoortrekken60 – 140 km/uur 8,1 sVerbruikSecundair 1 op 19,6Snelweg (130 km/uur) 1 op 16,1*MotoPlus-meting; **Fabrieksopgave[BU’s][boven]De R1200GS, sinds 2006 het hardcore zusje van de standaard GS (onder bouwjaar 2008). [onder v.l.n.r.]Door de enorme duovriendelijkheid van de GS is het onmogelijk om ‘gescheiden’ van elkaar te reizen.DETAILSVolle bak: wie sinds 2008 flink shopt in het accessoireprogramma krijgt deze knoppenwinkel als beloning, inclusief enduro-ESA. Het is nog steeds een onopgehelderd mysterie of er op deze plek designers actief zijn geweest. In ieder geval praktijkgerichte mensen, want overzichtelijk is het wel. Daar ontbreekt wat, namelijk twee van de voorheen vier bouten van het kleppendeksel. Kenners zien direct dat dit het nieuwe DOHC-blok (vanaf 2010) is. Tandproblemen: de aandrijving van de achteras (foto) werd tijdens onze duurtest met de GS na 18.750 kilometer vervangen. INTERNETwww.bmwgsclub.nl www.bmwclubnederland.nl www.bmwboxerclub.nl GETEST IN MOTOPLUS14/2010 (VT), 5/2010 (VT), 2/2010 (ET), 19/2009 (VT, Adventure), 8/2009 (VT), 22/2008 (VT), 12/2008 (VT), 4/2008 (VT), 24/2007 (ET), 9/2007 (VT), 3/2007 (VT), 1/2007 (VT), 11/2006 (VT, Adventure)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl.