+ Plus

Eerste Test Husqvarna SMR511

Nee, op de autosnelweg voelt de Husky zich allesbehalve als een vis in het water. Echt snel is ‘ie niet, comfortabel evenmin en op topsnelheid stabiel rechtuit lopen is ook bepaald niet besteed aan de dikke eenpitter. Ritjes door de stad of onder deellast zijn bovendien ook niet echt zijn ding. Allereerst omdat geen van de zes nogal hakerig te vinden versnellingen daar echt passen, maar meer nog omdat het nerveuze karakter van de met injectie uitgeruste machine een ontspannen toertje behoorlijk in de weg staat. En daarnaast merk je ook al redelijk snel dat de hoofdfunctie van de buddy voornamelijk het beschermen van tank en airbox tegen regen is, niet het behaaglijk onderbrengen van je achterste. Werkelijk knetterhard is het ding.Wat kan de SMR dan wel vraag je je inmiddels wellicht terecht af? Heel simpel (en voor de hand liggend) eigenlijk: supermoto racen. En wonderbaarlijk goed mag gezegd worden. De Husky is een echt fileermes met straathomologatie. Oftewel, het betere korte draaiwerk opzoeken en vervolgens het gas tegen de stuit. Dan transformeert het betonharde zitje ineens in een scherpe feedbacksensor en verrassen de eerst nog onwillig aanvoelende veerelementen plotseling met een kraakheldere terugmelding. De handling is simpelweg fenomenaal, iets dat gezien de ranke taille en het rijklaar gewicht van slechts 130 kilo natuurlijk ook niet helemaal verwonderlijk is. En dat in combinatie met een voorrem die bijzonder voortvarend te werk gaat, meer dan één vinger aan het slanke remhendel resulteert onvermijdelijk in een achterwiel dat het luchtruim kiest. En ondanks de lange veerwegen is de SMR bij gemiddelde snelheden toch behoorlijk stabiel, enkel bij hard uitaccelereren gaat er een lichte siddering door de stalen ruggengraat van de machine.Sinds 2007 vaart Husqvarna onder de BMW vlag, helemaal verwonderlijk is het dus niet dat er een grotere versie van het aggregaat uit de roemloos ten onder gegane G450X in het frame hangt. Ook op de SMR daarom weer de bekende constructie van de uitgaande versnellingsbakas die op het scharnierpunt van de swingarm zit, terwijl de koppeling direct op de krukas is gemonteerd. Een constructie die naast een constante spanning van de ketting ook in meer tractie zou moeten resulteren. En het moet gezegd: de tractie bij accelereren onder een hellingshoek is inderdaad indrukwekkend.Een ander pluspunt van de SMR is dat de homologatiehorde met maar liefst 42 pk werd genomen, terwijl de oranje of geelblauwe concurrentie die drempel slechts met de helft aan vermogen wist te slechten. Voor wie deze 42 pk nog niet voldoende is, kan middels een stekker in luttele seconden nog negen extra paarden bevrijden. Vol overgave en kracht stampt de dikke éénpitter dan door zijn toerenbereik, uitknijpen tot de toerenbegrenzer bij 10.500 tpm het licht uit doet, brengt evenwel niets extra’s. Vlak voor de toerentellernaald de negen aantikt rolt hij namelijk het stevigst met z’n spierballen. Let wel op als je het gas te enthousiast beroert, want na 130 kilometer komt de bodem van het 8,5 liter tankje al in zicht. Een blik op het minimalistische cockpitje is daarom aan te raden, want als daar het gele lampje begint te branden, zit er nog voor minder dan dertig kilometer plezier aan plofstof in de tank. Zelfs voor niet-autosnelwegritjes te weinig!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]HUSQVARNA SMR511MOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertaktmotor, dubbele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, accu 12 V/6 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire-overbrenging 43 : 15.Boring x slag 101,0 x 59,6 mmCilinderinhoud 478 ccCompressie 12,0 : 1Max. vermogen 31,0 kW (42 pk) bij 7.000 tpmMax. koppel 44 Nm bij 6.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, upside-down voorvork Ø 50 mm, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, volledig instelbaar, schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw.Aluminium spaakwielen 3.50 x 17; 4.25 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 150/60ZR17Banden in test Pirelli DiabloMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.460 mm, balhoofdhoek 65,0º, veerweg v/a 250/290 mm, zithoogte 910 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 132 kg, max. belading* 178 kg, tankinhoud 8,5 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 5.000 kmKleuren rood/witPrijs NL € 9.799,- / B € 8.799,-INFO NEDERLAND EN BELGIË MotoMondo, tel. +31 (0)184-657 171, www.motomondo.nlVERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1.000 tpmKoppel in NmHusqvarna SMR511 (Race mapping)37,5 kW (51 pk) bij 8.900 tpm45 Nm bij 7.600 tpmHusqvarna SMR51133,4 kW (45 pk) bij 7.300 tpm44 Nm bij 7.200 tpm* MotoPlus metingen; ¹ Vermogen aan de koppeling, metingen op een Dynojet 250 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%________________________________________[UNTERSCHRIFTE]Het Spartaanse dashboardje beperkt zich tot de hoogst noodzakelijke informatie. Het voorste kettingtandwiel zit voor een constante kettingspanning op de swingarmas.Eigenzinnig design en opvallende details voor deze Beierse/Italiaanse ex-Zweed.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...
Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...