Bandentest 2023 (1) – Adventure banden
Afslaan waar anderen aan de rand van de weg blijven staan en verlangend in de verte blikken. Dat is het privilege als je een allroad van het kaliber GS hebt. Maar welke banden maken een geslaagde spagaat tussen offroad- en bochtenpret, overtuigen in de regen en hebben ook nog eens een acceptabele levensduur? Zes bandensets mogen het in deze test-twist laten zien.
Toegegeven, in geen enkel ander segment is het lastig om een bandentest te plannen als in het adventure-segment. Sportmotoren, toerbuffels en ja, zelfs bij klassiekers en youngtimers staat al snel vast welke banden we bij deze motorsmaken meenemen. Bij adventures is het vaak een stuk lastiger om op goede gemene deler uit te komen. De mogelijkheden lijken namelijk schier oneindig en lopen uiteen van grof genopt tot een ultrastabiele sportieve band. Welke bandensoorten moet je dus de voorkeur geven en in een uitgebalanceerde mix van aanbieders vergelijken? Als we het op noppenbanden houden, beginnen de asfaltjunkies te klagen. Houden we het bij straatbanden, dan zijn de avonturiers weer teleurgesteld. En nemen we alles mee, dan hebben we het al snel over meer dan dertig mogelijke combinaties en slaan onze testrijders op hol….
Daar komt nog bij dat we in 2019 als eens twaalf sets banden voor adventures hebben getest: zes offroad-banden en zes on/offroad-rubbers mochten in het terrein, op de weg, op nat wegdek en qua levensduur laten zien wat ze in huis hadden. Toen kwam corona en stond ook de ontwikkeling van nieuwe banden op een laag pitje. Bij de planning van de 2023-bandentest stond dus ook al snel vast dat we op een kleine uitzondering na een overzichtelijke update van de 2019-test zouden maken. Maar gezien de enorme inspanningen om een dergelijke test op poten te zetten, vonden we dat onder de streep toch te mager. Dus we verlaten we voor deze test de conventionele paden en voorzien we onze zes identieke motorfietsen wat de banden betreft van de smaken offroad, allroad en toersport. De banden, uit elk segment twee sets, testen we vervolgens op een voor de hand liggende ondergrond voor het specifieke soort band: asfalt, gravel en zand. Daarnaast geven we voor ieder segment een overzicht van de andere banden die voor dat specifieke genre leverbaar zijn. De banden worden verder ook beoordeeld onder natte omstandigheden en voor wat betreft levensduur.
Genoeg vooraf. Tijd om te rijden! En dat doen we vanuit het Franse Clermont-Ferrant, van waaruit we over uitsluitend D-wegen via Toulouse en Pau richting de Pyreneeën rijden. Daar slaan we drie dagen ons kamp op in de kleine grensstad Canfranc. Op dag twee maken we een toer van ruim 450 kilometer door het woestijnlandschap van de Navarra-streek en pakken we een aantal legendarische Pyreneeën passen mee. Vervolgens gaan we weer noordwaarts richting de Franse Auvergne.