Pagani op twee wielen
De Italiaanse designer Luca Pagani heeft zijn eerste motorfiets gepresenteerd, de Pagani Euforia met een Ducati-basis. En het zou zomaar eens kunnen dat dit stukje Italiaans design in een beperkte oplage gaat verschijnen, met de huidige Ducati Monster als donor.
Let wel: Luca Pagani heeft niets te maken met de exclusieve Pagani sportwagens. Deze Luca Pagani is een Italiaans designer, die als specialist en professor, gespecialiseerd in kleimodellen, onderwijst aan het Europese designinstituut in Turijn. Daarnaast werkt hij samen met Angel Lussiana van Lussiana Designo samen, en heeft hij gewerkt aan de X-Cape en Seiemezzo van Moto Morini.
Inmiddels vond Pagani het dus tijd voor zijn eerste eigen ontwerp, waarbij hij het stalen vakwerkframe van de legendarische Ducati 996 superbike als basis nam. Het design verdeelde hij in drie secties: voorpartij, tankgedeelte en achterzijde. Maar door de mooie vloeiende overgangen lijkt het een geheel, met monocoque-achtige uitstraling. Het solo zadel met rode leren bekleding werkt daarbij als een verbindend geheel.
In de aerodynamische tophalf-stroomlijn ziet een klassieke ronde koplamp, wel met led-verlichting uiteraard, die een beetje doet denken aan de Superveloce van MV Agusta. Mooi detail: de koplamp is luchtdoorlatend en direct er achter is de oliekoeler geplaatst. De sportieve clip-ons, voetsteunen en ook de tankdop komen uit de schappen van accessoirespecialist Valter Moto.
Wat het rijwielgedeelte betreft is het een bonte Ducati-mix geworden. Het frame noemden we al even, maar de gesmede aluminium wielen zijn afkomstig van de Ducati 996. De enkelzijdige swingarm komt dan weer van het sportieve broertje, de 848. De achterschokdemper, de upside-down-voorvork en de radiaal gemonteerde Brembo monoblock-remmen zijn duidelijk afkomstig van een jongere generatie Ducati’s. ‘Droog’ zet de Euforia volgens Pagani slechts 160 kilo op de schaal, waarmee deze Italiaanse schone qua gewicht in dezelfde categorie valt als bijvoorbeeld de Ducati Super Light of Superleggera.
On het geheel esthetisch te houden koos Luca Pagani niet voor een vloeistofgekoeld blok, maar voor de lucht/oliegekoelde 1000DS-twin van Ducati. Een twin met desmodromisch bediende kleppen, 992 cc en ongeveer 100 pk vermogen bij 8.000 toeren. Mooi details is dat de twin een open draaiende droge meerplaatskoppeling heeft, waardoor ‘ie net als vroeger bij Ducati’s een heerlijk rammelend geluid produceert. Een ander akoestisch highlight, maar zeker ook optisch, is het rvs-uitlaatsysteem van FF by Fresco met twee compacte einddempers onder het zitje.
Op aanvraag wil Pagani meer exemplaren van zijn Euforia bouwen, het liefst identiek aan deze eerste. Een alternatief als basis kan echter de huidige Ducati Monster met vloeistofgekoelde en 111 pk sterke V-twin dienen. De Supersport 950 van Ducati is een ander alternatief. Een prijs is nog niet opgegeven, maar goedkoop zal het zeker niet zijn. Maar dan heb je wel een echte Pagani!