Nieuws

Een beetje vreemd, maar wel lekker: R18B Heavy Duty

Fred Kodlin is al meer dan veertig jaar een grote naam in de Amerikaanse custom scene. Voor het eerst heeft hij zich, samen met zijn zoon Len, uitgeleefd op een BMW en wel op de R18B, die zich uitstekend leent voor een customproject. Resultaat? Deze nogal opvallende R18 Heavy Duty! 

En daar is flink wat werk voor verzet. Om te beginnen is het complete frame aangepast om de zogeheten ‘fly-line’ en de zadelhoogte van de R18 te verlagen. Ook het balhoofd en de kroonplaten zijn gemodificeerd om er voor te zorgen dat de BMW rijdbaar blijft. Het resultaat is lage, aflopende lijn, die eindigt bij de beide zijkoffers. Die koffers maakte Kodlin trouwens ook zelf, van met fiberglas versterkt kunststof. Voor- en achtervering zijn vervangen door luchtvering, met een uit het zicht geplaatste compressor. Hiermee kan de R18 in een fractie van een seconde worden verlaagd of verhoogd. Deze feature is even bruikbaar als spectaculair te noemen. Bij het parkeren wordt de vering verlaagd, waarna de BMW op verborgen steunen blijft staan en de fiets slechts een paar centimeter boven het asfalt hangt. 

Aan het bodywork van de Heavy Duty is maar liefst drie maand gewerkt. De nieuwe tank is volledig van metaal en langer dan het origineel. De voorspoiler, voorzien van een driekleurig lichtsysteem, en het nieuwe voorspatbord, dat het 21 inch voorwiel nauw omsluit, zijn ook van metaal. Voor het achterwiel bedacht Kodlin een spatbord dat uit twee R18B-spatborden bestaat en waarin het achterlicht en de knipperlichten zijn geïntegreerd. De twee zijpanelen die vloeiend overlopen in de zijkoffers zijn ook van metaal en custom made. In die koffers kun je trouwens niet veel meer meenemen, want er zitten Marshall-luidsprekers en een versterker in. 

En wie goed kijkt, ziet ook nog heuse (metalen) winglets boven de cilinders, puur decoratief natuurlijk. Veel downforce zal dit bakbeest niet echt nodig hebben. Het geheel wordt trouwens afgerond met een ancantara zadel, een speciaal gemaakt stuur en een zelf ontworpen uitlaatsysteem. En niet te vergeten het kleurrijke jasje, aangebracht door specialist Marcel Sinwell, en voorzien van handgetrokken pinstripes. 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws