Test 10 systeemhelmen
De systeemhelm heeft er keihard voor moeten knokken om zijn gezapige imago van zich af te schudden en algemeen geaccepteerd te worden. Onterecht eigenlijk, want hij combineert de praktische eigenschappen van een jethelm feilloos met de goede bescherming van een integraal. En nu de scharnierconstructies steeds eleganter worden en het design daarmee ook, wint de systeemhelm snel aan terrein. Wij trokken daarom tien actuele modellen uit het schap voor een uitgebreide test.Een beetje een oneerlijke strijd is het dit keer wel, want hoe wil je het anders noemen wanneer een helm van een schamele 120 euro het in de test moet opnemen tegen één van 500 euro? Aan de andere kant is in geen enkele andere helmcategorie de basisreden voor aanschaf zo basaal als hier, het moet een systeemhelm zijn. Punt. Veel meer wordt er door veel kopers simpelweg niet verlangd. Alle helmen die tegenwoordig in de Europese schappen liggen, zijn uiteraard getest volgens de actuele ECE-R 22-05 helmrichtlijn. Geïntegreerde zonneklep, uitneembare binnenvoering, praktische, met één hand te bedienen sluiting van het kindeel en eveneens praktische ratelsluiting zijn eveneens, een enkele uitzondering daargelaten, standaard. Veel gemene delers dus in het systeemsegment. En omdat de gemiddelde koper ook maar weinig merkaffiniteit heeft – BMW uitgezonderd dan – staan potentiële klanten vaak wat geïrriteerd naar de overvolle rekken te staren met één constant repeterend mantra in gedachten: ‘het moet een systeemhelm zijn. Punt!’ En een minuutje of vijf ‘proefdraaien’ met de helm op het hoofd biedt dan ook maar weinig soelaas.Om wat licht in de systeemhelmduisternis te brengen lieten we tien actuele modellen aanrukken. Naast een uitvoerige praktijktest, ondergingen de testkandidaten ook een uitgebreid programma in het laboratorium. Op een paar kleine punten week de test af van de tot noch toe gebruikelijke ECE-procedure. Zo werd het afglijden van de helm bij een val getest met open kindeel. Uiteraard wijzen de fabrikanten er nadrukkelijk op dat je de helm tijdens het rijden altijd in gesloten toestand moet dragen. Dat komt omdat deze rijdend vaak enkel als integraalhelm goedgekeurd zijn, omdat het opgeklapte kinstuk niet gezekerd is. Tijdens hard remmen kan deze dan bijvoorbeeld zomaar dichtklappen, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor de veiligheid. Maar de praktijk wijst echter uit dat veel systeemhelm gebruikers zeker tijdens warme dagen de verkoelende rijwind in je gezicht willen voelen en daarom veelal in de jethelmstand rondrijden. Precies de reden waarom wij daar in onze test rekening mee houden. De exemplaren die ook als jethelm zijn goedgekeurd – voor het terugklappen van het kindeel moet er eerst een borgmechanisme gelost worden – vielen binnen de grenswaarden van 30° verdraaiing, bij enkele andere modellen vielen die waarden duidelijk hoger uit. Toch hebben we deze uitkomsten niet meegenomen in de puntentelling, simpelweg omdat de fabrikanten duidelijk verbieden met opengeklapte helm te rijden. We wilden hiermee alleen laten zien dat fabrikanten geen overdreven veiligheidsmarge met betrekking tot het open rijden in acht nemen, maar dat er wel degelijk een gedachte achter zit.De resultaten bij de schokabsorptietest bleven bij alle kandidaten binnen de wettelijk gestelde ECE-marge. Een gerenommeerde ongevalanalist van de Universiteit van Heidelberg, die ons met raad en daad terzijde stond, heeft echter meer realistische grenswaarden vastgesteld, die maar half zo hoog zijn als de Europese waarden. Concreet betekent dit een HIC-waarde (Head Injury Criterion) van 1200 in plaats van 2400. Om aan deze norm te voldoen hebben zullen enkele fabrikanten nog de nodige verbeteringen moeten aanbrengen. Goede, praktijkgerichte systeemhelmen zijn er al, op veiligheidsgebied is er daarentegen nog altijd terrein te winnen!________________________________________[TEXT IM KASTEN SCHLAGDÄMPFUNGSPRÜFUNG – SEITE 73]DE SCHOKABSORPTIETESTWaar we normaliter de schokabsorptietest altijd deden conform de toch al niet milde ECE 22.05 richtlijn, doen we er nu in het laboratorium nog een schepje bij bovenop. Niet minder dan drie testexemplaren in maar M per helm moesten eraan geloven, waardoor er aan het eind van het verhaal dertig helmen richting de schroothoop konden.Waar in de ECE-normering zes exact vastgestelde testpunten zijn beschreven, die voor het behalen van het keurmerk daarom simpelweg extra stevig kunnen worden uitgevoerd door de fabrikanten, lieten wij de complete zijkant van de helm op een sigma paaltje knallen. Dus geen standaard aambeeld als in de ECE-keur, maar de daadwerkelijke paal waarop de geleiderails van een vangrail zijn gemonteerd, exact conform de praktijk derhalve. De helmen raken de obstakels met respectievelijk 7,5 en 5,5 meter per seconde, waarbij de grenswaarde voor de maximaal toelaatbare versnelling volgens de Europese richtlijn ligt bij 275 gram. In combinatie met enkele andere parameters (onder andere de duur van de impact) laat zich hieruit een HIC-waarde (Head Injury Criterion) berekenen, de maatstaf voor te verwachten schedel- en hersenletsel. Deze mag volgens de ECE-norm niet meer dan 2400 bedragen. Een tweede helm kreeg met 7,5 meter per seconde een flinke klap op het kindeel te verwerken (bij ECE slechts 5,5 m/sec). Ook hier geldt volgens de ECE-norm een maximum waarde van 275 gram. Een HIC-waarde laat zich ook hier weer berekenen, maar zou niet veel zeggen omdat een deel van de kracht door de kinriem wordt opgevangen. De derde helm werd gebruikt voor de glijtest, waarbij een maximale verdraaiinghoek van 30° graden geldt als ECE bovengrens. Een waarde die alle rijdend als jethelm goedgekeurde testkandidaten (Nolan, Scorpion, Shark en Suomy) niet overschreden.________________________________________[TEXT IM KASTEN LIDL KLAPPHELM –SEITE 75]LIDL SYSTEEMHELMVoordelig of gewoon goedkoop?Eind februari 2011bood discounter Lidl tijdens hun jaarlijkse motoractie ook een systeemhelm aan. We kochten voor € 59,99 de Crivit Systeemhelm V210 en lieten hem buiten de puntentelling met de test meelopen. Met geïntegreerde zonneklep, snelsluiting en verschillende accessoires (reservevizier, winterse comfort kraag, geluidsdempende voering en een tweede set wangstukken) blijkt de uitrusting behoorlijk uitgebreid. In de praktijktest kwam de aap echter al snel uit de mouw: slechte pasvorm, ruw aanvoelende voering, zwaarlopend vizier, versleten bedieningsknop van de zonneklep, omslachtige vizierwissel, hakerige bediening van het kindeel en bovendien rumoerig en tochtig. Ondanks dat hij bij de schokabsorptietest met redelijke resultaten, die duidelijk binnen de wettelijke grenzen vielen, wist te overtuigen, zou hij met het oordeel ‘onvoldoende’ huiswaarts zijn gekeerd had hij in de test meegelopen.________________________________________[TEXT IM KASTEN AB IN DEN SÜDEN – SEITE 72]ZO TESTEN WEFebruari is niet bepaald de ideale tijd om in Nederland of Duitsland in de praktijk helmen en motorkleding uitvoerig te testen. Zo is het inmiddels een goede traditie geworden om voor een weekje de tent op te slaan in het Zuid-Franse Gémenos (oostelijk van Marseille) om met drie testredacteuren de producten over vele honderden kilometers uitgebreid aan de tand te voelen.Tot onze beschikking stonden een Ducati Multistrada, Kawasaki Z1000 en Yamaha Super Ténéré, waarbij het tijdens drie van de vier rijdagen stevig regende. De uitkomsten van de test met betrekking tot het beslaan van het vizier zijn dus grondig gefundeerd. Er werd overwegend op bochtenrijke wegen gereden, met tussendoor enkele snelwegetappes waar we de snelheid tot 180 km/uur konden opvoeren. De avonden werden gebruikt voor de zogenaamde droge tests, hieronder vallen onder meer criteria als pasvorm, gebruiksvriendelijkheid. Naast deze praktijktest gingen er drie exemplaren van iedere helm richting het lab voor een meer dan uitgebreide schokabsorptietest om het plaatje compleet te krijgen.[Bildunterschrift]’Testcenter’ Géménos: voor een weekje met motoren en uitrusting richting zuiden voor een uitgebreide test. Droog weer helaas niet gegarandeerd.________________________________________[TEXT IM KASTEN ENDWERTUNG]CONCLUSIEEcht een verrassing is het niet, de duurdere modellen eindigen in de test bovenaan, terwijl de budgettaire helmen de rij sluiten. Wie de tabel wat nauwkeuriger bekijkt, zal zich er echter misschien toch wel over verbazen dat juist bij het criterium veiligheid (aan de hand van de schokabsorptietest) de goedkopere modellen vaak beter scoren dan premium exemplaren. Laat er evenwel geen misverstand over bestaan: onveilig of zelfs gevaarlijk is geen enkele van de geteste systeemhelmen, allemaal blijven ze in het groene gebied. Dat kan voor rijders die wat meer op de kleintjes letten betekenen dat zij met een gerust hart kunnen rondsnuffelen in het voordeliger middensegment. Die zijn uiteindelijk namelijk zowel goed als betaalbaar.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]AIROHMathisse RS XImporteur: Jopa Racing Products, tel. 0547-382 717, www.jopa.nlPrijs: € 199,95Maten: XS t/m XLGewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): 1500 +/- 50 gram / 1592 gram Kleuren: matzwartBuitenschaal: thermoplast (niet specifieker omschreven)Sluiting: ratel snelsluitingLand van herkomst: Italië; ECE-keurmerk E3 (Italië)Vervangingsvizier: helder, 50% getint, donker € 29,95 / spiegel € 44,95Uitrusting: vizier met pinlockvoorbereiding; geïntegreerde zonneklep; wangstukken en voering uitneembaar; helmtas.PLUSComfortabel op- en af te zetten; aangename voering; goed geschikt voor brildragers; uitmuntende schokabsorptiewaarden; eventueel zonder openen van kindeel af te zetten; relatief licht.MINKinriembekleding veel te kort; absoluut onbevredigende pasvorm: kindeel is te kort, de voering aan zijkanten niet stevig en de helm zit veel te hoog; vanaf 80 km/uur sterke, vanaf 100 km/uur onaangename tocht door een niet goed afsluitend vizier; hoog geluidsniveau; vizier wisselen alleen mogelijk met gereedschap; schuif van zonneklep te klein; knop van kindeel diep weggestopt; geen regelbare kinventilatie; hoofdventilatie zonder werking, schuif bovendien veel te klein; erg magere uitrusting; matige afwerking, heeft een nogal plastic uitstraling.CONCLUSIEZowel op gebied van uitrusting, pasvorm, aerodynamica, akoestiek en afwerking is de Airoh Mathisse op verschillende punten voor verbetering vatbaar. Daarentegen glorieert de helm werkelijk op het belangrijkste onderdeel van de test en roeit bij veiligheid veruit de meeste punten bij elkaar. Desondanks toch net een onvoldoende.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[Bildunterschrift]Vizierwissel alleen met gereedschap mogelijk (links); de openingsknop voor het kindeel zit diep weggestopt.________________________________________BMWSysteemhelm 6Importeur: BMW Motorrad Nederland, tel. 070-413 3222, www.bmw-motorrad.nl Prijs: € 508,00 (uni) / € 540,00 (kleur) / € 580,00 (decor)Maten: 48/49 t/m 64/65Gewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): 1585 +/- 50 / 1574 gram Kleuren: zwart, matgrijs, fluorgeel, witzilver, titaanzilver en twee deco motievenBuitenschaal: GFKSluiting: ratel snelsluitingLand van herkomst: Duitsland, ECE-keurmerk E13 (Luxemburg)Vervangingsvizier: helder € 60,50 / getint € 82,50Uitrusting: kinspoiler (gemonteerd) met verlengstuk (bijgeleverd); anticondens vizier met binnenvizier à la Pinlock; geïntegreerde zonneklep; uitneembare wangkussens en voering; helmtas.PLUSErg goede pasvorm, hoofd uitstekend geïntegreerd; erg aangename voering; draagt ook bij hoge snelheden lekker neutraal; vizier sluit honderd procent af, met praktische ventilatiestand en aan beide kanten een openingsknop; erg eenvoudige vizierwissel; laag geluidsniveau; perfecte zonneklepbediening; geschikt voor brildragers; merkbare ventilatie met zeer grote bedieningsschuiven; gebruiksvriendelijke openingsknop kindeel; hoogwaardige afwerking; relatief licht.MINOp- en afzetten door de strakke pasvorm wat moeizaam; middelmatige schokabsorptiewaarden bij zijdelingse impact; opengeklapt erg tuimelig.CONCLUSIEVeel kwaliteit, echter ook voor veel geld. De sportief zittende BMW systeemhelm is niet onbegrijpelijk nog altijd een bestseller: comfortabel, stil, perfecte ventilatie en erg mooi afgewerkt. Qua veiligheid wel okay, maar tevens ook voor verbetering vatbaar.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]De zonneklepschuif is groot en makkelijk te bedienen (links), de kinspoiler kan met behulp van een klittenband verlengstuk worden aangepast.________________________________________CABERG Justissimo GTImporteur: Motana BV, tel. 0318-561 280, www.motana.nlPrijs: € 249,90 / Mirage decor € 269,90Maten: XS t/m XXLGewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): 1700 +/- 50 / 1724 gramKleuren: zwart, matzwart,wit, zilver, Mirage decorBuitenschaal: polycarbonaatSluiting: ratel snelsluitingLand van herkomst: Italië, ECE-keurmerk E3 (Italië)Vervangingsvizier: helder € 52,00Uitrusting: neusspoiler; kinspoiler (gemonteerd); anticondens vizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare wangkussens en binnenvoering; helmtas; Bluetooth voorbereid.PLUSErg gemakkelijk op- en af te zetten; goede tot zeer goede pasvorm; aangename voering; draagt ook bij hoge snelheden lekker neutraal; vizier absoluut dicht met praktische ventilatiestanden; eenvoudige vizierwissel (maar met relatief veel onderdelen); erg eenvoudige zonneklepbediening; uitermate geschikt voor brildragers; voldoende grote en effectieve ventilatieschuiven.MINKindeel wat zwaar middels drukknop te bedienen (openen middels trekknop was makkelijker geweest); vizier beslaat enigszins bij aanhoudende (extreme) regen; vanaf 80 km/uur veel windgeruis; relatief zwaar.CONCLUSIEEerlijke kwaliteit tegen een schappelijke prijs. De Caberg kent geen echte zwakke punten, het verschil met de topmodellen zit hem in het wat zwaar lopende openingsmechanisme, iets dat uiteindelijk overigens ook deels een kwestie van gewenning is.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]De meerdelige vergrendeling van het vizier zit verstopt achter een afdekklep (links). Zeer lovenswaardig: lange en erg comfortabel beklede kinriem.________________________________________HJC IS-Max BTImporteur: Splash Design BV, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.nl Prijs: € 179,95 / matzwart en zilver € 189,95 / Raptor decor € 199,95Maten: XS t/m XXLGewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): 1800 / 1796 gramKleuren: zwart, matzwart, wit, zilver, decorBuitenschaal: thermocomposietSluiting: ratel snelsluitingLand van herkomst: Zuid-Korea, ECE-keurmerk E9 (Spanje)Vervangingsvizier: helder en getint € 27,95 / high definition zonnevizier € 18,95Uitrusting: kinspoiler; anticondens vizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare wangkussens en binnenvoering; helmtas; Bluetooth voorbereid.PLUSMakkelijk op- en af te zetten; goede pasvorm; aangename binnenvoering; draagt ook bij hoge snelheden lekker neutraal; vizier sluit honderd procent af; extreem eenvoudig vizier wisselen; ongewone maar daardoor niet minder praktische bediening van de zonneklep bovenop het hoofd; erg geschikt voor brildragers; erg grote ventilatieschuiven; effectieve ventilatie; praktische kindeel bediening met soepel lopend mechanisme; goede afwerking.MINWangstukken zijn wat te kort; zonneklep zit voor sommige rijders wel erg dicht op de neus; ventilatiestand vizier te ruim; iets te korte bekleding van de kinriem; gemiddeld resultaat bij de schokabsorptietest; relatief zwaar.CONCLUSIEBij de laatste twee helmtests kwam HJC beide keren als winnaar uit de bus, nu moet het zich tevreden stellen met ‘slechts’ een plaatje in de, overigens wel goede, middenmoot. Kijken we echter naar de prijs-kwaliteitverhouding, dan speelt de IS-Max mee voor de hoofdprijs.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Geniaal in zijn eenvoud, in luttele seconden is het vizier te wisselen (links); de ventilatiestand van het vizier is duidelijk te ruim.________________________________________NOLAN [[LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]]N90 Classic N-COM Importeur: Nerons, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 289,95 Maten: XXS t/m XXLGewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): 1765 / 1788 gramKleuren: zwart, matzwart, zilver, grijs, donkergrijs, witmetallic, matbruinBuitenschaal: lexanSluiting: ratel snelsluitingLand van herkomst: Italië, ECE-keurmerk E3 (Italië)Vervangingsvizier: helder, getint en donker € 34,95 Uitrusting: kinspoiler (gemonteerd); vizier met pinlock binnenvizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare wangkussens en binnenvoering; helmtas; Bluetooth voorbereid.PLUSDubbele homologatie, als goedgekeurd als jethelm; comfortabel op en af te zetten; goede tot zeer goede pasvorm; aangename binnenvoering; draagt ook bij hoge snelheden lekker neutraal; vizier sluit honderd procent af; vizier extreem eenvoudige te verwisselen; goed tot zeer goed geschikt voor brildragers; duidelijk merkbare kin- en hoofdventilatie; ventilatieschuiven gemakkelijk te bedienen; mooi afgewerkt; kan eventueel met dicht kindeel worden afgezet.MINDe kinspoiler zit nogal los gemonteerd; voering voelt wat ruw; openen van het kindeel voor rijders zeer eenvoudig, daarentegen zo goed als onmogelijk voor hulpverlener; relatief zwaar.CONCLUSIEIn de basis goed gemaakte, absoluut geslaagde en zeer compleet geleverde systeemhelm zonder echt zwakke punten. Omdat hij ook nog eens minimaal meer dan honderd euro goedkoper is dan de top drie onze kooptip.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]De praktische dubbele bediening van het kindeel is zowel zorg als zegen tegelijk (links). Dankzij een borgmechanisme mag je de N90 ook als jethelm rijden.________________________________________SCHUBERTH [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]]C3 Importeur: Splash Design BV, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.nl Prijs: € 529,95 / zilver en antraciet € 559,95 / fluor € 619,95 / decor € 629,95 / Maten: XS t/m XXXLGewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): ca. 1570 / 1500 gramKleuren: zwart, matzwart, wit, rood, zilver, antraciet, twee fluor kleuren en twee decorsBuitenschaal: FiberglasSluiting: ratelLand van herkomst: Duitsland. ECE keurmerk: E13 (Luxemburg)Vervangingsvizier: helder € 69,95Uitrusting: kinspoiler (gemonteerd); anti-noise pad (bijgeleverd); vizier met pinlock voorbereiding, binnenvizier meegeleverd; geïntegreerde zonneklep; uitneembare wangkussens en binnenvoering; helmtas.PLUSErg gemakkelijk op en af te zetten; zeer goede pasvorm; hoofd uitstekend geïntegreerd; bijzonder aangename binnenvoering; draagt ook bij hoge snelheden lekker neutraal; vizier sluit honderd procent af, met praktische ventilatiestand en aan beide kanten te openen; vizier bijzonder eenvoudige te verwisselen; zeer laag geluidsniveau; perfecte bediening zonneklep; uitstekend geschikt voor brildragers; grote ventilatieschuiven en merkbare werking; openingsmechanisme kindeel uitstekend; brede en lange bekleding van de kinriem; hoogwaardige afwerking; voor een systeemhelm verhoudingsgewijs erg licht.MINSlechts een gemiddeld resultaat bij de schokabsorptietest.CONCLUSIEPraktischer als de Schuberth C3 zul je het bijna niet vinden, de helm scoort op meerdere gebieden het maximaal te behalen aantal punten. Waren de schokabsorberende eigenschappen van hetzelfde niveau als de rest, dan was deze testwinnaar zo goed als perfect. Inmiddels is er ook een C3 Lady damesvariant vanaf € 529,95.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]Voorbeeldige hoofdventilatie met grote schuif (links), ook handig, het vizier is aan beide kanten te openen.________________________________________SCORPIONExo-900 AirImporteur: Evolution, tel. 0180-463 242, www.evolutionmotorsport.com Prijs: glanzend zwart € 269,00 / overige effen kleuren € 279,90 / decor vanaf € 299,90Maten: XS t/m XXXLGewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): ca.1850 +/- 50 / 1872 gramKleuren: zwart, matzwart, wit, zilver, matgrijs, matblauw, neonrood, vier decorsBuitenschaal: polycarbonaatSluiting: ratel snelsluitingLand van herkomst: China, ECE-keurmerk E9 (Spanje)Vervangingsvizier: helder € 43,90 /spiegel € 54,90 Uitrusting: neusspoiler; kinspoiler (gemonteerd) met verlengstuk; anticondens vizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare wangkussens en binnenvoering; helmtas; jethelm klep; opblaasbare wangstukken; Bluetooth voorbereid.PLUSDubbele homologatie, ook als jethelm goedgekeurd; gemakkelijk op en af te zetten; goede pasvorm; aangename binnenvoering; draagt ook bij hoge snelheden lekker neutraal; vizier sluit honderd procent af en aan beide kanten te openen; vizier eenvoudig te wisselen; laag geluidsniveau; eenvoudige bediening van de zonneklep; erg geschikt voor brildragers; kindeel makkelijk te openen.MINPompfunctie wangkussens overbodig; voor rijders met een wat grotere neus is de zonneklep erg krap; kindeel relatief krap; geen merkbare kin- en hoofdventilatie; middelmatig optreden in de schokabsorptietest; zwaar.CONCLUSIEHét bewijs dat uit China niet alleen kwanti- maar ook kwaliteit komt. De uitrusting is meer dan rijk en de helm functioneert in de praktijk eigenlijk heel erg prima. Scorpion heeft sinds de vorige helmtest duidelijk aan kwaliteit gewonnen.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]Het opblazen van de wangkussens is een leuke, maar overbodige gimmick (links). De ombouw tot jethelm is een kwestie van seconden.________________________________________SHARK Evoline IIImporteur: Jos Haanepen, tel. 0547-850 527, www.joshaanepen.nlPrijs: € 379,00 / decor € 389,00 / lumi € 399,00Maten: XS t/m XLGewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): ca.1900 / 1908 gramKleuren: zwart, matzwart, wit, zilver, matantraciet, drie decors, twee lumi’sBuitenschaal: polycarbonaatSluiting: ratel snelsluitingLand van herkomst: Thailand respectievelijk Portugal, ECE-keurmerk E11 (Groot-Brittannië)Vervangingsvizier: helder en getint € 58,35 / spiegel (in blauw en chroom) € 68,61 Uitrusting: anticondens vizier; geïntegreerde zonneklep; uitneembare wangkussens en binnenvoering; helmtas; reflectiefolie (meegeleverd); uitneembare inzetstukken bij de oren (bril).PLUSDubbele homologatie, ook als jethelm goedgekeurd; gemakkelijk op en af te zetten (zonder bril); aangename voering; draagt ook bij hoge snelheden lekker neutraal; vizier sluit honderd procent af en ook zonder pinlock altijd condensvrij; vizier eenvoudig te wisselen; tamelijk laag geluidsniveau; zonneklep eenvoudig te bedienen; goede schokabsorptie.MINPasvorm vergt enige gewenning, wangstukken zitten te hoog; voor brildragers minder geschikt, brilpootjes krijg je nauwelijks tussen hoofd en helm; openingsknop van vizier ergonomisch ongunstig aan bovenzijde vizier gepositioneerd; kindeel kan alleen geopend worden met gesloten vizier, sluiten alleen door extra horizontale druk richting hoofd mogelijk; zwaar.CONCLUSIEEen ongewoon concept dat je of wel of niet aanspreekt, een tussenweg is er niet. De helm mag dan ergens anders geproduceerd worden, in de basis is hij Frans met alle voor- en nadelen dienovereenkomstig. Erg goed is het optreden bij de schokabsorptietest.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed[Bildunterschrift]De bedieningsschuif van de zonneklep bovenop het hoofd blijkt bijzonder praktisch (links). De uitneembare inzetstukjes bij de oren blijken nogal nutteloos.________________________________________SHOEI MultitecImporteur: Shoei Europe, tel. +33 (0)160-721 718, www.shoei-europe.comPrijs: € 439,00 / metallic en mat € 469,00 / decor € 569,00Maten: XS t/m XLGewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): ca.1570-1650 / 1540 gramKleuren: zwart, matzwart, wit, zilver, wijnrood, blauw, grijs, grijsmetallic, drie decorsBuitenschaal: AIM (fiberglas/multifibersamenstelling)Sluiting: Dubbel DLand van herkomst: Japan, ECE-keurmerk E6 (België)Vervangingsvizier: helder, getint, donker en high definition € 49,00 / dual tint € 69,00 / spiegelversies € 89,00Uitrusting: kinspoiler (bijgeleverd); vizier met pinlock voorbereiding, binnenvizier meegeleverd; getint tweede vizier met pinlock voorbereiding; uitneembare wangkussens en binnenvoering; helmtas; geluiddempende ‘whisper strip kit’ meegeleverd.PLUSGemakkelijk op en af te zetten; uitstekende pasvorm; zeer aangename binnenvoering; draagt ook bij hoge snelheden lekker neutraal; vizier sluit honderd procent af; vizier extreem eenvoudig te verwisselen; erg geschikt voor brildragers; grote ventilatieschuiven; merkbare ventilatie; makkelijk te bedienen kindeel dankzij duidelijk zichtbare knop; zeer fraaie afwerking; uitgebreid uitrustingspakket; goed resultaat bij schokabsorptietest; relatief licht.MINGeen geïntegreerde zonneklep; zonder de ‘whisper strip’ allesbehalve geluidsarm.CONCLUSIEDe ultieme opzetten en goed voelen helm, met een geïntegreerde zonneklep en een standaard wat stiller karakter lag de overwinning voor Shoei binnen handbereik. Desondanks is de Multitec ook zo een absolute tophelm en elke cent waard.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]Zo ziet een perfect viziermechaniek er uit (links). En zo een niet te misverstane ontgrendelingsknop van het kindeel.________________________________________SUOMY D20Importeur: XTravus BV, tel. 0413-387 079, www.xtravus.nlPrijs: € 299,95 / decor € 349,95Maten: XS t/m XXLGewicht (fabrieksopgave / maat L gewogen): ca.1700 +/- 50 / 1938 gramKleuren: zwart, matzwart; wit, zilver, decorBuitenschaal: lexanSluiting: ratel snelsluitingLand van herkomst: Italië, ECE-keurmerk E3 (Italië)Vervangingsvizier: helder € 44,95 (los pinlockvizier € 19,95)Uitrusting: kinspoiler (bijgeleverd); vizier met pinlock voorbereiding, binnenvizier meegeleverd; geïntegreerde zonneklep; uitneembare wangkussen en binnenvoering; helmtas; Bluetooth voorbereid.PLUSDubbele homologatie, ook als jethelm goedgekeurd; gemakkelijk op en af te zetten; aangename voering; draagt ook bij hoge snelheden lekker neutraal; vizier sluit honderd procent af; goed tot zeer geschikt voor brildragers; grote ventilatieschuiven; merkbare ventilatie; prima resultaat bij de schokabsorptietest.MINMatige pasvorm, voering drukt op het voorhoofd, pasvorm bij wangen daarentegen te los; kindeel te krap; vizier wat omslachtig te verwisselen; ventilatiestand vizier te ruim; bekleding van de kinriem te kort; de weggestopte openingsknop moet ook bij het sluiten ingedrukt worden (wegens jethelm homologatie); erg zwaar.CONCLUSIEErg zware helm met een pasvorm die voor verbetering vatbaar is, dan wordt het in dit drukbezette testveld moeilijk voor de verder prima geconstrueerde Italiaanse systeemhelm. Daar verandert ook het uitstekende optreden tijdens de schokabsorptietest niets aan.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Het viziermechaniek zit verstopt achter een klepje (links). Achter een afdekplaatje is plaats voor een bleutooth communicatieunit.