Tips & Tricks MP 07-2011
GETEST ALPINESTARS VELOCITYA NEW SHERRIF IN TOWNEen leren motorjack dat niet alleen goed smoelt in het zadel, maar ook niet misstaat als je een kroeg binnen wandelt. Dat hebben we gevonden in deze Velocity van Alpinestars. Het leer voelt lekker zacht en soepel, maar is toch heel stevig. Aantrekken en dichtritsen maar. De ritsen lopen mooi soepel en zuiver en maken een lekker zoemend metalig geluid. De elleboog- en schouderprotectoren zitten precies op de goede plek en zorgen nergens voor irriterende drukpunten. En het mooiste van alles is dat je het beschermende pakket aan de buitenkant niet ziet zitten. Ook de zakken zitten op de enige logische plek, want de handen weten ze feilloos te vinden als je eens stilstaat. Maar eigenlijk wil je dat helemaal niet. Eigenlijk wil je er alleen maar lekker in blijven rijden, want ook wat dat betreft voldoet dit jack met thermovoering helemaal. Een koopje is het alleen niet.MATEN: S – 4XLPRIJS: € 399,95INFO: www.alpinestars.com[In MotoPlus-logo]MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOEDGEBELD WORDEN DOOR JE GESTOLEN MOTORKlinkt ingewikkeld, en dat is het ook. Maar we zullen je niet vermoeien met ellenlange uiteenzettingen over piepkleine kastjes vol met elektronica, satellieten en ander whizzkid-voer, maar feitelijk komt het er op neer dat je motor je in geval van diefstal per telefoon op de hoogte houdt van zijn actuele positie. Bellen doet ‘ie je natuurlijk niet, maar hij stuurt je wel een sms-je (zie foto) met de GPS-coördinaten waar ‘ie zich bevindt. Tenminste als je het ‘AMA Easy’ GPS-alarmsysteem gemonteerd hebt. Dit systeem met GPS-module is onopvallend te monteren en kan op het boordnetwerk worden aangesloten. Ook heeft het alarmsysteem een noodaccu voor het geval de boordspanning wordt onderbroken. Als de motor door onbevoegden wordt bewogen geeft het systeem eerst een luid geluidsignaal af en als dat de dieven niet afschrikt, dan wordt je via GPS op de hoogte gehouden van de positie van je machine. De AMA Easy kost € 299,-. Info: www.grandcanyonbike.eu [Beeld uit MRD 6/2011 p. 115 rechtsboven + AMA Easy][BU]Het AMA Easy alarmsysteem met ingebouwde GPS-module houdt je via GPS op de hoogte van de exacte locatie van je gestolen motor.[Uit MRD 6/2011 s. 62 links onder]CODERING RUGPROTECTORENRAAD HET PLAATJEEr zullen maar weinig motorrijders zijn die zonder een rugprotector het circuit op gaan, maar op de weg wordt dit niet te onderschatten stukje veiligheid nogal eens vergeten. Bovendien zijn er nogal wat leren en textiel jacks die standaard zonder rugprotectie worden geleverd. Deze moet je er dus los bij kopen en ook deze protectoren moeten zijn voorzien van een infolabel. Daarop moeten de naam van de fabrikant en de typeaanduiding (a) duidelijk zichtbaar zijn. Verplicht is ook een afbeelding met een motorrijder en een weergave van het prestatieniveau (b) (in dit geval is dat Level 2, wat in veld d wordt aangegeven). Ook moet worden weergegeven om welk type protector het gaat (B staat voor een rugprotector en een L voor lendeprotector). Het daadwerkelijk beschermde gebied wordt aangegeven in de zogenaamde taille-schouderafstand (c). Op de bijgaande foto gaat het dus om 40 tot 46 centimeter, na te meten met behulp van de handleiding en de afbeelding in vak b. Ook verplicht: weergave van het keurmerk (e). Optioneel: onder- en bovenzijde (f). [MRD 6/2011 s. 53]TOP & FLOPWelke motor gaat het meest economisch met de steeds duurder wordende benzine om en welke machine ontziet het milieu en de portemonnee? Benzine lijkt haast met de dag duurder te worden. Prijs je zelf dus gelukkig als je een zuinig machine op stal hebt staan. Een interessant moment dus om eens een aantal zuinig motoren naast echte benzinevreters te zetten. Want het maakt nogal een verschil of er 3,4 of 7,5 liter benzine per honderd kilometer doorheen gaat. Opvallend is dat dit thema met name bij de Italiaanse motorfabrikanten een ondergeschikte rol speelt. Een laag brandstofverbruik zien we vooral bij middenklasse motoren en bij één- of tweecilinders. De weergegeven waarden zijn gemiddelde waarden gerealiseerd op het MotoPlus-testparcours. De rijstijl komt overeen met een gematigde stijl op secundaire wegen. Overigens kun je op onze site www.motoplus.nl het benzineverbruik van 200 motoren bekijken, zowel bij gebruik op de secundaire weg als op de snelweg. [tabel in Excell sheet][Beeld]DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPS11YAMAHA BT1100 BULLDOGIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hier voor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 11: de Yamaha BT1100 BulldogMet het prototype van de MT-01 schiep Yamaha tijdens de Tokyo Motorshow van 2003 torenhoge verwachtingen. Met de looks van gehard staal zou dit de ultieme krachtpatser op twee wielen worden. Maar die kwam uiteindelijk pas in 2005 en bleek meer een poser dan een krachtpatser pur sang. Tot die tijd moesten we het doen met deze BT1100 Bulldog, een machine die puur op zijn agressieve uiterlijk eveneens vuurwerk leek te beloven maar dat in de praktijk niet waar wist te maken. En dat lag in hoofdzaak aan de 1.100 cc V-twin in het vooronder. Een blok met veel longinhoud en weinig vermogen. Niet zo gek, want het was geleend van de XV1100 Drag Star, een cruiser. Met zijn 65 goudeerlijke pk’s was deze Bulldog dus geen pittig bijtertje, maar eerder een goedmoedige lobbes. Desalniettemin zat je met een Bulldog niet snel om een praatje verlegen aan de pomp of bij een terras en dat kwam weer op het conto van het aansprekende Europese lijnenspel van de Japanner. Dikke framebuizen, Italiaans design met een mooi fly-screen en R1-remklauwen. Kortom een gewaagd pakket, dat misschien nog het best tot zijn recht kwam in een stadse omgeving. Het behapbare vermogen, de goede looks en niet te vergeten de onderhoudsvrije cardanaandrijving passen helemaal in een stads plaatje. Maar toch liet het motorpubliek de Bulldog links liggen. Te zwak en bovendien te duur, waren destijds de argumenten om voor wat anders te kiezen. [Beeld Bulldog]