+ Plus

Test 9 poetsmiddelen

Niet alleen rappers staan bekend om hun voorliefde voor blinkend metaal, ook de gemiddelde motorrijder ziet zijn trots het liefst in opperste bling-bling staat de weg op draaien. Voor velen niet de meest enerverende klus, wel een dankbare. Wij onderzochten daarom negen polijstmiddelen om te kijken welke het metaal laat blinken als een spiegel.Natuurlijk, onze voorouders hielden er ook dat hun rijwiel schitterde en glinsterde, omdat het er netjes en verzorgd uit zag en wat zouden de buren anders wel niet denken. De komst van verchroomde onderdelen in de jonge motorjaren had echter een veel banalere reden dan het goed lijken: het was een simpele kwestie van grondige oppervlaktebescherming. Een taak die chroom als ongekend harde metaalcoating met verve vervuld. Het aanbrengen van een kwalitatief hoogwaardige chroomlaag is echter een moeizaam en vooral tijdrovend proces. De procedure beslaat kort door de bocht uit drie stappen. Allereerst verdwijnt het blanke, ontvette metaal voor een paar uur in een elektrolysebad waar het van een 120 micrometer dikke laag koper wordt voorzien. Dit zachte koper vult oneffenheden op en dient daarnaast teven als basis- of hechtlaag. Vervolgens gaat het metaal wederom voor een aantal uur in een tweede bad waar een 50 micrometer dunne nikkellaag wordt aangebracht, die het metaal zijn uiteindelijke glans geeft. Als laatste volgt dan nog een kort bad voor een slechts vijf micrometer dunne chroomlaag. Deze is niet zoals je zou verwachten zilverkleurig, maar roestbruin aangezien chroom eruit ziet als roodbruine havervlokken.Niet verwonderlijk dus dat met de komst van massamotorisering chroom steeds meer uit de mode kwam. Het spaarde productiekosten en waar eerst chroom werd gebruikt als bescherming, nam voortaan kunststof deze taak over. Goedkoper en niet per definitie slechter. Met de komst van choppers vierde verchromen op motorfietsen echter haar renaissance. Niet eens meer zozeer ter bescherming van het kwetsbare metaal, maar veel meer als decoratieve versiering. Met het aanbrengen van een chroomlaagje op de meest uiteenlopende ondergronden, in vele gevallen zelfs kunststof, heeft het echter vaak niets meer te maken met de klassieke manier van oppervlaktebehandeling. Maar ongeacht of het nu een conventioneel behandeld stuk metaal betreft of een simpel gekwast stuk plastic, verchroomde oppervlakken moeten worden onderhouden. Sinds jaar en dag gebeurt dit met een speciale pasta, die schurende bestanddelen, ook wel slijp- of polijstmiddelen genoemd, bevat en daarmee oppervlakkige roest, krassen en kleine beschadigingen laat verdwijnen. Zolang als deze pasta’s bestaan klagen gebruikers over witte sporen die na het polijstwerk op onbereikbare plaatsen achterblijft. Dat verklaart dan weer meteen het succes van speciale polijstwatten zoals die van bij leven al legendarische Nevr-Dull. Bij de klassieke pasta’s is er altijd een gezonde concurrentie geweest, geen motorzaak waar niet een aparte vitrine is ingericht met legio poetsmiddelen. Niet verwonderlijk dus dat we al na een bijzonder kort rondje langs motorzaken en op internet met maar liefst negen verschillende polijstmiddelen thuiskwamen. Een legendarische Hercules Hobby-Rider HR2, een chroomorgie uit de jaren ’70, diende daarbij als laboratorium. Ongeacht welk middel je gebruikt, de mens is nog altijd de belangrijkste schakel in het hele poetsproces. Lees je namelijk niet goed de gebruiksaanwijzing door (wel of niet laten indrogen?), polijst je enkel in kringen (beste is willekeurig de pasta aanbrengen en uitpoetsen, zie kader) of – en daarmee zijn we bij de grootste zonde beland – gebruik je vuile of verkeerde poetsdoeken met meer in plaats van minder krassen tot gevolg, dan zal zelfs het beste poetsmiddel niet het gewenste resultaat brengen. In plaats van bling-bling is het dan blonk-blonk!________________________________________[STATT KASTEN INTERVIEW DIESE KASTEN OHNE BILD]3 WETENSWAARDIGHEDEN OVER POLIJSTEN- Het maken van een goed polijstmiddel is moeilijker dan je denkt. Het tijdelijk dichten van krasjes en beschadigingen is geen probleem, ze verwijderen daarentegen wel. Het gros van de middelen bevat daarom tussen de tien en vijftien bestanddelen, zoals schuurmiddelen, roestverwijderaar, ontvetter, glans- en conserveringsmiddelen en natuurlijk water.- Wie een beetje rondkijkt zal merken dat er grote verschillen in prijs zijn tussen de polijstmiddelen. Dit verschil komt meestal voor rekening van het gebruikte schuurmiddel. De goedkope varianten gebruiken doorgaans polijstdeeltjes (schuurdeeltjes) van verschillende grote, oftewel zand, dat nog geen euro de kilo kost. Duurdere middelen bevatten daarentegen volsynthetische korrels die allemaal gelijk van grote zijn en ook losjes tussen de zeventig en negentig euro per kilo kosten.- Polijsten lijkt een zo eenvoudig klusje, desondanks worden er toch een hoop fouten gemaakt. Allereerst moet je flink druk op het oppervlak uitoefenen en niet enkel lieflijk zitten strelen. Wees geduldig, pak niet te grote oppervlakken in één keer en zorg dat je een schone, geschikte poetsdoek gebruikt, bijvoorbeeld microvezel doekjes. En ook belangrijk, werk bij het aanbrengen en uitpoetsen volledig willekeurig, dus niet alleen met draaibewegingen maar ook rechtlijnig. ________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]AUTOSOL [LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]Metal PolishVerkregen via: Autosol Online, tel. 0523-250 580, www.autosol-online.nlPrijs: € 5,95Leveringsomvang: tube 75 mlGEBRUIKSubstantie met redelijk lage dichtheid; bij aanbrengen en uitpoetsen weinig druk nodig; snel resultaat.DOSERINGZeer goed, je hebt weinig nodig en de consistentie van de pasta is uitstekend.WERKINGZeer goed, lichte roestvorming of grote oxidatieplekken, Autosol poetst het met gemak weg. CONCLUSIEDit eenvoudig in gebruik zijnde middel schittert met een eersteklas resultaat en is terecht een echte klassieker. De prijs-kwaliteitverhouding is bovendien uistekend.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________CHROME-MAGICChroompolijstVerkregen via: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 cent p/m), www.motozoom.nlPrijs: € 17,95Leveringsomvang: blik 250 mlGEBRUIK Zeer vloeibare samenstelling; bij aanbrengen en polijsten gemiddelde krachtinspanning vereist, bij grotere roestvorming daarentegen veel kracht nodig; normaal tot verhoogd arbeidsintensief voor een goed resultaat.DOSERING Voldoende tot goed; kleine verspilling omdat van de nogal vloeibare substantie er relatief veel wordt opgenomen door de poetsdoek.WERKING Goed tot zeer goed bij oppervlakkige roest; bij diepere roestplekken matig tot voldoende.CONCLUSIE Deze zeer vloeibare pasta is een goed alternatief voor de klassieke, veel dikkere chroompasta’s. Vergt iets meer inzet, maar het gebruik loont.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________LUSTER LACEPolijstbandVerkregen via: PolijstWeb.nl, tel. 0517-434 405, www.polijstweb.nlPrijs: € 12,95 Leveringsomvang: pot met polijstbandenGEBRUIK De geïmpregneerde textielbanden zijn zeer robuust en maken het polijsten van ronde voorwerpen (bijvoorbeeld spaken) met geringe tot zeer geringe krachtsinspanning tot een simpel karwei; gemiddeld arbeidsintensief.DOSERING Goed, de banden zijn weliswaar snel vuil, maar de werking blijft lange tijd goed, bovendien kunnen ze opnieuw geïmpregneerd worden.WERKING Goed op normaal geoxideerde delen; bij grotere roesplekken voldoende.CONCLUSIE De Luster Lace maakt het polijsten van ronde onderdelen (stuur, uitlaat, spaken) een stuk makkelijker. Komt ook op moeilijk bereikbare plaatsen en laat nauwelijks sporen achter. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________LUSTER PADPolijstwattenVerkregen via: PolijstWeb.nl, tel. 0517-434 405, www.polijstweb.nlPrijs: € 10,95Leveringsomvang: doosje met 86 gram polijstwattenGEBRUIK Zeer sterk met reinigingsmiddel geïmpregneerde wattenstreng; afscheuren gaat wat lastig, afsnijden makkelijker; druppelt bij veel kracht; redelijk veel kracht nodig; gemiddeld tot hoog arbeidsintensief. DOSERING Goed tot zeer goed, de polijstwatten zijn zeer robuust.WERKING Goed tot zeer goed bij normale oppervlakkige roest; bij diepere roest matig tot voldoende.CONCLUSIE Doorgaans een goed alternatief voor de polijstwatten klassieker van Nevr-Dull. In eerste instantie redelijk duur, maar de watten kunnen opnieuw geïmpregneerd worden.[Logo MotoPlus]-oordeel: goed ________________________________________NEVR-DULLMetaalpolishVerkregen via: MotoPort, tel. 0413-385 850, www.motoport.nlPrijs: € 7,95Leveringsomvang: blik met circa 190 gram polijstwattenGEBRUIK Met reinigingsmiddel geïmpregneerde, druppelvrije watten; zeer eenvoudig af te scheuren; normale tot hoge krachtsinspanning nodig; gemiddeld arbeidsintensief, tenzij de roestvorming dieper zit dan word je er druk mee.DOSERING Zeer goed, bij normaal gebruik gaat een blik zonder twijfel langer mee dan één seizoen.WERKING Zeer goed bij lichte tot normale oppervlakkige roest; bij grotere roesplekken matig.CONCLUSIE De concurrentie voor de klassieker is sterker geworden, dankzij de prijs blijft dit Amerikaanse product, dat extreem eenvoudig in gebruik is, een topper. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________PROCYCLEChroompolishVerkregen via: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 cent p/m), www.motozoom.nlPrijs: € 6,95Leveringsomvang: tube 300 mlGEBRUIK Redelijk vloeibare substantie, kan druppelen; bij het aanbrengen en polijsten geringe tot zeer geringe kracht nodig; weinig arbeidsintensief, ook bij grotere roestoppervlakken.DOSERING Goed tot zeer goed, al is de kans groot tot overdosering doordat het goedje erg vloeibaar is.WERKING Goed tot zeer goed, ook grote roestoppervlakken heb je in een mum van tijd met weinig krachtinspanning weer blinkend.CONCLUSIEHet Motozoom huismerk laat op alle punten een goede tot zeer goede indruk achter. Is bovendien ook erg aantrekkelijk geprijsd en nestelt zich daarom in de top.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________PROCYCLEPolish wasVerkregen via: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (45 cent p/m), www.motozoom.nlPrijs: € 9,50Leveringsomvang: spuitbus 300 mlGEBRUIK Vloeibare substantie; brede en daardoor moeilijk te doseren straal; druppelt licht en raakt andere onderdelen; bij lichte roestvorming geringe kracht bij aanbrengen en polijsten nodig; bij diepere roestvorming echter veel kracht vereist en dan wordt het een tijdrovende aangelegenheid.DOSERING Voldoende, al gaat er veel middel verloren bij het opspuiten.WERKING Voldoende tot goed op zeer licht aangetaste chroomvlakken; slecht tot matig op zwaarder aangetaste oppervlakken.CONCLUSIEGoed voor een snelle tussentijdse, wat grovere poetsbeurt, maar absoluut te licht voor het meer fijne werk. Weet zich niet geen raad met echte roestvorming.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht________________________________________S100 [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]Hoogglans polijstVerkregen via: Yamaha Motor Nederland, tel. 020-654 6000, www.yamaha-motor.nlPrijs: € 8,95Inhoud: tube 75 mlGEBRUIK Dichtheid substantie gemiddeld; bij aanbrengen en polijsten extreem weinig kracht nodig; bijzonder weinig arbeidsintensief.DOSERING Zeer goed, de perfecte dosering is zeer gemakkelijk.WERKING Perfect! Heeft ook met de grote en diepere roestvorming geen enkele moeite en zorgt voor een blinkend, streepvrij resultaat. Laat al bij het eerste opbrengen zien dat het resultaat fantastisch wordt. CONCLUSIE Duur? Kort door de bocht genomen wel, relatief gezien echter absoluut niet. Je hebt maar heel weinig nodig om een grote klus te klaren. Met een perfect resultaat en daar draait het uiteindelijk om. De winnaar heet dus S100.[Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________SONAXChroompolishVerkregen via: Sonax Car Care BV, tel. 030-606 0463, www.sonax.nlPrijs: € 4,99Leveringsomvang: tube 75 mlGEBRUIK Ietwat kruimelige substantie met relatief lage dichtheid; bij aanbrengen en polijsten relatief veel kracht nodig, bij grotere aangetaste oppervlakken zelfs zeer veel kracht nodig; arbeidsintensief en tijdrovend klusje bij grotere roestoppervlakken.DOSERING Voldoende tot goed.WERKING Voldoende tot goed bij kleine roestplekken en matte lakplekken; bij zware oxidatie echter onvoldoende.CONCLUSIE Een prima product voor normaal onderhoud aan chroomdelen, maar in directe vergelijking, zeker als merkproduct, toch een enigszins teleurstellend optreden bij zwaardere klussen.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende________________________________________ CONCLUSIE Veel glans in de test van de chroompoets, zeven van de negen geteste middelen ontvangen minimaal het predicaat goed, met als echte uitschieter S100 die zelfs met het oordeel ‘uitstekend’ huiswaarts keert Echte junkies combineren het beste: bijvoorbeeld S100 of Autosol voor een grote glans en Luster Lace voor de ronde onderdelen. Met de spaartip Procycle Chroompolish doe je overigens ook niets verkeerd.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...