Tips & Tricks MP 06-2011
In de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hier voor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 12: de Sachs Roadster 800.Best een mooi ding om te zien, deze tweecilinder Sachs Roadster 800. Maar wie was er nu op zoek naar een middenklassers met cardan die tien jaar eerder al dienst deed in een Japanner? Precies, niemand. Waar dat aan lag? Vermoedelijk toch grotendeels aan dat blok, dat Sachs leende van de Suzuki VS800 Intruder. Dat werd weliswaar wat aangepast, maar de 55 pk die dat opleverde deed op de drempel van een nieuwe eeuw geen enkel hart sneller kloppen. Het blok liep in de praktijk best netjes hoor, maar bovenin ging het allemaal erg moeizaam. Bovendien was het blok niet heel erg zuinig en produceerde het storend veel inlaatgeluid.Desalniettemin had de Duits-Japanse Roadster een best aansprekende, klassiek-moderne uitstraling met een versie met een blauw/paarse kleurstelling, grijs/bruin zadel, goudkleurige upside-down voorvork, spaakwielen, rode remklauwen en veel chromen accenten. Het 800 millimeter hoge zadel zat comfortabel en ook ergonomisch klopte het allemaal aardig. Dat viel dan weer niet te zeggen voor het stuurgedrag. Alhoewel de Roadster best makkelijk stuurde, was precisie niet altijd vanzelfsprekend. De Sachs was met name gevoelig voor oneffenheden in het wegdek, wat tot onrust en een wat nerveus stuurgedrag leidde. Ook de veerafstelling was niet optimaal. De voorvork was te zacht en sloeg bij het minste of geringste door. Achter sprak de vering wat fijngevoeliger aan, maar op grotere hobbels raakte ook de achterzijde de weg kwijt. Tja, en dan wordt het natuurlijk een lastig verhaal, zeker voor een fabrikant waarvan de toekomst op dat moment allerminst zeker was. [Beeld: IMG_0047]GETEST: WERA KOMPAKT ZYKLOPGereedschapfabrikant Wera heeft voor motorrijders een nagenoeg perfecte set gereedschap voor onderweg: de 26-delig Kompakt Zyklop bits- en doppenset met ratel. De stevige gordeltas, waarin het setje zit, heeft een handzaam formaat en past bij veel motoren onder de buddyseat of kan anders makkelijk in een tank- of rugtas worden meegenomen. De als ratel (maat: ¼) en als normale schroevendraaier te gebruiken Zyklop wordt geleverd met alle gangbare schroef-, inbus en torx-bitjes en is mede daardoor ideaal voor klein onderhoud en noodreparaties in de eigen garage of onderweg. Wat vooral bevalt, is de hoge kwaliteit van de ratel met zijn fijne vertanding en vele stelmogelijkheden. Daarnaast zitten de bitjes mooi stevig in de houder. Alleen torx boutjes met binnenstift, die bijvoorbeeld veel op oude Triumph’s zitten, zijn niet los te draaien met dit setje. Daar zou je dan een keer een passend bitje voor bij moeten kopen. Naast de ratel bestaat de set uit een bithouder, een verlengstuk, 7 doppen, 6 torx bitjes, 4 inbus bitjes, 5 kruiskopbitjes en 1 gewoon schroefbitje. Adviesprijs: € 70,-Verkrijgbaar bij de betere gereedschaphandelMOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED[MRD 5 p. 117]CHECKLIST WINTERSTOPDe winter loopt inmiddels aardig op zijn laatste benen. Hieronder een paar tips voor je op pad gaat voor het eerste ritje van het nieuwe motorseizoen. * De accu kan alvast aan de lader. Dat laden kun je het best in uitgebouwde staat doen en anders gescheiden van het boordnetwerk. Tip: de acculader test uit MotoPlus 1/2011. * Banden: controleer de bandenspanning, met name in stilstand verliezen banden lucht. Hanteer daarbij de maximale waarde zoals vermeldt in het instructieboekje. Heb je dat niet zo snel voorhanden, dan kun je 2,2 bar voor en 2,5 bar achter als uitgangspunt nemen. * Fitness: motorrijden wordt pas echt leuk met een aangenaam zonnetje in een strakblauwe lucht, maar ook dik ingepakt door het land rijden kan zijn voordelen hebben. Het is in ieder geval goed voor de conditie en het zet de coördinatie weer op scherp. * Een onderhoudsbeurtje kan op dit moment zeker geen kwaad. Dan weet je in ieder geval zeker dat je ook echt kunt rijden als de zon weer volop schijnt en niet achteraan hoeft te sluiten bij de werkplaats van de dealer.