Tips & Tricks MP 04-2011
DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPS13MZ SKORPIONIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hier voor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 13: de MZ Skorpion.Eind jaren negentig hadden we in Nederland de MuZ Skorpion Cup, een leuke en vooral betaalbare raceklasse als kweekvijver voor aanstormend talent. Een klasse ook waarin de Skorpion in iedere race hoe dan ook zeker was van de volle winst. Maar anders dan in het WK Superbike/Supersport, waar het adagium ‘Win on Sunday, sell on Monday in die dagen hoogtij vierde, wist de Skorpion het succes aan de finishstreep niet door te trekken tot succes in de kassalade, in geen van de vele verschijningsvormen (Tour, Traveller, Sport en Replica) trouwens. En dat lag op zich niet aan de combinatie van het prima Duitse rijwielgedeelte en het inmiddels bewezen Yamaha 660 cc eencilinderblok. Nee, de oorzaak moet eerder worden gezocht in het tijdsbeeld, want zelfs de Japanners slaagden er in die tijd amper of niet in om een puur op de straat gerichte eenpitter met succes aan de man/vrouw te brengen. En waarom zou het kleine MuZ uit Zschopau-Hohndorf daar wel in slagen? Zeker gezien het feit dat een eerdere poging met een Rotax eencilinder al jammerlijk flopte. Des te wranger was de constatering dat de MuZ met het vijfkleps Yamaha-blok bovenin duidelijk te kort kwam op bijvoorbeeld de Aprilia Pegaso en BMW’s F650, beide met Rotax-blok. Daarnaast liep het blok onder de 3.000 toeren erg rommelig en schakelde de bak nogal hakerig. Bovendien waren er aanvankelijk veel elektronicaproblemen door slechte verbindingen in de kabelboom en vertoonden de remklauwen mankementen. Er werd nog getracht een en ander op te vangen met een nieuwe kabelboom en gemodificeerde Grimeca remmen, maar het kwaad was al geschied. Pas toen MuZ in 1996 werd overgenomen door een Maleisisch concern kwam er weer geld beschikbaar om verder te gaan. De Skorpion-lijn werd toen nog uitgebreid met Traveller, een meer toergerichte versie met een volle stroomlijn, en de Skorpion Replica (foto), maar ook deze beide machines konden het tij voor de Duitsers niet keren. [Beeld: IMG_0047]GETEST: WERA KOMPAKT ZYKLOPGereedschapfabrikant Wera heeft voor motorrijders een nagenoeg perfecte set gereedschap voor onderweg: de 26-delig Kompakt Zyklop bits- en doppenset met ratel. De stevige gordeltas, waarin het setje zit, heeft een handzaam formaat en past bij veel motoren onder de buddyseat of kan anders makkelijk in een tank- of rugtas worden meegenomen. De als ratel (maat: ¼) en als normale schroevendraaier te gebruiken Zyklop wordt geleverd met alle gangbare schroef-, inbus en torx-bitjes en is mede daardoor ideaal voor klein onderhoud en noodreparaties in de eigen garage of onderweg. Wat vooral bevalt, is de hoge kwaliteit van de ratel met zijn fijne vertanding en vele stelmogelijkheden. Daarnaast zitten de bitjes mooi stevig in de houder. Alleen torx boutjes met binnenstift, die bijvoorbeeld veel op oude Triumph’s zitten, zijn niet los te draaien met dit setje. Daar zou je dan een keer een passend bitje voor bij moeten kopen. Naast de ratel bestaat de set uit een bithouder, een verlengstuk, 7 doppen, 6 torx bitjes, 4 inbus bitjes, 5 kruiskop bitjes en 1 gewoon schroefbitje. Adviesprijs: € 70,-Verkrijgbaar bij de betere gereedschaphandelMOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED[MRD 4/2011 s. 115 rechts boven, alleen ‘Aufkleber’]STAAND TANKEN BIJ SHELL?Bij steeds meer Shell tankstations kun je deze sticker tegenkomen, die motorrijders er op attent moet maken dat zittend tanken niet langer is toegestaan. Een veiligheidsissue volgens Shell, want tijdens het tanken zou er benzine op hete onderdelen als de uitlaat of het motorblok terecht kunnen komen en vervolgens kunnen ontvlammen, met alle gevolgen van dien. En als je dan in het zadel van de motor zit, zouden er dan natuurlijk problemen kunnen ontstaan. Bovendien, zo is Shell van mening, is de kans op elektrostatische ontlading bij het gebruik van de zijstandaard of middenbok veel kleiner als er staand naast de motor wordt getankt. Dat het vermeende gevaar van zittend tanken niet puur theoretisch is, wordt helaas onderstreept door twee dodelijke ongelukken elders in Europa. Navraag bij andere pompstations leert overigens dat deze maatregel van Shell een op zichzelf staande actie is. Wettelijke regelgeving is er evenmin voor wat betreft dit onderwerp. Maar het staat een tankstation vrij om bepaalde regels aan klanten op te leggen als het om tanken gaat en klanten dienen zich daar dan ook aan te houden. Mocht je daar als motorrijder niet van gediend zijn, dan is het natuurlijk vrijheid, blijheid om naar een andere benzinepomp te gaan.[MRD 4/2011 s. 70 linksboven]GELEZEN: ANATOMY OF AN ADVENTURERNick Sanders is een begrip als het om motorreizen gaat. De Brit is voortdurend op twee wielen op reis en bracht onlangs een film en een boek uit. Wat Sanders allemaal doet, klinkt volslagen idioot, maar wordt begrijpelijker bij het lezen van zijn boek ‘Anantomy of an adventurer’, dat onlangs is verschenen. Het boek biedt een diepgaande inkijk in het innerlijk van Sanders, die een geweldige pioniersgeest aan de dag legt. Tegelijkertijd laat Sanders ook de rauwe kant van het avontuurlijk reizen zien. Spannend! De gelijknamige film is een snelle potpourri van Nick’s avonturen. Boek en film kosten 20 Pond (ongeveer 24 euro) en zijn te bestellen via www.nicksanders.com [MRD 4/2011 s. 112 linksonder]ALS IEDER UUR TELTBij circuitmotoren en crossers, die dus niet in het gewone straatverkeer komen, telt niet het aantal gereden kilometers, maar het aantal gereden uren. Deze bedrijfsuren kun je bijhouden met deze GET C1 urenteller (totaal aantal uren en actuele looptijd). Het waterdichte apparaatje kost € 48,80 en kan zonder gebruik van kabels om bijvoorbeeld het stuur worden bevestigd. Info: www.gpproducts.nl [Beeld: IMG_1962]EEN ONGELUK ZIT IN EEN KLEIN HOEKJEAls motorrijder heb je eigenlijk nooit met Carglass te maken, maar de ‘sterretjesmakers’ geven je nu bij reparatie van een autoruit een handig hulpmiddeltje mee voor het geval er meer gerepareerd moet worden dan een sterretje in de ruit. Deze ‘Botsogaaf’ kan aardig van pas komen als je betrokken raakt bij een ongeluk en een schadeformulier moet invullen. Want wie kent het gepriegel met de ‘situatieschets’ niet? Een veel te klein vakje waarin je met schetsmatig de toedracht van het ongeval moet weergeven. Geknoei met symbolen voor de betrokken voertuigen, het schatten afstanden, afijn een enorm gedoe. Dat is voorbij met deze Botsograaf, een soort sjabloon met symbolen voor de meest voorkomende voertuigen, verkeersborden, haaientanden, straathoeken, een zebrapad, een vluchtheuvel en rotondes. Net als vroeger op school: even omtrekken en klaar is Kees! De Botsograaf is overigens ook te bestellen via www.botsograaf.nl. [BEELD EVEN UITZOEKEN UIT raw-BEELDEN]GEPROBEERD:SPIDI T2 NECK DPS“Racing improves the breed” en zo komt ook de techniek van nek-airbags vanuit de MotoGP beschikbaar voor iedereen. Het idee van de nek-airbag is dat bij een valpartij het hoofd stevig op de romp gefixeerd wordt zodat nek-, schouder- en sleutelbeenletsel worden geminimaliseerd. Voor de actuatie van de airbag zijn twee denkrichtingen, fabrikanten als Dainese kiezen voor een aansturing van de airbag middels (hoofdzakelijk) G-kracht sensoren, terwijl bijvoorbeeld Spidi ervoor kiest om een kabel te bevestigen aan de motorfiets, zodat de airbag wordt opgeblazen zodra de rijder zijn machine ongecontroleerd verlaat. Verschillende merken maken grote stappen op dit gebied en Spidi heeft het als eerste op de markt gebracht. Al enige tijd is een separate unit leverbaar welke los over een jas gedragen kon worden en recent heeft Spidi het vernieuwde Neck DPS geïntroduceerd in drie uitvoeringen: de losse unit is nog steeds leverbaar en daarnaast zijn een toerjas en de lederen raceoverall T2 nu leverbaar waar deze unit in geïntegreerd is. Het systeem heeft nu een kortere reactietijd en weegt nog slechts 480 gram. Termaat Motoren in Nijmegen heeft een zeer riante collectie motorkleding, waaronder Spidi, en bood een demonstratie van de nek-airbag aan. Dit is mogelijk omdat het een herbruikbaar systeem is. Wanneer hard aan de kabel wordt getrokken, slaat een slagpen het CO²-patroon open en hierdoor wordt in 0,2 seconde de airbag opgepompt. Het slimme is hier dat de nek-airbag na de actie gewoon leeggelaten kan worden en middels een nieuw CO²-patroon weer opnieuw inzetbaar is. Zo´n patroon kost enkele tientjes en dus is niet direct een heel nieuw pak nodig na een lichte schuiver. Ter demonstratie trok Matthijs van de Wall het pak aan en zette een helm op. In positieve zin valt op dat de `kraag` totaal niet voelbaar is. Knap gedaan. Nadat aan de kabel werd getrokken volgde een forse knal en –gevoelsmatig- zonder enige vertraging zat Matthijs’ hoofd muurvast op zijn romp gefixeerd, zelfs zodanig dat hij zich als een Thaise Longneck voelde: zijn nek werd goed uit elkaar getrokken! Tip: doe dit nooit zonder helm op. Een waardevolle toevoeging voor de passieve veiligheid.