Test 5 navigatiesystemen
Een nieuwe generatie motornavigatiesystemen met waterdichte behuizing en stabiele montage mogelijkheden doet zijn intrede in de GPS-markt. Maar vervullen deze digitale wegenkaarten wel alle moderne wensen en eisen van de hedendaagse motorrijder? De test laat zien waar er nog beren op de weg staan.Je moet het thuis je vrouw niet meteen onder de neus wrijven, maar motorrijden is een dure hobby. Dat wordt al snel duidelijk wanneer je op zoek bent naar speciale toebehoren voor je motor, zoals bijvoorbeeld een navigatiesysteem. De winkels vullen zich in een rap tempo met legio financieel erg aantrekkelijke elektronische padvinders in vele soorten en maten. Toch wagen maar weinig fabrikanten zich de vingers te branden aan een navigatiesysteem puur geënt op de motorrijder. Niet in de laatste omdat de verkoopaantallen in verhouding met autonavigatie beduidend lager uitvallen. Bovendien moeten motornavigatiesystemen aan heel specifieke eisen voldoen, bijvoorbeeld een waterdichte behuizing, hetgeen de ontwikkelingskosten omhoog stuwt en daarmee samenhangend dus ook de verkoopprijs.Natuurlijk zijn er ook low-budget systemen van minder dan € 100,- op de markt die zich ook op de één of andere manier wel op de motor later zetten. Wees er dan wel op voorbereid dat dergelijke systemen bij lange na niet aan je verwachtingen zullen voordoen en dat je binnen niet al te lange tijd het budgettaire kleinood gefrustreerd in de hoek zult gooien. Een eerste vereiste van een deugdelijk motornavigatiesysteem is uiteraard een honderd procent waterdichte behuizing. Alle modellen in deze test voldoen daarom aan de IPX-7 standaard. Deze beschermingsrichtlijn voor elektronische apparaten stelt onder meer dat de navigatiesystemen het bij regen minimaal dertig minuten droog houden. Een aspect waarover zeker niet te licht mag worden gedacht. Zo zijn er bijvoorbeeld ook systemen op de markt die voldoen aan de lichtere IPX-4-norm, dat betekent dat ze spatwaterdicht zijn. De kans dat ze een flinke regenbui niet overleven is echter meer dan aanwezig en dan is het nog maar de vraag of de fabrikant het als een garantiegeval afhandelt. Datzelfde geldt overigens ook voor smartphones à la Apple’s Iphone & Co. Vocht in combinatie met stevige vibraties zorgen al snel voor een enkele reis naar het hiernamaals.Natuurlijk kun je dergelijke GPS-systemen ook in het waterdichte kaartvak van je tanktas opbergen. Nadeel daarvan is weer dat het beeld allesbehalve helder en duidelijk, om over de bediening met handschoenen aan nog maar te zwijgen. Een motornavigatiesysteem hoort daarom ook standaard te worden geleverd met een robuuste montagesteun. Een bewezen oplossing is de bekende kogelsteun van Ram-Mount, dat geschikt is voor bijna ieder type motorfiets, van snelle supersport tot evenwichtige allrounder. Naast dat een GPS-houder het systeem solide vergrendelt, moet het deze ook voorzien van boordstroom.En wat is er verder nog nodig voor een goed eind? Actueel en betrouwbaar kaartmateriaal natuurlijk. Want een super uitgebreide uitrusting ten spijt, een navigatiesysteem dat niet goed navigeert mist ieder doel. Letterlijk!________________________________________[KASTEN BEGRIFFSKUNDE]OVER GPS & COBEGRIPPENLIJSTOm met buitenaardse techniek hier op aarde een beetje uit de voeten te kunnen, hoef je geen astrofysicus te zijn, een korte inleiding in de navigatiewereld is voldoende.GPS Staat voor Global Positing System en verwijst naar het satelliet gestuurde plaatsbepalingsysteem dat de basis vormt van actuele navigatiesystemen. De oorspronkelijke techniek stamt al uit 1967 en werd ontwikkeld door en voor het Amerikaanse leger, pas sinds een jaar of tien is het praktisch toepasbaar in de burgermaatschappij.WAYPOINT Een waypoint, letterlijk vertaald wegpunt, is een in het navigatiesysteem opgeslagen vaste positie. Deze waypoints vormen de basis van de navigatie. Deze kun je zelf in het apparaat invoeren middels specifieke coördinaten of selecteren uit een in het apparaat opgeslagen lijst (adressen, POI’s). TIP: bij het maken van een toerrit is het aan te bevelen om je waypoints met behulp van een traditionele landkaart (of Google maps) vooraf zo precies mogelijk te definiëren.TRACK EN ROUTE Track staat in GPS-jargon voor de afgelegde weg en is het antoniem van ‘route’, dat de nog af te leggen weg beschrijft. Simpeler gezegd is een ‘track’ een bestaande tocht die je in je navigatiesysteem laadt en vervolgens narijdt, terwijl ‘route’ staat voor het ouderwetse navigeren van A naar B. TIP: wanneer je navigatiesysteem beschikt over een tracklog functie, deze slaat de afgelegde weg op, dan kun je de opgeslagen route achteraf inlezen in je PC en gebruiken als basis voor een mooie toerrit. Op internet zijn ontelbaar veel sites waarvan je mooie tochten kunt downloaden, zo ook de MotoPlus website met korte en lange toerroutes in binnen en buitenland (zie www.motoplus.nl/toeren).POI Afkorting van Points Of Interest, oftewel ‘interessante punten’. Denk hierbij aan zaken als tankstations, hotels, restaurants, musea en dergelijke. TIP: standaard is er door de fabrikant een vaste lijst met POI’s geïnstalleerd. De meeste fabrikanten hebben op hun website een support gedeelte waar je deze lijst kunt actualiseren.TMC Traffic Meesage Channel, een digitale verkeersdienst die informatie verschaft over de toestand op de weg. Daarvoor uitgeruste systemen gebruiken deze informatie bijvoorbeeld voor het vermijden van files of wegwerkzaamheden op de route.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]A-RIVAL PNX35MVerkrijgbaar via: Conrad Electronic, tel. 0900-0996 (10 ct/min), www.conrad.nlPrijs: € 249,- (exclusief verzendkosten)Uitrusting: 3,5 inch TFT scherm, , Li-Ion accu (1800 mAh), Micro-SD Kaartlezer, luidspreker, bleutooth headset, motor- en autosteun, boordstroom voedingskabel, 12/24 en 220V oplaadkabel.Kaartendekking: Europa (zonder Rusland)Gewicht: 240 gramBEDIENINGHet intoetsen van bijvoorbeeld een bestemming vergt veel geduld, zonder een hulpmiddelen als pen of sleutel is het bijna onmogelijk om de kleine schermtoetsen exact te raken. Het bedienen met handschoenen aan, bijvoorbeeld om te scrollen of in te zoomen, is eigenlijk onmogelijk. Eveneens storend is de onlogische menustructuur die verre van intuïtief is. DISPLAYHet totaalbeeld is ingewikkeld en verwarrend, ook door het ongebruikelijke staande en nogal klein uitgevallen formaat van het scherm. Voor de 3D routeweergave wordt maar één helft van het beeldscherm gebruikt, die door inmenging van de rijbaanassistentie en straatnaamborden nog eens extra klein wordt, terwijl de andere helft van het beeldscherm gevuld is met pictogrammen en additionele route informatie. Wie liever een liggend formaat heeft kan overschakelen op de autostand, dit zorgt er echter voor dat de toch al gebrekkige werking van de zonneklep op de houder nog slechter wordt. Valt het zonlicht direct op de GPS, dan is aflezen onmogelijk.NAVIGATIEDe navigatie is onnauwkeurig en bovendien zijn de spraakaanwijzingen verwarrend en slecht verstaanbaar. Erger is nog dat het systeem grove fouten maakt, bijvoorbeeld door je zonder schroom een éénrichtingsweg in te sturen. Ook op afwijkingen in de route reageert het erg traag. MONTAGEDe bevestiging aan het stuur met de stevige kogelsteun is prima, het apparaat zelf moet je echter middels een schroef wat omslachtig vergrendelen. Bovendien moet je vervolgens de GPS via een trillingsgevoelige USB-poort op de boordspanning aansluiten. PLUSUitrusting, prijsMINBediening, beeld, navigerenCONCLUSIEWat betreft prijs-kwaliteitverhouding overtuigt de A-rival absoluut met zijn meer dan complete uitrusting: oplaadkabels, boordspanningskabel, twee houders, bleutooth headset, waterdichte behuizing volgens IPX-7 standaard. Bovendien zowel staand als liggend te gebruiken. Alleen zijn er ook de nadelen die voor een motorliefhebber zwaar meewegen, bijvoorbeeld de omslachtige bevestiging, slecht afleesbare display en de verwarrende menustructuur met slecht te bedienen beeldscherm. Om over de misstappen bij het navigeren nog maar te zwijgen. [Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende________________________________________GARMIN Zūmo 220Importeur: Garmin Nederland, tel. 035-5393702, www.garmin.nlPrijs: € 399,00Uitrusting: 3,5 inch TFT display, Li-Ion accu (1800 mAh), Micro-SD kaartlezer, luidspreker, motor- en autosteun, 12V en USB oplaadkabel.Kaartendekking: Europa (zonder Rusland)Gewicht: 210 gramBEDIENINGDe grote tiptoetsen op het beeldscherm met duidelijke beschrijving en goed herkenbare pictogrammen maken het bedienen van de kleine Garmin zelfs met handschoenen tijdens het rijden tot kinderspel. Een mooie aanvulling op de begrijpbare, duidelijke menustructuur. Enkel het snel doorlopen van de menu’s, met alleen de ‘terug functie’ tot je beschikking, is omslachtig en niet actueel. DISPLAYHet contrastrijke, met een witte achtergrond uitgeruste display is niet alleen goed afleesbaar, maar ook bijzonder praktisch ingedeeld. Grote 3D weergave, geïntegreerde rijbaanassistent en uitgebreide informatiemogelijkheden, onder andere snelheid, kompas en hoogtemeter. Ook goed over nagedacht, is de weergave van geldende maximumsnelheid en flitspalen. NAVIGATIEHet optreden tijdens onze testronde was ronduit teleurstellend. Uitval bij het binnenrijden van tunnels en het niet direct kunnen vinden van locaties, irriteren net zoveel als de wat schokkerige paginaopbouw en de deels afgekapte en daardoor niet goed verstaanbare spraakinstructies. Daarentegen schittert de Garmin met extra’s als de tracklog functie (opslaan van gereden routes). BEVESTIGINGHet docking station schroef je weliswaar met een zeer stabiele kogelsteun vast aan de motor, de zekering van het apparaat zelf is evenwel net zo karig als het aansluiten op de boordspanning middels een USB-poort.PLUSDisplay, menustructuur, bedieningMINNavigeren, vastzetten apparaatCONCLUSIEGarmin’s Zūmo 220 bevalt niet alleen door zijn compacte vorm, slanke vorm, maar ook door de intuïtieve opbouw van het menu. De doorgewinterde reiscracks zullen met name opties als de tracklog functie waarderen, evenals de makkelijk en snel oproepbare informatie betreffende de reisdoelen. Bij het navigeren van A naar B is het beeld weliswaar subliem, maar mist een duidelijke beschrijving richting einddoel. Wat betreft snelheid (beeldopbouw, spraakaanwijzingen) bivakkeert de 220 bij tijd en wijle in de middenmoot. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________GARMIN Zūmo 660Importeur: Garmin Nederland, tel. 035-5393702, www.garmin.nl Prijs: € 599,00Uitrusting: 4,3 inch TFT display, Li-Ion accu (1800 mAh), Micro-SD kaartlezer, luidspreker, motor- en autosteun met voedingskabel voor de boordspanning, 12V- en 220V oplaadkabel, beschermhoes, SD-Kaart met 800 toerritten.Kaartendekking: Europa (zonder Rusland)Gewicht: 270 gramBEDIENINGDankzij de grote tiptoetsen op het beeldscherm laat de Zūmo 660 zich makkelijk en foutloos bedienen. Belangrijke reisinfo (afstand tot bestemming, hoogtemeter, kompas) of een overzichtskaart zijn makkelijk en snel oproepbaar. Meer omslachtig daarentegen is het oproepen van POI’s, bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde tankstation, tijdens het rijden. DISPLAYDe Zūmo 660 springt eruit door zijn grote 4,3 inch beeldscherm met hoge resolutie in aantrekkelijk breedbeeld formaat. Zelf bij direct invallend zonlicht is het beeld nog bijzonder contrastrijk, waarbij de automatische dag en nacht functie, die ook in een tunnel zijn werk uitstekend doet, ervoor waakt dat je als bestuurder niet verblind wordt. NAVIGATIESlechts één keer heeft Garmin’s elektronische kaart het niet bij het rechte eind, alle andere einddoelen op het testparcours worden met bravoure bereikt. Naast de duidelijke spraakinstructies helpt ook de rijbaanassistent met een bijna fotorealistische weergave van de situatie je goed op weg. Dankzij randzaken als het importeren van routes, de tracklog functie en de meegeleverde SD-kaart met 800 voorgeprogrammeerde toerroutes blijft er planningstechnisch weinig te wensen over.BEVESTIGINGDe houder (docking station) met geïntegreerde aansluiting op de boordspanning heeft het apparaat zelf uitstekend in zijn greep en laat zich uiterst stabiel aan de motor vastzetten. PLUSDisplay, aanwijzingen, bevestigingMINEinddoel kiezen tijdens het rijdenCONCLUSIEMet de Zūmo 660 nestelt Garmin zich resoluut aan de top van de motornavigatiesystemen. Alle nadelen van zijn voorganger de Zumo 550 (zoals onder meer de gebrekkige rijstrookbegeleiding) zijn bij de 660 verbeterd, terwijl de gebruiksvriendelijkheid dankzij het breedbeeldscherm duidelijk is gestegen. Door zijn waterdichte behuizing, universele montagesteunen, slimme verbinding via bluetooth met headset en GSM, evenals een lange gebruiksduur van de accu en uitgebreide infotheek laat de Zūmo 660 geen wensen open. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________NAVGEAR Tourmate MX350Verkrijgbaar via: Pearl Agency, tel. +49 (0)76-313 600, www.pearl.dePrijs: € 199,90 (exclusief € 19,- verzendkosten)Uitrusting: 3,5 inch TFT display, Li-Ion accu (1000 mAh), SD-Kaart lezer, bluetooth headset, motorsteun met voedingskabel voor de boordspanning, 220V oplaadkabel.Kaartendekking: Europa (zonder Rusland)Gewicht: 230 gramBEDIENINGHet startmenu laat zich dankzij grote en herkenbare pictogrammen makkelijk en snel bedienen en ook het invoerscherm voor de adressen is voorbeeldig vormgegeven. Problematisch daarentegen het scrollen. De heel dicht naast de scrollbar geplaatste pictogrammen raak je dan al snel aan, zeker met handschoenen aan is het niet te doen. DISPLAYHet beeldscherm schittert met een uitermate duidelijke routeweergave in 3D. Belangrijke informatiedragers bij het volgen van de route (rijbaanassistent, wegwijzers, tankstations) worden bovendien praktisch in het beeld geïntegreerd. Extra info zoals de maximum snelheid worden echter via een additioneel scherm weergegeven. Ondanks de relatief ruime zonneklep biedt het beeld op zonnige dagen te weinig contrast en oogt wat flets. NAVIGATIEWat betreft precisie legt de Tourmate de lat hoog, de reactietijd wanneer er van de route wordt afgeweken is opzienbarend snel. De alternatieve route wordt zeer snel berekend, zelfs wanneer het GPS-signaal in een tunnel even wegvalt pakt hij de route razendsnel weer op. Daarbij ook nog vloeiende, duidelijk uitgesproken spraakaanwijzingen. Enige fout, laatste paar honderd meter naar het einddoel over een eigen weg. BEVESTIGINGHet docking station met aansluiting op de boordspanning laat zich robuust vastzetten. Minder fraai is de zwakke kogelsteun, evenals de weinig stevige grip van de houder op het stuur.PLUSPrecies, snelheid, uitrusting, prijsMINBevestiging, flets display, gebruiksduur accuCONCLUSIEDe eerste schreden van Navgear op motornavigatie gebied mag best geslaagd genoemd worden. Optisch doet de Tourmate sterk aan de TomTom denken, maar inzake navigeren kiest hij toch een heel eigen weg. De Navgear is comfortabel in gebruik, heeft een duidelijk, maar licht flets beeld en goede spraakaanwijzingen. Bovendien ook een rijke standaarduitrusting met onder meer een waterdichte bleutooth headset voor in de helm, in deze prijsklasse absoluut ongekend. Daarvoor neem je de zwakke accu graag op de koop toe. [Logo MotoPlus]-oordeel: goed________________________________________TOMTOM Urban RiderImporteur: TomTom Nederland, tel. 020-757 5000, www.tomtom.nlPrijs: vanaf € 299,95Uitrusting: 3,5 inch TFT display, li-Ion accu (2200 mAh), motorsteun, 220V oplaadkabel.Kaartendekking: Europa (incl. Rusland) Gewicht: 310 gramBEDIENINGWat een gebruiksvriendelijke bediening voor motorrijders zet de TomTom nieuwe maatstaven, zeker waar het de bediening tijdens het rijden zelf betreft. Met twee simpele commando’s is bijvoorbeeld al het dichtstbijzijnde tankstation te selecteren. En zelfs met een paar dikke handschoenen is de touchscreen van de Urban Rider nog uitstekend te bedienen. DISPLAYHet beeldscherm is dankzij zijn hoge contrast bij verschillende mate van lichtinval nog duidelijk af te lezen. De rijbaanassistent wordt daarbij op grote knooppunten ondersteund door realistische 3D-beelden van de wegsituatie. Daarbij is belangrijke informatie, zoals eigen snelheid, geldende maximum snelheid, radarverklikker en de verwachte aankomsttijd in het display geïntegreerd. NAVIGATIEDe Urban Rider speelt zich door zijn bijzonder nauwkeurige navigatie op onze testronde fraai in de kijker, alle einddoelen werden met gemak bereikt. Bij afwijkingen is binnen luttele seconden een alternatieve route berekend en ook pakt de Urban Rider na een tunnel de route weer resoluut op. De heldere spraakaanwijzingen dirigeren je zelfs zonder display moeiteloos naar je einddoel. BEVESTIGINGGeen enkel navigatiesysteem laat zich door het geniale docking station zo praktisch onderbrengen op de motor. De TomTom werkt ruim een dag op een volle acculading. Onderweg aan de boordspanning hangen kan ook, maar de houder met geïntegreerde boordspanning is er alleen tegen een meerprijs ven € 64,95.PLUSDisplay, bediening tijdens het rijden, preciesMINStandaard niet aansluitbaar op boordspanningCONCLUSIEDe low budget uitvoering van de bekende Rider 2 is in topvorm wat betreft functionaliteit. TomTom legt de lat weer bijzonder hoog waar het aankomt op praktische eigenschappen voor motorrijders. Dit in combinatie met enkele nuttige, hoogwaardige functies als een bluetooth verbinding met helm en mobiele telefoon. Door de ondersteuning van extra realistische 3D-beelden heeft de Urban Rider ook op het gebied van beeldkwaliteit terrein gewonnen. Dat TomTom de test niet wint, komt puur door zijn wat karige standaarduitrusting. [Logo MotoPlus]-oordeel: zeer goed________________________________________[KASTEN SO TESTED MOTORRAD]ZO TESTEN WEOp een speciale, listige testroute hebben we de vijf testapparaten uitvoerig aan de tand gevoeld. Daarbij keken we specifiek naar de volgende vier criteria, die op in het eindoordeel overzichtelijk zijn samengevat:Praktijk navigatie (maximaal 30 punten): hoe optimaal stuurt de GPS je van A naar B over route vol éénrichtingswegen en tunnels? Wordt de weg duidelijk en exact weergegeven, is de routeberekening (geschatte aankomsttijd, herberekenen, etc.) naar behoren, komt het GPS-signaal duidelijk door en hoe is het gesteld met de accuduur.Motorgeschiktheid (maximaal 40 punten): hoe gebruiksvriendelijk is het navigatiesysteem op de motor? Daarbij keken we niet enkel naar de montagekwaliteit, maar ook naar de functionaliteit van de behuizing (robuust en uiteraard waterdicht, minimaal IPX-7 standaard), kwaliteit van het beeld, afleesbaarheid van de display bij lichtinval, spraakoverdracht en de bediening met handschoenen aan. Daarnaast namen we ook de aansluitmogelijkheden op de boordspanning onder de loep, evenals de communicatie via bleutooth tussen headsets, helmen en GSM.Gebruiksvriendelijkheid (maximaal 20 punten): hoe makkelijk verloopt het invoeren van adressen en routes, is het menu logisch opgebouwd? Daarnaast werd ook het kaartmateriaal beoordeeld op omvang en kwaliteit en keken we of er motorspecifieke extra’s bij de waypoints of POI’s zijn ingevoerd. Uiteraard kunnen ook standaard aanwezige motorroutes in het systeem op onze goedkeuring rekenen. Ook belangrijk is of gereden routes kunnen worden opgeslagen (trackfunctie) en of het uploaden van routes ook voor een leek goed verteerbare kost is.Uitrusting/service (maximaal 10 punten): naast de specificaties (processorsnelheid, opslagcapaciteit, etc.) keken we naar de meegeleverde extra’s als opladers, headset en de kwaliteit van de gebruiksaanwijzing.________________________________________[KASTEN BLICK ÜBER DEN TELLERRAND]I-PHONE, SMARTPHONE & COBLIK OP DE HORIZONSmartphones, zoals de bij leven al legendarische iPhone van Apple, zijn niet alleen erg veelzijdig (groot scherm, internettoegang), maar ook praktisch omdat ze over meerdere functionaliteiten beschikken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook dienst doen als camera of elektronische agenda, de natte droom van iedere gadgetfreak dus. Vooral bij de nieuwste iPhone 4 rijst al snel de vraag in hoeverre deze en vergelijkbare apparaten geschikt zijn als navigatiesysteem voor op de motor? Het scheelt je immers de aanschaf van weer een extra apparaat. Maar om kort te zijn, die inzet is beperkt. Inmiddels is er al wel goed kaartmateriaal voorhanden, maar vibraties en slecht weer gaan niet echt goed samen met de nogal kwetsbare elektronica. Nu zijn er wel speciale houders in de handel verkrijgbaar, bijvoorbeeld van Touratech, waarmee je je smartphone waterdicht op de motor kunt onderbrengen, maar wat een langdurig gebruik voor invloed heeft op de levensduur, is op z’n zachtst gezegd twijfelachtig. En of je dan een beroep kunt doen op de garantie is maar de vraag. Bovendien hebben smartphones ook als nadeel dat je het als motorrijder moet stellen zonder praktische details als grote tiptoetsen op het touchscreen en spraakaanwijzingen. In de auto is daar wellicht mee te leven, op de motor is het een halfslachtige oplossing.Toch ziet de toekomst er best zonnig uit. Softwaregigant Google bijvoorbeeld is bezig met de ontwikkeling van hardware voor een stootvaste, waterdichte smartphone. En dat is interessant nieuws voor de motorrijder, want met de juiste montagesteunen en –houders zou een dergelijk apparaat uitstekend dienst kunnen doen op de motor. Dat het kan, heeft de Garmin 62 al bewezen namelijk. Dit als een telefoon ogende outdoor GPS-systeem is namelijk niet alleen een must voor de coördinaat zoekende expeditiefreak, maar zal ook bij de motorrijdende buitenmens met hobby’s als wandelen, mountainbiken of kanovaren in zeer goede aarde vallen. Dergelijke robuuste handheld outdoor systemen hebben bovendien vaak ook de nodige extra opties zoals bijvoorbeeld een hoogte- en een hartslagmeter. Apparaten als de Garmin 62-serie en diens voorloper de 60-serie worden ook volop in de professionele rallywereld gebruikt, zoals in de Dakar-rally.Geen enkel navigatiesysteem kan echter zonder goed kaartmateriaal en ook daarbij worden er momenteel grote stappen gezet. Nu nog toekomstmuziek zijn echter gedetailleerde, driedimensionale kaarten waarop onder meer hoogteverschillen duidelijk weergegeven worden, maar bedrijven als Geove werken hier momenteel intensief aan.[UNTERSCHRIFTE]Voer voor GPS-junkies: de Garmin 62st.Geniaal: Apple iPhone met Touratech houder.________________________________________[TEXT BEI EINDOORDEEL]CONCLUSIE Verdiende zegen voor het totaalpakket van Garmin. De Zūmo 660 mag je dan bij het afrekenen bijna een hartverzakking bezorgen, hij laat daarentegen eigenlijk niets te wensen over: stabiele bevestiging, groot en duidelijk display, heldere en precieze navigatie en veel extra instelmogelijkheden. De uitgeklede TomTom is duidelijk minder uitgebreid, schittert daarentegen met een uiterst vriendelijk prijsje.________________________________________[KASTEN DETAILARBEIT]DIT VIEL ONS OPDETAIL MAKEN HET VERSCHILGarmin Zūmo 660: kleine, maar net afgewerkte houder met stevige bevestiging, stabiele kogelsteun en geïntegreerde aansluiting op de boordspanning.Navgear Tourmate: het docking station zelf voldoet uitstekend, de bevestiging van de kogelsteun daarentegen laat echt te wensen over.A-rival PNX: erg omslachtig, het apparaat zelf moet worden geborgd middels een met handschoenen aan nauwelijks te bedienen schroef.Navgear Tourmate: voor de toch al lage prijs krijg je er een rijk accessoirepakket bij bestaande die onder andere deze bluetooth headset bevat.TomTom Urban Rider: als enige geen uitbreidbaar geheugen, bij de Rider 2 zat hier nog een SD kaartlezer.