Duurtest Yamaha XJ6 Diversion
Soms moet een motor naar de werkplaats. En dat was ook het geval met onze Yamaha XJ6 Diversion duurtestmotor, die na 50.000 probleemloze kilometers ter inspektie geheel uit elkaar gehaald werd. Maar daarna kon hij gewoon weer in elkaar gebouwd worden en op naar de volgende 50.000 km, want eigenlijk mankeerde onze Diversion na 50.000 km helemaal niets!De XJ6 Diversion was in 2010 de best verkopende Yamaha. Samen met de FZ6 fazer vormt hij een degelijk Yamaha-middenklasserblok in de verkoophitlijsten. Het lijkt er op dat de productplanners van Yamaha vooral met de XJ6 Diversion precies de juiste snaar hebben weten te treffen. Ook bij onze testrijders, want de in mei 2009 in ons duurtest motorpark opgenomen XJ6 viel sindsdien maar door één ding op: dat hij er namelijk nooit was. Simpelweg omdat hij altijd en absoluut probleemloos onderweg was. Het duurde dan ook slechts 16 maanden voordat onze ‘kleine rooie’ er 50.000 kilometers op had zitten. En dat is een zeer goed teken. De Yamaha XJ6 Diversion wist te overtuigen tijdens ontspannen toerritten op de vrije avond en tijdens langere vakantiereizen, maar ook tijdens de talloze woon-werk-verkeer-ritten bleek hij een perfecte metgezel.Zijn veelzijdigheid dook dan ook steeds op in de aantekeningen in de logboeken. Of het nu ging over de prettige zithoogte (79 cm) of het comfortabel afgestelde rijwielgedeelte tot aan de zijdezacht lopende en voor deze inhoudsklasse behoorlijk sterk doortrekkende viercilinder, steeds kreeg de XJ verbale en schriftelijke veren in zijn spreekwoordelijke kont gestoken. Enkel een paar meer avontuurlijk ingestelde collega’s klaagden dat ze zich op de lange duur wat begonnen te vervelen. Want eigenlijk heeft het probleemloze karakter van deze Diversion maar één keerzijde van de medaille, namelijk de bijna op een electromotor lijkende draaieigenschappen van deze typisch Japanse viercilinder in lijn. Op zich is daar natuurlijk absoluut niets mis mee, maar als je er gevoelig voor bent, mis je op deze Yamaha een beetje de ‘speelse power’. Dit pit die je ook echt een kick geeft. Lety wel: we hebben het hier puur over subjectieve gevoelens, niet over de sublieme rij-eigenschappen en het probleemloze motorblok.Concrete zwakke technische punten konden we tijdens deze duurtest over 50.000 km nauwelijks aantonen. Het meest storende was eigenlijk de ietwat hakerig schakelende versnellingsbak. Vooral in het stadsverkeer bleef bij snel en minder zorgvuldig terugschakelen, zoals bij de nadering van een verkeerslicht, het schakelmechaniek soms tussen de versnellingen hangen als je niet secuur genoeg doorduwde. Deze klachten =hadden we eigenlijk vanaf dag één, en in overleg met de dealer waar de Diversion in onderhoud was, besloten we bij de 30.000 beurt tot de montage van een setje nieuwe koppelingsplaten. Niet omdat die versleten waren, maar omdat het vermoedebn bestond dat er één of meerdere koppelingsplaten krom zouden staan, waardoor ze bij vrijkoppelen toch bleven slepen. Als dat het geval is, wordt de versnellingsbak net niet voldoende ontlast bij ingetrokken koppeling, om de schakelbeweging krachtloos door te kunnen voeren. De keuze voor een nieuw setje platen en koppelingsveren kostte ons aan materiaal € 223,98 en bracht uiteindelijk wel wat verbetering, maar overtuigend was het terugschakel-gedrag ook daarna nog steeds niet.Nog een klein manko was het contactslot, dat naarmate de test vorderderde in toenemende mate weerbarstig gedrag vertoonde. Tot 30.000 km was er niets aan de hand, daarna werd het steeds lastiger om de Diversion zonder nadenken moeiteloos op contact te zetten. Het werd steeds meer zoeken en ook steeds meer kracht zetten. En dat was tegen het einde van de test zelf zoveel, dat we het bij 48.700 km nog aanhangig maakten bij de dealer, die inderdaad moest beamen dat dit niet normaal was, zodat het slot alsnog onder garantie werd vervangen. En nieuwsgierig als we zijn, ging de zaag in het oude contactslot. En een door vuil en trillingen afgesleten “neus” van het slot (zie foto) bleek de oorzaak de oorzaak te zijn. De sleutel zakte dus als het ware te diep in het slot, waradoor hij net niet goed meer wilde passen.Met zijn onderhoudsintervallen van 10.000 km is deze Yamaha keurig bij de tijd, maar echt goedkoop waren alle servicebeurten niet. Voor de controle en oliewissel bij 10.000 km betaalden we € 268,-. Bij 20.000 km (controle plus olie verversen, oliefilter, luchtfilter en bougies vervangen) moesten we € 421,- betalen. Bij de 30.000 pitstop met olie verversen werd er een donatie van € 258,- in de dealerkassa verlangd en de 40.000 beurt kostte € 593,- voor olie verversen plus filter, luchtfilter, bougies, remvloeistof. Maar daarmee was de kous in feite ook af, want verder nam de Yamaha met een minimum aan aanvullend onderhoud genoegen, laat staan dat hij ons ooit in de steek liet. Naast de normale beurten om de 10.000 km moesten we alleen bij 37.800 km de remblokken voor en achter vervangen, werd er twee keer een nieuwe ketting en tandwielen gemonteerd (bij tellerstand 21.000 en 48.700 km) en monterede w enaast de al genoemd enieuwe koppelingsplaten bij 29.800 km ook nog ene nieuwe koppelingskabel bij 41.000 km.Om van deze allround-middenklasser ene heuse kilometervreter te maken, monteerden we voor een verbeterde windbescherming het vario-windschermpje van MRA. Daranaast lieten we al in een vrij vroeg stadium van de test de achtervering onder handen nemen door de mannen van Hyperpro. Vooral bij gebruik met een duo of veel bagage gaf dit een duidelijk verbeterde wegligging. De aanbeveling voor de te gebruiken banden viel duidelijk in het voordeel uit van de neutraal sturende Conti Road Attack 2-banden. Bij de keuze voor een bagagesysteem komt de XJ-rijder voor een moeilijke beslissing te staan. In het accessoireprogramma voor de XJ6 biedt Yamaha zowel een topcase als een softbag aan. Yamaha zelf blijft blijkbaar voorzichtig als het gaat om de extra belasting van het achterframe met een forse kofferset. Maar kofferset-producenten als bijvoorbeeld Hepco & Becker zien dat toch anders en leveren mooie complete systemen met dragers, zijkoffers en een topkoffer. Tijdens veel van onze langere trips was de Yamaha met zo’n kofferset uitgerust en dat bleek ook na 50.000 kilometer geen enkel probleem op te leveren, want de XJ6 Diversion kon het moeiteloos aan. Probleemloos; dit bijvoeglijke naamwoord beschrijft treffend de toestand van onze XJ6 na 50.000 gereden kilometers. Alle onderdelen verkeerden na demontage van het motorblok in een uitstekende toestand. De lichte groeven in de cilinders en de loopsporen in de schalen van de krukaslagers hebben geen enkele invloed op het functioneren van de lagers. Zelfs de klepzetels van de relatief veel toeren draaiende viercilinder vertoonden geen noemenswaarde slijtage en dat zijn toch onderdelen die het met de huidige benzinekwaliteit behoorlijk voor hun kiezen krijgen, zo weten we ook van eerdere 50.000 km duurtesten.Practisch alle meetwaarden lagen binnen de inbouwtolerantie, laat staan dat we ze moesten toetsen aan de gebruikstoleranties of slijtagematen die Yamaha opgeeft. Zelfs de sleepsporen op de schakelvorken en de kroon van de schakelwals vielen zo minimaal uit, dat we ze onmogelijk de schuld kunnen geven van het eerder genoemde hakerige schakelgedrag. Aan de versnellingsbak zelf lijkt dit kleine manko in elk geval niet te liggen, die was ook na 50.000 km nog perfect.De indrukwekkende score van het motorblok kunnen we doortrekken naar het rijwielgedeelte. Afgezien van een enkel klein roestplekje op een bevestigingsplaat slaat het stalen buizenframe een uitstekend figuur. Geen corrosie, geen door kabels of draden gladgeschuurde plekken, keurig! Ook de lak op tank, zijdeksels en kuip vertoonde maar kleine gebruikssporen. Daar zag je de 50.000 km ook niet in terug. En ook het totale beeld van de XJ6 Diversion blijft dik voor elkaar. De machine kent af fabriek een hele nette afwerking en dat zie je ook 50.000 kilometer later terug. Alles zit nog netjes op zijn plek en er is niets afgebroken of uitgelubberd.Eigenlijk is het enige onderdeel waaraan je de 50.000 gereden kilometers terug kunt zien de buddyseat. Dat maakt een wat ingezakte indruk als je op de Diversion gaat zitten. Na een dergelijk intensief gebruik zou dat wel een nieuwe schuimrubber-vulling kunnen gebruiken en eigenlijk is dat helemaal geen schande gezien de vele uren die dit buddyseat billen in verschillende maten heeft moeten ondersteunen. En daarbij mag ook de scherpe nieuwprijs van € 8.499,- inclusief ABS niet onvermeld blijven. Want dat is een heel nette prijs voor een motor waarop technisch na 50.000 km helemaal niets aan te merken is. Het is dus niet zo dat die nieuwprijs heeft doorgewerkt op de geboden kwaliteit. Of om het heel direct te zeggen: met de XJ6 Diversion krijg je gewoon bijzonder veel waar voor je geld![Bildunterschifte]Seite 44De koppelingsplaten werden na 30.000 km vervangen om het schakelen soepeler te laten verlopen. Het koppelingshuis was na 50.000 km nog als nieuw.Seite 45De schakelwals en de schakelvorken hebben weliswaar lichte loopsporen, maar kunnen er zo weer 50.000 km tegen. Seite 46Zowel de nokken als de nokkenaslagers laten slechts minimale loopsporen en nauwelijks slijtage zien.Seite 47Zo weer monteren en verder rijden: de zuigers en cilinders verkeren in prima toestand.Schijn bedriegt, want ondanks de loopsporen blijken alle krukaslagers ruim binnen de tolerantie te vallen.De oorzaak van het steeds hakeriger draaiende contactslot: de ‘neus’ is iets ingekerfd door de sleutel.[Text im Kasten Bilanz – Seite 45]EINDRAPPORT MOTORBLOK NA 50.000 KMCOMPRESSIEAlle vier cilinders laten een licht drukverlies zien wat de compressie betreft, maar het beeld is ook na 50.000 km nog steeds uitstekend.TOESTANDCilinderkop: alle kleppen dichten goed af, de klepspeling blijft binnen de fabriekstolerantie, alleen de uitlaatklepzetels zijn minimaal verbreed. De nokkenassen hebben alleen een iets vergrote lagerspeling, maar zijn verder nog in uitmuntende toestand.Cilinders/zuigers: de cilinders verkeren ondanks een paar te verwaarlozen loopsporen in zeer goede toestand. Ook de zuigers vertonen geen buitengewone slijtage, net als de zuigerveren. De speling van de zuigers bevindt zich nog steeds binnen de fabriekstolerantie.Krukas: de krukashoofdlagers laten een onregelmatig loopbeeld zien, maar de radiale speling is daarentegen dik in orde. Aan drijfstanglagers en lagers van de zuigerstangen is niets opvallends te ontdekken.Transmissie: de nieuwe koppelingsplaten die bij 30.000 km werden gemonteerd, lijken na 50.000 km nog in nieuwstaat. Ook het koppelingshuis ziet er perfect uit, net als de tandwielen van de versnellingsbak. Op de kroon van de schajkelwals en op de flanken van de schakelvorken zijn lichte loopsporen zichtbaar.Frame/rijwielgedeelte: op het frame zien we op een aangelast motorblok-montagepunt wat roestvorming, maar verder verkeert het frame en de aanbouwdelen, net zoals de gelakte delen in een goede toestand.[Text im Kasten Yamaha nimmt Stellung – Seite 47]YAMAHA NEEMT STELLING……tegen de iets vergrote lagerspeling van de nokkenassen:De speling van het nokkenaslager ligt iets boven de fabriekswaarde, maar wel binnen de gebruikstolerantie. Daarom is het niet nodig hier iets aan te doen. Dat is op zich na een 50.000 km duurtest een uitstekend resultaat waar we niet anders dan tevreden mee kunnen zijn.…tegen de loopsporen in de kroon van de schakelwals en de schakelvorken:Deze loopsporen en lichte inkervingen zijn voor deze kilometrage volkomen normaal. Het zijn slechts minimale loopsporen, dus er is geen enkele reden tot ongerustheid.…tegen de vrij hoog oplopende motortemperatuur, die bij fiks belaste bergritten wel tot 105º opliep:Bij de XJ6 Diversion spreken we pas van ‘hoge temperaturen’ bij een koelvloeistoftemperatuur van 117º. Bij de genoemde temperatuur van 105º is er niets aan de hand. Dit valt nog ruim binnen het ‘groene gebied’. Dat wordt ook in het instructieboekje van de XJ6 zo beschreven. Het waarschuwingslampje op de display gaat pas bij 117º branden. Uit de testgegevens kunnen we dus opmaken dat deze XJ6 uitstekend en binnen het normale werkgebied functioneerde.…tegen de bij 30.000 kilometer vervangen koppelingsplaten:De koppelingsplaten dienen bij 30.000 km zeker niet versleten te zijn en dat waren ze ook niet. Al hebben we wel het idee dat de zware testomstandigheden juist bij dit onderdeel voor wat verhoogde slijtage hebben geleid. De platen zijn op advies van de dealer vervangen omdat hij vermoedde dat er één of meerdere platen niet 100% recht waren, waardoor de koppeling niet optimaal vrij kwam bij het intrekken van het hendel.…tegen het zwaar te draaien en kort voor het einde van de test vervangen contactslot:Wij vermoeden dat hier mogelijk verschillende factoren van invloed zijn geweest. Wellicht is er bij het winterse gebruik vuil in het slot binnengedrongen, waarna de sleutel dus niet meer optimaal paste. Daarnaast is het materiaal binnenin het slot door de trillingen afgesleten waardoor hets lot steeds lastiger te bedienen was. Als derde mogelijke oorzaak willen we toch ook even de forse sleutelhanger noemen, die op de lange duur wellicht teveel kracht op de sleutel uitoefende. Maar het slot is terecht onder garantie vervangen.…tegen het advies om koffers te monteren op de XJ6 Diversion:De XJ6 is in onze ogen een allrounder en geen specifieke toermachine. Daarom werd het achterframe geconstrueerd met het oog op het gebruik van softbags en een kleine topcase en niet op de montage van een uitgebreide hardcase-kofferset. De aansprakelijkheid van Yamaha beperkt zich dan ook tot deze manier van bagageberging.