Alles over E10-benzine
n Frankrijk en Duitsland is E10 benzine inmiddels gemeengoed en ook in Nederland en andere Europese landen kun je deze vervanger van Euro loodvrij met ingang van dit jaar bij steeds meer pompen tegenkomen. Maar opgepast, deze Kawasaki GPZ500 en ook veel andere motoren kunnen niet tegen deze benzine met 10% ethanol. Voor we dieper op deze materie ingaan, is het handig om even te omschrijven wat bio-ethanol precies is. Bio-ethanol is alcohol dat wordt gedestilleerd uit maïs, tarwe, suikerriet of houtafval. De Europese Unie en de diverse nationale regeringen willen de CO²-uitstoot via uitlaatgassen drastisch verminderen en ook de oliereserves sparen en daar moet het gebruik van bio-ethanol een bijdrage aan leveren. Dit is de eerste stap van de Europese RED-richtlijn (Directive of Renewable Energies), die onder andere stelt dat in 2020 fossiele brandstoffen voor tenminste 20% moeten bestaan uit deze zogeheten ‘renewable fuels’.Het bijmengen van bio-ethanol in brandstof vermindert de afhankelijkheid van olie, dat bovendien voor een groot deel uit politiek instabiele landen wordt geïmporteerd. Daarnaast veroorzaakt de verbranding van gewassen volgens de voorstanders minder broeikasgassen dan de verbranding van fossiele brandstoffen. In het kader van de duurzaamheid stellen overheden dat met de productie en het gebruik van ethanol, met inbegrip van de productie- en distributieketen, tenminste 35% wordt bespaard op de uitstoot van broeikasgassen in vergelijking met fossiele brandstoffen. Bovendien is de grond waar gewassen voor brandstof verbouwd mogen worden, sterk gedefinieerd. Wat is bedoeld voor een brandstoftank en niet voor de eettafel, moet het milieu ontlasten en niet belasten. Critici zijn evenwel niet overtuigd van de milieubesparende eigenschappen en betere koolmonoxidebalans van biobrandstoffen. In tegendeel: de productie van deze brandstoffen zou juist meer energie verslinden dan het aan het eind van de lijn aan bruikbare brandstof oplevert. Daarnaast wijzen de tegenstanders op gevaren als roofbouw op de natuur door ontbossing, extra belasting van watersystemen, verlies van landbouwgrond waarop voedsel kan worden geproduceerd en vervuiling van de bodem door het gebruik van pesticiden en bemestingsmiddelen. Vergeleken met fossiele brandstoffen heeft bio-ethanol ook een lagere energiewaarde, wat een hoger verbruik (tot 2%) tot gevolg heeft. Maar dat zou je natuurlijk deels kunnen ondervangen door een aanpassing van de rijstijl. Pure bio-ethanol tast rubber en kunststoffen aan, omdat het de weekmakers in bijvoorbeeld keerringen en slangen oplost. Gevolg: het materiaal wordt poreus en gaat lekken. Dat is de reden waarom er tot nu toe met een percentage tot 5% ethanol relatief weinig alcohol met benzine werd vermengd. De vuistregel daarbij is: des te hoger het aandeel alcohol, des te minder is de benzine geschikt voor ongemodificeerde en niet op het gebruik van ethanol ontwikkelde voertuigen. In het blok zouden alle onbeschermde aluminium onderdelen, die met E10 benzine in contact komen, en brandstofgeleidende onderdelen als slangen, pompen, keerringen en inlaatkleppen uiteindelijk kunnen beschadigen. Bio-ethanol heeft een corroderende werking en daarom krijgen in het merendeel van nieuwe voertuigen de brandstofgeleidende onderdelen een Teflon coating. Prijstechnisch ligt er ook nog een behoorlijke uitdaging voor de brandstoffabrikanten, aangezien E10 brandstof een compleet ander logistiek systeem vereist, van het vermengen in de raffinaderij tot het gescheiden transport naar de tankstations en aangepaste pompsystemen. En dat kan deze nieuwe brandstof behoorlijk duur maken. Aan de andere kant is de brandstoffabrikanten er waarschijnlijk veel aan gelegen om zo veel mogelijk klanten te overtuigen om E10 te tanken, om zo aan de door regeringen opgelegde quota te kunnen voldoen. Dat gaat uiteraard het makkelijkst door de prijs aantrekkelijk te maken en dat zou kunnen betekenen dat E5 brandstof (de Euro 95 dus) juist nog duurder gaat worden. Tja, en voor welke voertuigen, motoren in dit geval, zou E10 nu schadelijke gevolgen kunnen hebben? Alhoewel de meeste motorrijders zich geen zorgen hoeven te maken aangezien moderne motoren synthetische pakkingen en rubbers hebben, is het deels nog een beetje vingerdik kijken. Kawasaki, bijvoorbeeld, heeft motoren ouder dan 2006 nog niet getest. De Italiaanse fabrikanten, inclusief hun toeleveranciers, schijnen volledig overrompeld te zijn door het hele E10-verhaal. Veel fabrikanten onderzoeken op dit moment nog of en hoe hun motoren E10 kunnen verdragen. Honda beperkt zich tot alle motoren vanaf 1996 en eerdere injectiemotoren en adviseert daarnaast om bij twijfel het hoofdstuk brandstof in het onderhoudsboek goed te lezen. Suzuki geeft te kennen dat alle viertaktmotoren, met uitzondering van de overigens nooit in Nederland gevoerde GS125 en de GN125, geschikt zijn voor E10. De meeste fabrikanten zijn het er wel over eens dat motoren met carburateurs slechter kunnen gaan lopen bij het gebruik van E10 benzine, ook al zijn ze officieel vrijgegeven voor het gebruik van E10. En daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan een instabiel stationair toerental, minder mooi aanspreken en pingelen. In die gevallen kun je dus beter geen E10 meer tanken, maar doe je er verstandig aan om te kiezen voor een benzine met een lager ethanol-gehalte, bijvoorbeeld Super, dat overigens steeds schaarser lijkt te worden bij de meeste tankstations. Ook belangrijk is dat motoren met carburateurs niet al te lang stil mogen staan met brandstof met meer dan 5% ethanol in de tank. En dat geeft natuurlijk problemen tijdens de winterstop. Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat met name eigenaren van zogeheten ‘youngtimers’ duurder uit zijn aan de pomp. En nog veel duurder als ze onverhoopt een keer de verkeerde benzine tanken. Om schade in het blok te voorkomen, kun je in zo’n geval het best ter plekke de tank leeg laten pompen. Neem bij twijfel in ieder geval even contact met de betreffende importeur en tank voor de zekerheid gewoon Euro 95, zolang dat nog leverbaar is. [Kader]MOTOREN, DIE E10 VERDRAGENAprilia Nog geen duidelijkheid. Info: www.aprilia.nl BMW Alle modellen en bouwjaren. Info: www.bmw-motorrad.nl Buell Alle modellen ongeschikt voor E10. Super aanbevolen. Info: www.buell.nl Ducati Nog geen duidelijkheid. Super aanbevolen. Info: www.ducati.nl Harley-Davidson alle productiemodellen vanaf 1980. Alle andere modellen: Super. Info: www.harley-davidson.nl Honda Alle actuele modellen, veel Euro2-modellen en andere motoren die na 1990 zijn gebouwd. Info: www.honda.nl Husqvarna Alle modellen. Info: www.husqvarna.nl Kawasaki Alle recente modellen. Op de Duitse Kawasaki website (www.kawasaki.de) is onder de kop Frequently Asked Questions (FAQ) een complete lijst met modellen te vinden. Deze staat (nog) niet op de Nederlandse site www.kawasaki.nl KTM Alle modellen vanaf bouwjaar 2000. Info: www.ktm.nl Moto Guzzi Nog geen duidelijkheid. Info: www.motoguzzi.nl Moto Morini Alle modellen en bouwjarenMV Agusta Nog geen duidelijkheid. Info: www.mvagusta.nl Piaggio Vespa-, Gilera- en Piaggio-modellen vanaf bouwjaar 2000. Info: www.piaggio.nl Suzuki Alle viertaktmodellen met uitzondering van GS125 en GN125. Info: www.suzuki.nl Triumph Alle modellen uit het ‘Hinckley-tijdperk’, dus vanaf 1990. Info: www.triumph.co.uk/holland Yamaha Alle modellen vanaf bouwjaar 1990. Info: www.yamaha-motor.nl