Overzicht nieuwe 2011-modellen
De grote motorbeurzen van Keulen en Milaan liggen inmiddels alweer een poosje achter ons. Mocht dat langs je heen zijn gegaan, dan kun je op deze pagina’s nog even snel kennismaken met de nieuwkomers van 2011. Speed dating in optima forma!Opvallend aan de nieuwe modellen voor 2011 is dat het initiatief voornamelijk bij de Europese fabrikanten ligt. Liefst een derde van alle nieuwe en vernieuwde modellen komt uit Europa. Dat zeg evenwel niets over de mate van innovatie, maar ook op dat gebied gaan de Europese merken inmiddels voorop in de strijd. Van de Japanners heeft alleen Kawasaki met de ZX-10R een nieuwe ‘zware’ machine ontwikkeld, terwijl in Europa Aprilia, BMW, Ducati, MV Agusta, Triumph en ‘last but not least’ zelfs Horex zich de moeite hebben getroost om met een nieuwe ‘zware’ op de proppen te komen. Een duidelijk geval van voorzichtigheid aan de ene kant van de aardkloot en vastberadenheid aan de andere kant, waarmee we overigens geen afbreuk willen doen aan Honda’s uitgekookte strategie om bestaande techniek in nieuwe concepten te integreren. Afijn, tijd voor een rondje speed daten, in alfabetische volgorde.APRILIA RSV4 FACTORY APRC SENa de fabrieksmachine van Max Biaggi is deze RSV4 Factory APRC SE de meest geavanceerde machine die bij Aprilia van de band rolt. Voorzien van alles wat licht en snel maakt. Op de eerste plaats zijn dat in dit geval elektronische hulpjes als tractie- en wheeliecontrole en de zogeheten ‘launch control’ voor optimale starts. Dit alles onder de noemer APRC, Aprilia Riding Control. Niet minder belangrijk zijn de modificaties aan het V4-blok, waarvan de olie- en koelkringloop, de uitlaat, de mapping en de lagering van de balansas werden gewijzigd. PRIJS: NL € 23.490,- / B € 20.490,- ! Een Eerste Test van de RSV4 Factory APRC SE kun je lezen in MotoPlus 24/2010.APRILIA RS4 125Net als Aprilia hoort ook het Spaanse Derbi tot het Piaggio-concern en dat merk maakt al jaren gebruik van een vloeistofgekoelde vierkleps viertakt 125 cc eencilinder. Dat blok zou een mooie opvolger kunnen zijn van de RS125, de legendarische tweetakt van Aprilia. Het design van de lichte viertakt is modern en gebaseerd op het lijnenspel van de RSV4. PRIJS: NL € 4.490,-/ B € 4.290,-[groot beeld]APRILIA TUONO V4 RVoor sportieve rijders die liever niet meer voorover gebogen op hun polsen willen hangen, kunnen bij Aprilia overstappen op de nieuwe Tuono V4 R. Nog steeds sportief qua prestaties, maar door een breed stuur zit je een stuk comfortabeler dan op een pure sportfiets. Het blok is voorzien van alle modificaties van de V4 Factory-krachtbron, maar heeft wat minder topvermogen en koppel in de hoogste toerregionen. Onderin gebeurt er daarentegen des te meer, en dat is ideaal voor uitgestrekte secundaire slingerwegen en op circuit met veel kort bochtenwerk. PRIJS: NL € 15.490,- / B € 13.890,-APRILIA DORSODURO 1200Naar voorbeeld van de 750 cc V-twin heeft Aprilia een nieuw 1200-blok geconstrueerd dat dit jaar in het rijwielgedeelte van de Dorsoduro debuteert. Wat vermogen en gewicht betreft is deze 1200 een maatje te groot voor de concurrenten van Ducati en KTM. Tegen meerprijs zijn ABS en tractiecontrole leverbaar voor deze supersize supermoto. PRIJS: NL € 12.990,- / B € 11.990,-! Een Eerste Test van de Dorsoduro 1200 kun je lezen in MotoPlus 21/2010.BMW G650GSIn het verleden verdrongen door de X-Moto, X-Challenge en X-Country keert de F650GS eencilinder in 2011 in een nieuwe gedaante en met een nieuwe typeaanduiding terug in het BMW-gamma. Aan de techniek is niet veel veranderd: een 652 cc eencilinder in een solide, maar niet bepaald licht stalen frame. Helaas komt de G650GS vooralsnog niet naar Nederland. PRIJS: niet leverbaar ! Een Eerste Test van de G650GS kun je lezen in MotoPlus 1/2011.[groot beeld]BMW K1600GT/GTLBMW is beroemd vanwege haar zescilinder automotoren, maar dit jaar komen de Duitsers ook met een nieuwe zescilinder toermotor. Andere spectaculaire noviteiten aan deze luxe K1600GT (foto) zijn de tractiecontrole van de S1000RR en de, optionele, adaptieve verlichting, waarbij de koplamp in bochten meedraait en de kantelbeweging van de motor neutraliseert. De GTL-versie is standaard voorzien van een topkoffer en audiosysteem. Daarnaast zit je op de GTL wat dieper en staan de voetsteunen wat verder naar voren. Hiermee mikt BMW wat meer op de Amerikaanse markt. PRIJS: n.n.b. BMW R1200R/CLASSICHe, die kennen we toch al? Niet helemaal, want de R1200R krijgt dit jaar pas de het boxerblok met de DOHC-cilinderkoppen, die de GS en de RT vorig jaar al kregen. Onderin en in het middengebied is de R nu een stukje sterker dan voorheen. Liefhebbers van een klassieke look kunnen hart ophalen aan de Classic-variant (foto; meerprijs € 900) met zijn zwart/witte kleurstelling en draadspaakwielen. PRIJS: NL € 13.100,- / B € n.n.b.DUCATI 848 EVODe EVO-versie van de Ducati 848 is kort door de bocht beter uitgerust en sterker dan zijn voorganger. Van die pk-plus begin je pas te profiteren in de buurt van het topvermogen, wat betekent dat je flink moet schakelen om niet in de koppeldip tussen de 5.000 en 6.000 toeren te belanden. Daarboven gaat dendert de 848 in ieder geval hard vooruit.,PRIJS: NL € 14.790,- / B € 13.600,- ! Een Vergelijkingstest van de 848 EVO kun je lezen in MotoPlus 22/2010. DUCATI 1198SPUit het blok van de 1198S en de hoogwaardige componenten van de 1198R construeerde Ducati de 1198SP. Deze SP kreeg dus een lichtere en grotere aluminium tank, Öhlins vering en een quick shifter. Tractiecontrole en data-recording zat er al op. PRIJS: NL € 25.590,- / B € 22.690,-! Een Eerste Test van de 1198SP kun je lezen in MotoPlus 22/2010.[groot beeld]DUCATI DIAVEL/CARBONMonster, Multistrada, Hypermotard, Streetfighter – Ducati is al lang niet meer die Italiaanse fabrikant met louter ultrasportieve machines. In de gedaante van de nieuwe Diavel hebben de Italianen nu een powercruiser met de modernste techniek op de wielen gehesen. De varianten Carbon (€ 22.290,-) en Carbon Red (€ 22.790,-) reduceren door hun lichtere carbon kappen het vetpercentage van deze ‘musclebike’ een stuk. PRIJS: NL € 19.290,- / B € 16.990,-DUCATI MONSTER 1100 EVOHet klassieke luchtgekoelde tweekleps blok van Ducati heeft inmiddels de grens van 100 pk bereikt in zijn jongste en grootste uitvoering. Een knappe prestatie, waar het nieuwe uitlaatsysteem in belangrijke mate aan bijdraagt. Net als de eerder gelanceerde 796 kreeg de 1100 EVO een nieuw zadel en het stuur staat een tikje hoger. ABS en tractiecontrole horen in 2011 tot de standaarduitrusting. PRIJS: NL € 13.090,- / B n.n.b. HARLEY-DAVIDSON SOFTAIL DELUXEKlassieke look, zeker door die fraaie whitewall banden, gecombineerd met moderne techniek. Het blok heeft balansassen, de bak telt zes versnellingen en ABS is tegenwoordig standaard. De elektronica wordt in 2011 geregeld via een Can-Bus-systeem. PRIJS: NL v.a. € 22.895,- / B v.a. € 20.195,-! Een Eerste Test van de Softail Deluxe kun je lezen in MotoPlus 18/2010.HARLEY-DAVIDSON XL883L SUPER LOWEerst het slechte nieuws: er zijn Harley’s die nog lager zitten dan deze Super Low, bijvoorbeeld de Softail. Dan het goede nieuws: 695 millimeter – aanvankelijk noemde Harley 648 millimeter – is nog steeds laag genoeg om altijd en overal de voeten stevig op de grond te kunnen zetten. Maar doordat de voetsteunen vrij breed zijn, gebeurt dat helaas ook al bij gematigde snelheden op stuurweggetjes. PRIJS: NL v.a. € 9.495,- / B v.a. € 8.495,-! Een Eerste Test van de Super Low kun je lezen in MotoPlus 18/2010.HARLEY–DAVIDSON ELECTRA GLIDE CLASSICOok hier wordt moderne techniek gecombineerd met een klassieke uitstraling. Net als de andere modellen uit de Touring-familie heeft deze E-Glide niet langer het 96-blok (1.584 cc), maar het 103-blok (1.690 cc) met meer koppel. En dat doet deze zware groottoerist goed. Een nieuw zadel, de kofferset, de cruise control en het audiosysteem maken lange trips aangenaam. PRIJS: NL v.a. € 27.495,- / B v.a. € 24.295,-HONDA CBR250RABS als optie en daarnaast geeft deze CBR250R waarschijnlijk minstens zoveel stuurplezier als menig andere motor aan de andere kant van 50 pk vermogen en 170 kilo gewicht. Daar komt bij dat deze 250 gewoon een knap ding is om te zien. Weg met de bescheidenheid dus!PRIJS: NL € 4.190,- / B n.n.b.[groot beeld]HONDA CROSSRUNNEROp basis van de VFR800 komt Honda met deze verrassende mix van een straatmachine met een uit de kluiten gewassen supermoto. Lange veerwegen, een hoge stuurpositie en spaarzaam kuipwerk moeten voor het comfort, overzicht en handelbaarheid zorgen en beloven nu al veel stuurpret op de kleinere weggetjes. Het V4-blok van de VFR is voorzien van VTEC en schakelt bij hogere toerentallen over van twee naar vier kleppen. Dit systeem werd geoptimaliseerd voor gebruik in de Crossrunner. Gecombineerde remmen met ABS horen bij de standaard uitrusting. PRIJS: n.n.b.HONDA HORNETEen duidelijk verhaal voor de 2011-Hornet: een nieuw neusje en dashboard en een hoger en slanker kontje. De techniek bleef onveranderd, want Honda volgt Kawasaki, Suzuki en Yamaha (nog) niet naar 750 en 800 cc cilinderinhoud. PRIJS: NL € 7.899,- / B n.n.b. HONDA CB1000RDe sportiefste naked van Honda mocht voor 2011 nieuwe kleuren uitzoeken en nam gelijk een conisch gevormd aluminium stuur en een andere kroonplaat uit het schap mee. Blok, rijwielgedeelte en de gecombineerde remmen met ABS bleven ongewijzigd.PRIJS: NL € 12.499,- / B n.n.b. [groot beeld]HONDA CBR600FToen 600 cc supersport in standaard trim steeds meer richting echte racers opschoven, nam Honda afscheid van de CBR600F. Maar nu gebleken is dat dit soort supersports duur is en niet bepaald geschikt voor alledaags gebruik, heeft Honda de ‘F’ weer van stal gehaald en hoe! Een mooi plaatje, waar achter het rijwielgedeelte en het blok van de Hornet schuilgaan. Die stroomlijn oogt in ieder geval slank en lijkt ook nog goede windprotectie te gaan bieden. PRIJS: NL € 9.399,- / B n.n.b. HOREX VR6Horex maakt vaart met de nieuwe VR6 zescilinder. In MotoPlus 24/2010 waren we getuige van de eerste run op de testbank en inmiddels schijnt er een prototype rond te rijden. En voor wie nog steeds denkt dat ‘ie bij het horen van de naam Horex in de jaren zestig van de vorige eeuw is beland: in 2011 worden de eerste modellen uitgeleverd. PRIJS: n.n.b. KAWASAKI VN1700 VOYAGER CUSTOM ABS‘Instrumentarium in Bagger-stijl’, deze aanduiding zou dat misverstanden kunnen leiden, maar ‘bagger’ slaat in dit geval op een bepaalde designstijl voor Amerikaanse cruisers. Onderdeel daarvan is de forse stuurkuip van deze VN1700 Voyager Custom en ook de in de lijn van de motor geïntegreerde koffers. Een geslaagd designconcept. PRIJS: NL € 19.998,- / B n.n.b.KAWASAKI W800De retro ‘W’ is na een paar jaar afwezigheid weer terug bij Kawasaki en wel met meer longinhoud. Door de strengere emissie-eisen heeft deze W800 niet aan kracht gewonnen, maar met de koningsassen blijft het wel een plaatje om te zien. PRIJS: NL € 9.198,-/ B n.n.b.KAWASAKI Z750RWat de Triumph Street Triple tot de meer hoogwaardige R-versie maakt, bevordert tevens de Kawasaki Z750 tot Z750R: hoogwaardige, instelbare veerelementen en hoogwaardige, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen. Bovendien is het neusje licht gewijzigd. De meerprijs is acceptabel en hoe deze ‘R’ rijdt, kun je in dit nummer lezen vanaf pagina 12. PRIJS: NL € 9.998,- / B n.n.b.! Een Eerste Test van de Z750R lees je vanaf pagina 12 in deze MotoPlus.[groot beeld]KAWASAKI Z1000SXEigenlijk zou deze Z1000SX GPZ moeten heten, maar het is hoe dan ook een waardige opvolger van de GPZ900R. De veranderingen ten opzichte van de Z1000 beperken zich niet tot het kuipwerk met een in drie standen verstelbare ruit, maar omvatten bijvoorbeeld ook vier liter extra tankinhoud. Een set zijkoffers is optioneel. PRIJS: NL € 13.998,- / B n.n.b. ! Een Vergelijkingstest van de Z1000SX lees je vanaf pagina 14 in deze MotoPlus.[groot beeld]KAWASAKI ZX-10RKawasaki heeft zich niet gek laten maken door de BMW S1000RR, maar heeft daarentegen een sterke uitdager in de strijd gegooid. Rijwielgedeelte en motorblok zijn compleet nieuw en verder moeten de standaard tractie controle en het optionele ABS helpen om de indrukwekkende 200 pk vermogen op het circuit in bedwang te houden. Op de openbare weg kun je een groot deel van die paarden op stal laten staan.PRIJS: NL € 18.998,- / B n.n.b.! Een Eerste Test van de ZX-10R kun je lezen in MotoPlus 23/2010.KTM 125 DUKEDe nieuwe 125 van KTM ziet er niet alleen uit als een volwassen machine, maar heeft ook het rijwieltechnische potentieel van een zwaardere motor. Maar deze bij het Indiase Bajaj gefabriceerde jeugddroom is bovenal een superlicht stuurapparaat. KTM heeft het gewicht inmiddels naar beneden bijgesteld tot slechts 125 kilo. PRIJS: NL niet leverbaar / B € 3.940,-KTM 1190 RC8R/TRACKDubbele ontsteking voor het blok en een mildere afstelling van de vering, daar moet de KTM RC8R het komend seizoen mee doen. De vele instelmogelijkheden voor het rijwielgedeelte en zitpositie van de rijder bleven behouden en het is verbazingwekkend hoeveel verschillende karakters deze KTM daardoor krijgt. Wie alleen op het circuit rijdt, kan ook kiezen voor de circuitversie, die zonder verlichting, knipperlichten en spiegels wordt geleverd. PRIJS: NL € 18.999,- / B € 15.960,-! Een Eerste Test van de RC8R kun je lezen in MotoPlus 24/2010.MOTO GUZZI NORGE GT 8VOok de toermachine van Guzzi kreeg het blok met vier kleppen per verbrandingsruimte. Minder opvallend zijn de talloze detailwijzigingen aan koffers, zadel en stroomlijn. PRIJS: NL € 16.990,- / B € 14.990,- MOTO GUZZI STELVIO 1200NTXDe Guzzi Stelvio gaat dit jaar met een grotere tank op reis. Het volume nam toe tot een forse 32 liter en daarom is ook het kuipwerk aangepast. Vergeleken met de standaard Stelvio heeft de NTX (€ 17.490,-) draadspaakwielen, zijkoffers, handkappen, valbeugels en een carterplaat. PRIJS: NL € 15.990,- / B € 13.990,-MOTO GUZZI V7 RACERTuurlijk, je kunt er ook wel mee op een circuit rijden, maar dat zal minder snel gaan dan deze V7 Racer er uit ziet. Nee, van snelheid moet deze nostalgische twin het niet hebben, wel van zijn prachtige looks en het virtuoze spel met kleuren en contrasten. PRIJS: NL € 9.890,- / B € 8.990,-[groot beeld]MV AGUSTA F3Over smaak valt niet te twisten en over het design van deze F3 zeker niet. De sierlijke supersport met nieuw driecilinderblok laat schoonheid en waardigheid met elkaar versmelten, maar gaat volgens de geruchten de Japanners en de Triumph Daytona niet al te veel overstijgen. Diezelfde geruchten zeggen ook dat het blok puur op topvermogen is getrimd, dus ook wat dat betreft lijken de 600-concurrenten de borst nat te kunnen gaan maken.PRIJS: n.n.b. [groot beeld]SUZUKI GSR750Met de wat oppervlakkige gelijnde GSR600 heeft het hoekige, uit vele kleinere elementen samengestelde design van de GSR750 niet veel gemeen. De nieuwe GSR oogt stukken lichter en moderner. Het 750-blok een dikke koppelplus om zijn mannetje te staan tegen concurrenten als de Kawasaki Z750 en de Yamaha FZ8. PRIJS: n.n.b.SUZUKI GSX-R600/750De beide ‘kleinere’ GSX-R-modellen hebben vooral een omvangrijke dieetkuur ondergaan. De 600 is 9 kilo kwijt en de 750 8 kilo. Tegelijkertijd is de geometrie onder handen genomen voor een betere handling en is de massa meer rond het zwaartepunt geconcentreerd door het blok iets achterover te kantelen. Vermogen en koppel zijn nagenoeg identiek gebleven, maar pomp- en wrijvingsverliezen zijn wel verminderd. PRIJS GSX-R600: NL € 13.499,- / B n.n.b.PRIJS GSX-R750: NL € 14.999,- / B n.n.b. ! Een Eerste Test van de GSX-R600 kun je lezen in MotoPlus 1/2011.TRIUMPH AMERICAMet een nieuw, eendelig zadel en een nieuwe kleurstelling is de America klaar voor 2011. Sissybar en zadeltassen, zoals op de foto, zijn tegen meerprijs leverbaar. Dat geldt ook voor de twotone lak met witte vlakken op de tank. PRIJS: NL € 9.990,- / B € 8.790,- TRIUMPH DAYTONA 675RDe Daytona is niet alleen vanwege zijn blok een rasechte atleet, maar ook door het rijwielgedeelte en de compromisloos sportieve zithouding. Met de Öhlins veerelementen van deze R-versie is de Daytona nog nauwkeuriger op het circuit te sturen. Brembo Monoblock remklauwen en een quick shifter maken deze ‘R’ compleet.PRIJS: n.n.b.TRIUMPH SPEEDMASTER‘Korte spatborden en grote banden’, zijn volgens Triumph nieuw op de Speedmaster, maar dat klopt niet helemaal. Het voorwiel groeide van 18 naar 19 inch en daarnaast verloor twin voor een remschijf.PRIJS: NL € 10.190,- / B € 8.990,-[groot beeld]TRIUMPH SPEED TRIPLEAls je goed kijkt, kun je het zien: de jongste Speed Triple staat ook zonder rijder meer op zijn neus dan zijn voorganger. Het compleet nieuwe chassis is dan ook veel sportiever. Mooi meegenomen is dat ook het blok wat sterker werd. De nieuwe, vijfhoekige koplampen zijn voer voor Speed Triple stijlpuristen.PRIJS: NL € 13.190,- / B € 11.690,- ! Een Eerste Test van de Speed Triple kun je lezen in MotoPlus 21/2010.[groot beeld]TRIUMPH TIGER 800/XCHet was al snel duidelijk dat de ‘kleine’ Tiger een 800-blok op basis van de 675 zou krijgen. De XC-variant is met zijn draadspaak wielen wat meer op terreingebruik gericht, maar voelt zich ook op de weg in zijn element. Het standaard model heeft een meer uitgesproken voorkeur voor asfalt. PRIJS TIGER 800: NL € 9.890,- / B € 9.190,-PRIJS TIGER 800XC: NL € 10.890,-/ B € 9.990,-! Een actuele Toptest van de Tiger 800 lees je vanaf pagina 26 in deze MotoPlus.TRIUMPH THUNDERBIRD STORMVoor de standaard Thunderbird was er al een blok met meer longinhoud en vermogen als optie verkrijgbaar, maar deze Thunderbird Storm heeft dat blok standaard. De dubbele koplampen, het rechte stuur en de zwarte lak geven de machine een passende agressieve uitstraling. PRIJS: n.n.b.