Nieuws

Tips & Tricks

Minimaal vier keer per jaar worden wij dienders opgeroepen voor de verplichte beroepsvaardigheidstraining. Dit gebeurt op verschillende centra in het land, die zijn ingericht op deze trainingen. Denk daarbij aan theoretische scholing en toetsing over met name de inzet en het gebruik van de verstrekte geweldsmiddelen. Daarnaast wordt er natuurlijk ook praktisch getraind. Met het vuurwapen, pepperspray, wapenstok en handboeien en sinds kort wordt ook het gebruik van het stroomstootwapen behandeld. Het zijn niet alleen deze trainingsmomenten, maar ook de nodige toetsen waarvoor je voldoende moet scoren om te voorkomen dat de middelen moeten worden ingeleverd.

Onlangs reisden wij als motordocenten vanuit het hele land afgereisd naar Sevenum, waar we onder bezielende leiding van Hilbert eindelijk weer eens een dag een specifieke training konden volgen. Specifiek in de zin van als motorrijder plotseling geconfronteerd worden met geweld in de openbare ruimte. Omdat de dag toch in het teken zou staan van trainen, hadden we besloten om de rit naar Sevenum dan ook maar te gebruiken om het in colonne verplaatsen te beoefenen. Ik moet zeggen dat ik het altijd een fantastisch gezicht vind om een compacte groep motordienders te zien die zich strak in positie over de snelweg verplaatsen. Als één voertuig gelijktijdig van de ene naar de andere rijstrook waarbij zelf de richtingaanwijzers bijna synchroon knipperen.

Tijdens de training in het IBT (Integrale Beroepsvaardigheid Training) werden we geconfronteerd met verschillende casuïstiek. Hilbert had een mooi en leerzaam programma in elkaar gezet waarbij de inzet van de verschillende middelen kon worden beoefend. Hilbert had al aangegeven dat het slim zou zijn om ons niet te warm te kleden en de voering uit de jas te halen. Omdat we echter met een graad of 5 vertrokken uit Apeldoorn was dat een goede tip. Ik kan je vertellen dat je tijdens het trainen behoorlijk intensief bezig bent. Veel snel op en afstappen, zowel links als rechts. Knielen achter de motor die als dekking wordt gebruikt, liggen achter je gevallen motor enzovoorts. Dit alles gekleed in motorpak met handschoenen en helm, terwijl er ook nog eens allerlei communicatie in je helm komt. Hectisch dus, en al gauw liep het zweet dan ook bij menigeen onder de helm vandaan.

Het gebruik van het vuurwapen met je handschoenen aan en een gesloten helm is toch anders dan op de schietbaan in een cleane situatie. Snel de motor op de jiffy en rechts afstappen is ook wel een dingetje. Wat steeds bleek, is dat we moeite hadden om de motor in voorkomende gevallen (je eigen veiligheid) dan maar te laten vallen. We hadden die dag dan ook geen schadegevallen….
Bovenstaande zou je eigenlijk ook één op één kunnen toepassen op ons als hobby-motorrijder. Om getraind te zijn en te blijven moet je immers regelmatig oefenen. En daarbij moet je kritisch naar je eigen handelen en presteren durven te kijken. We vinden allemaal dat we als de beste rijden, maar een foutje is snel gemaakt. Herken dat foutje en ga er mee aan de slag in plaats van het weg te lachen. Laat een ander eens een keer naar je rijstijl kijken, pak een stukje bijscholing mee ga er niet van uit dat een ander jouw foutje oplost.

GETEST: SPIDI ORIGINAL ENDURO
Ideaal voor onze zomers of voor een winterse uitvlucht naar warmer oorden is deze Spidi Originals Enduro. Dit in het zwart of bruin (foto) verkrijgbare lichte motorjack wordt zonder membraan geleverd en heeft alleen een dunne netvoering. Vier grote buitenzakken en een ruime binnenzak bieden meer dan voldoende bergruimte. Het jack heeft een klassieke, nauw sluitende pasvorm en zit uitstekend door diezelfde pasvorm en de hoogwaardige afwerking. Zeer aangenaam is de dikkere voering in de kraag. Dat geldt in mindere mate voor de netvoering in de jas zelf. Draag je het jack bijvoorbeeld op de blote armen, dan wil de voering aan de huid blijven plakken op warme dagen. Zonder rijwind wordt de huid dan al snel behoorlijk nat. Het zou dan al helpen als het jack een paar ventilatieopeningen met ritssluitingen had. Nu kan er alleen maar lucht binnenkomen via de onderzijde van de mouwen, die door de combinatie van een ritssluiting en een klittenband-strap trouwens een mooi breed stelbereik hebben. Ook de protectoren zitten goed, maar helaas past alleen de door Spidi zelf aangeboden optionele rugprotector in het vak op het rugpand. Info: www.batavitrading.com

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...