Tips & Tricks MP 24-2010
In onze laatste sportieve bandentest wist de Bridgestone BT016 niet te overtuigen. De opvolger moet vooral in de dagelijkse praktijk punten pakken. We probeerden de nieuwe BT016 Pro onder een BMW S1000RR en een Honda Fireblade. Dat Bridgestone niet tevreden was met de uitslag van onze laatste bandentest spreekt voor zich. Als hofleverancier van de MotoGP heeft de Japanse bandenfabrikant immers bewezen dat het op sportief vlak meer dan voldoende in huis heeft. Deze nieuwe BT016 Pro moet wat dat betreft de zwakke punten van oer-BT016 wegpoetsen. Belangrijk waren vooral de prestaties onder natte omstandigheden. En op dat gebied heeft Bridgestone inderdaad vooruitgang geboekt. Door een hoger silica-aandeel in het rubber heeft de Pro een breder grensbereik op nat wegdek en is er een grotere hellingshoek mogelijk dan met de eerdere BT016, die op nat wegdek al snel over beide wielen begint te glijden. Op droog asfalt geeft de Pro na een korte opwarmfase al snel goede feedback en door een verbeterde handling stuurt de Pro ook duidelijk lichter in.MOTOPLUS-conclusie: De BT016 Pro overtuigt met goede natte eigenschappen en veel voorwielgrip. Ook de feedback in koude toestand en bij lage temperaturen is goed. Op circuitsnelheid komt er net als bij de eerste BT016 wat beweging in de Pro achterband.[2][MRD 25/2010 s. 111 linksboven]GETEST: REV’IT EVEREST GTXDELTAWERKENDeze Gore-Tex combi moet volgens Rev’it aan alle eisen die de ‘veelrijder’ aan een motorpak stelt. Tijd dus voor een hardcore test. Petrus toont geen erbarmen: slagregens op de snelwegen en onweer op de binnenwegen. Geen probleem in ieder geval voor de hagelnieuwe Everest GTX-combi van Rev’it. Door de hoge, goed afsluitende kraag komt er rond de nek geen druppel water naar binnen. Zelf de inhoud van de twee ruime buitenzakken op het jack bleven droog. Regentest dus met bravoure doorstaan. Voor het tweede deel van de test was de hemel ons beter gezind: zon! De thermovoering kan uit broek en jack en de Gore Lock-Out sluitingen kunnen open. De toevoer van frisse lucht is effectief en zorgt ook bij temperaturen boven de 20° Celsius voor een nette klimaathuishouding. Alleen de verbindingsrits tussen broek en jack klemt heel iets. Maar gezien de verder bijzonder nette constructie en afwerking van het pak is dat een kleinigheid. Toch moet je nog heel even geduld hebben voor deze Everest GTX, want het pak hangt pas in maart 2011 bij de dealer. Maten: S tot XYL, plus tussenmaten (broek)Kleuren: zwart, grijsPrijs: jack € 699,-, broek € 499,-Info: www.revit.eu[in logo]MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED[3][mrd 25/2010 S. 111 rechtsboven] VEILIGHEIDSOFFENSIEFABS en tractiecontrole zijn tegenwoordig de toverwoorden bij nieuwe motoren, maar ook de kledingindustrie is begonnen aan een waar veiligheidsoffensief. Sinds een jaar of tien wordt er druk geëxperimenteerd met airbags in motorkleding, maar de systemen die tot dusverre voorhanden waren, werden allemaal via een koord tussen rijder en motor geactiveerd. Niet de meest ideale oplossing, aangezien de reactietijd vrij lang is. Als eerste introduceert Dainese komend voorjaar een elektronische en per telemetrie aangestuurde airbag voor de hobbyracer. Prijs van deze op maat gemaakte ééndeler? Waarschijnlijk net iets onder de € 3.000,-. Eind 2011 introduceert Alpinestars een soortgelijk systeem. Clover gooit het over een andere boeg en zet in een op een extreem wrijvingsbestendige stof, dat onder andere in het nieuwe jack Tekno (€ 749,95) is verwerkt. Dit is het eerste motorjack met CE-keur (CE 13595, level 2) en dat betekent dat zowel de protectoren, het buitenmateriaal, de ritsen, de stiknaden en de knopen allemaal voldoen aan de hoge slijtage- en impactnormen. [BU’s]Clover: het jack Tekno moet extreem wrijvingsbestendig zijn (www.xtravus.nl)Alpinestars: de aansturing voor de airbag wordt in de ‘hump’ op de rug geplaatst. Dit systeem wordt in eerste instantie alleen voor racegebruik leverbaar tegen een meerprijs van een kleine € 2.000,-.Dainese: de airbag wordt in een leren ééndeler geïntegreerd. Aan een straatversie wordt inmiddels gewerkt. [4]DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPS17KAWASAKI KLE500 1991 – 2007In de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hier voor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 17: de Kawasaki KLE500.Vlees noch vis kan ook een reden zijn dat een motor flopt. Een goed voorbeeld daarvan is de Kawasaki KLE500. De Kawa met de avontuurlijke looks was geen reismachine en zeker ook geen terreinmachine. Een te geringe actieradius voor het een, te zwaar voor het ander. Daarnaast is deze 498 cc paralleltwin, die in 1991 verscheen en met een paar korte onderbrekingen tot 2007 op de markt bleef, altijd in het nadeel geweest in de strijd met zijn directe concurrenten. Dat waren in de regel dikke 650 cc éénpitters of V-twins. Het enige voordeel van de KLE500 in die zin was de prijs en die was altijd met afstand het laagst. En wat kreeg je daar dan voor? Een machine met bewezen techniek bijvoorbeeld. Het blok was afkomstig van de ER500 en die krachtbron dook voor het eerst op in de GPz500S uit de jaren tachtig. Dat blok loopt mooi trillingsvrij, maar je moet absoluut niet haastig van aard zijn, want de powerband van de twin valt te verwaarlozen. Toch komt de KLE nog tot een respectabele top van een dikke 170 km/uur, al lijkt het wel een eeuwigheid te duren voor ‘ie die snelheid aantikt. De versnellingsbak schakelt niet verkeerd, maar de koppeling heeft – erg ongewoon voor een Kawasaki – een bijzonder lang aangrijptraject. De vering was boterzacht en bij hard remmen dook de luchtondersteunde voorvork extreem diep in en daardoor kreeg de KLE moeite om de rechte lijn te houden. Onder de streep kwam de KLE500 net te kort om lekker mee te doen. Dat vertaalde zich ook in de verkoopcijfers, want ondanks de lange periode dat deze twin leverbaar was, is het nooit een groot succes geworden. Toch is het zeker geen verkeerde beginnersfiets. De Kawa is verre van brutaal en voelt zich prima thuis in het stadsverkeer en je hoeft ook niet om te rijden voor een niet al te zwaar zandpad. [Beeld: Metallic Titanium]In de laatste fase van zijn levenscyclus werd de KLE500 nog wat ‘gelift’ met onder andere een Z750-achtig windschermpje. [5]CONTACTLENZEN VOOR IN HET VERKEERNiets menselijks is ons motorrijders vreemd, dus ook onder de motorrijders zijn veel mensen met slechte ogen. Een bril is daarbij de meest voor de hand liggende oplossing, maar vooral voor het motorrijden zijn contactlenzen aan te bevelen. MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink weet er met twintig jaar ‘lenservaring’ alles van. Hij draagt sinds kort de nieuwe Soflens van Bausch+Lomb, die dankzij de asferische vorm vooral bij slechte lichtomstandigheden in het verkeer voordelen biedt.Gelukkig is het er met de komst van de systeemhelm een stuk beter op geworden, maar een bril dragen onder je helm is doorgaans geen pretje. Het opzetten van helm en bril is een gedoe en bij slechte weersomstandigheden bestaat de kans van beslagen brillenglazen. De contactlens is dan een heel goed alternatief, want die heeft deze nadelen niet. Al is het aan het begin altijd wel even wennen met contactlenzen en vraagt het in- en uithalen van de lens vaardigheid. Maar al snel weet je niet beter.Bovendien zijn de materialen van lenzen de laatste decennia enorm verbeterd, net als de schoonmaakvloeistoffen. Het ‘gepruts’ van een jaar of vijftien geleden is helemaal van de baan. Bovendien worden de zachte lenzen (het meest ideaal voor motorrijders omdat ze comfortabeler zijn en niet bij elk vuiltje problemen geven) tegenwoordig na een maand, veertien dagen, een week of zelfs een dag vervangen door een nieuwe. Vooral de ‘disposable’ daglenzen zijn in opkomst: die doe je ’s ochtends nieuw in en gooi je ’s avonds weg. Ze worden verkocht in handige strips per doosjes van 30 of 90, de kosten liggen daarmee rond een euro per dag per oog. Een goede opticien kan je hierover prima voorlichten. Uit ervaring weten we dat juist deze wegwerplenzen voor motorrijders ideaal zijn (zeker op een vakantietrip), omdat je verder geen vloeistoffen en potjes hoeft mee te nemen, enkel een paar strips lenzen. Bovendien heb je op die manier altijd reservelenzen bij je onderweg!Nu blijken contactlenzen en brillen bij slechtere lichtomstandigheden vaak niet ideaal te zijn. Bril- en lenzendragers hebben vaak problemen met hun zicht in het donker en zien in het verkeer vaak ‘halo’s’ en wazige vlekken. Vooral de verlichting van andere verkeersdeelnemers en de straatverlichting blijken in de praktijk problemen op te kunnen leveren vanwege hinderlijke schittering of kringen rond de lampen. Om dat probleem tegen te gaan ontwikkelde Bausch+Lomb nu een zogenaamde asferische, zachte daglens die het zicht bij slechte lichtomstandigheden verbetert. De SofLens Daily Disposable contactlens heeft een asferische vorm waardoor de lichtstralen – volgens de fabrikant – samenkomen op één punt op het netvlies, waardoor het beeld helder en scherp wordt geprojecteerd. De asferische lens is ontwikkeld naar aanleiding van diverse internationale onderzoeken en blijkt in de praktijk inderdaad goed te werken. Overdag merk je weinig verschil met andere goede lenzen, maar bij de huidige winterse grijze dagen en lange nachten blijkt de lens inderdaad altijd een prima zicht te bieden. Niet dat nu de zon ’s nachts opgaat, maar ze hebben wel een zeer helder beeld en minder last van schitteringen, wat ze dus bij uitstek geschikt maakt als ‘verkeerslenzen’. Waarbij we wel de opmerking willen maken dat een goed draagcomfort en comfortabele pasvorm eigenlijk minstens zo belangrijk zijn voor een goed zicht! Ook hierbij is dus het advies van een kundig opticien noodzakelijk. Kijk voor meer info over deze asferische zachte lenzen op www.wiljijechtalleszien.nl.[[bijschrift]][_MG_6226]Dat men tegenwoordig zoveel techniek is zo’n dun kunststof vliesje weet te stoppen…[SofLens packshot]De Soflens-lenzen zijn verkrijgbaar in verpakkingen van 30 of 90 en ook voor mensen die een cilinder nodig hebben om astigmatisme te