Gespot: KTM RC950 op komst?
Geruchten doen al langer de ronde dat KTM achter de schermen bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe sportmotor. De Oostenrijkers hebben na het verdwijnen van de 1190 RC8 het sportsegment weliswaar niet helemaal de rug toegekeerd, echter bedienen de RC125 en RC390 vooral een jong publiek, terwijl de RC8c slechts in heel beperkte aantallen gebouwd wordt, peperduur is en niet voor de openbare weg is gehomologeerd.
Toch lijkt het er nu eindelijk op dat er zich binnen afzienbare tijd een serieuze en bereikbare kandidaat aan het Oostenrijkse sportfront gaat melden. Deze wordt momenteel ontwikkeld op basis van de 890 Duke R en leunt qua design sterk op dat van de exclusieve RC8c. Tenminste wanneer de uiteindelijke productieversie niet teveel afwijkt van het door ons gespotte prototype in de buurt van KTM’s ontwikkelingsafdeling.
Technisch gezien neemt de RC950, die in lijn met KTM’s huidige naamgevingsstrategie ook RC990 zou kunnen heten, blijkbaar het frame van de huidige 890 Duke vrijwel ongewijzigd over. Dit in tegenstelling tot het blok, dat op bijna alle vlakken sterk is gewijzigd. Naar verluid zijn enkel dynamodeksel en wat kleine zaken ongewijzigd. Verder is de paralleltwin van cilinderkop tot carter aangepakt, waarbij mag worden aangenomen dat ook de cilinderinhoud is vergroot. Ook het uitlaattraject is volledig nieuw ontworpen en neemt zoveel ruimte in, dat carter en delen van het rijwielgedeelte moesten worden aangepast. De opvallend grotere radiateur doet verder een flinke vermogenssprong vermoeden ten opzichte van de 125 pk sterke 890 Duke R. Hoe groot deze is, blijft nog een beetje speculeren, maar de 155 pk van de Ducati Panigale V2, die in Mattighofen als referentie wordt gebruikt, mag een kleine indicatie zijn in welke hoek je het moet zoeken.
Wat betreft het rijwielgedeelte lijkt de voorvork overgenomen van de huidige Duke 890 R, waarbij wel de balhoofdhoek wat vlakker oogt. Op het prototype zijn ook exclusieve Brembo Stylema remklauwen gemonteerd, die op eerdere prototypes nog werden gekoeld door de brake-ducts van de 1290 Super Duke RR.
Het design van het gefotografeerde prototype is een beetje een mix tussen de RC16 MotoGP-racer en de RC8c, waarbij plaats en hoogte van het frontje weliswaar definitief lijkt, maar de styling van de koplamp zelf nog niet. Gezien de status van het project lijkt voorjaar 2024 op z’n vroegst haalbaar voor de snelle Oostenrijker. Later zal KTM naar alle waarschijnlijkheid ook een nieuwe RC390 lanceren, die voor 2022 nog een fikse update kreeg. Mooie vooruitzichten in ieder geval!