+ Plus

Eerste Test KTM RC8R

KTM heeft haar 1190 RC8R voor 2011 flink aangepakt. Door alle modificaties moet de Oostenrijkse superbike met name aan gebruiksgemak hebben gewonnen.Hoeken en scherpe kantjes heeft de KTM RC8R altijd gehad. Dat geldt niet alleen voor het design, maar ook voor het motorblok. Qua outfit zijn de hoeken en kantjes ook op het 2011-model weer present. Wel oogt de RC8R anders door een nieuwe stickerset en het LED-stadslicht in de neus. Maar onder de markante stroomlijn zijn ingrijpender wijzigingen doorgevoerd. Maar voor we ons in de technische details storten, nemen we eerst de proef op de som. Dus helm op en het nat geregende GP-circuit van Valencia op. Al tijdens het rustig insturen van de glibberige eerste linker bocht wordt al duidelijk dat de RC8R een behoorlijke karakterwijziging heeft ondergaan. En dan met name het blok, want de voorheen zo agressieve vermogenskromme van de V-twin is nu uitgesproken gecultiveerd. Dat komt bijzonder goed van pas op deze langzaam opdrogende baan, waar een lineaire vermogensopbouw en een zachte gasrespons voor het in bedwang houden van de zenuwen bittere noodzaak is. Na de apex reageert de KTM heerlijk zacht op het gas en kun je heel gedoseerd uitaccelereren. Ritme en vertrouwen nemen ronde na ronde toe en maken de deze dans op de limiet van de banden tot een waanzinnige belevenis. Hoe is die karakteromslag tot stand gekomen? Met name door een verbeterde gewichtsverdeling met een nieuwe krukas en een één kilo zwaarder vliegwiel. Hierdoor reageert het blok mooier op gasbevelen. Ook het bedieningsmechaniek van de tweede, door de ECU aangestuurde, gasklep en de injectiemapping zijn gewijzigd, wat de gasrespons eveneens ten goede komt. Maar misschien nog belangrijker is de switch naar dubbele ontsteking, wat voor een effectievere en schonere verbranding zorgt. Hierbij wordt iedere bougie afzonderlijk en afhankelijk van parameters als gaskleppositie, gekozen versnelling, toerental en temperatuur ontstoken. Dat maakt iedere afzonderlijke verbrandingsslag zachter, wat ook weer een positieve invloed heeft op de zachte gasrespons. Een aangenaam neveneffect is volgens KTM een lager brandstofverbruik. Bovendien maakt de dubbele ontsteking nokprofielen met een scherpe timing mogelijk, waardoor het vermogen stijgt. Naast het blok acteert ook de eerder ze bekritiseerde versnellingsbak veel soepeler. De versnellingen vallen haast met Japans gemak op de plek. Naast de modificaties aan het blok werd ook het rijwielgedeelte aangepakt om de RC8R wat gebruiksvriendelijker te maken voor een sportief ritje op secundaire wegen, zonder dat dit overigens ten koste ging van de circuitkwaliteiten. De demping is aangepast en achter is een schokbreker met een zachtere veer ingebouwd. Kleine ingrepen met groot resultaat, want met de nieuwe RC8R sukkel je nu net zo makkelijk met een slakkengangetje door de binnenstand als dat je een mooie secundaire weg afbrandt of over een uitdagend circuit ragt. En dat alles voor een stevig gereduceerde prijs. Kostte de RC8R afgelopen jaar nog € 23.460,-, in 2011 betaal je € 18.999,- voor deze Oostenrijkse geweldenaar. +Rijwielgedeelte zachter en gebruiksvriendelijkerBlok meer gecultiveerdMeer topvermogenPrijs aanzienlijk verlaagd-Geen ABS of tractiecontroleHanden kunnen bij rangeren klem komen te zitten tussen spiegelsTECHNISCHE GEGEVENS KTM RC8RMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 75° V-motor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, injectie Ø 52 mm, geregelde katalysator, 450 watt dynamo, 12 V/14 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 105,0 x 69,0 mmCilinderinhoud 1.195 ccCompressie 13,5 : 1Max. vermogen 129 kW (175 pk) bij 10.250 tpmMax. koppel 127 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 190/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.425 mm, balhoofdhoek 66,7°, naloop 97 mm, veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 805/825 mm, drooggewicht 184 kg, tankinhoud 16,5 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 7.500 kmKleuren wit, zwartPrijs NL € 18.999,- / B € 15.960,-INFO NEDERLAND KTM Sportmotorcycle Nederland, tel. 024-328 77 88, www.ktm.nl INFO BELGIË KTM Sportmotorcycle Belgium SA, te. 010-47 11 40, www.ktm.be [BU’s, bij details foto dashboard weglaten als er te weinig ruimte is][v.l.n.r.]In het dashboard wordt de gebruikte benzinekwaliteit weergegeven.Het vliegwiel is exact een kilo zwaarder geworden.Een optisch highlight: de LED stadsverlichting.De dubbele ontsteking zorgt voor een betere verbranding.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...