Mijn Trots – Roelof Veldhuis
« Terug naar Mijn TrotsBijzonder in eenvoud en veelzijdigheid, zo moet een motor voor Roelof Veldhuis zijn en dat is zijn BMW R100GS in ieder geval. Dik 130.000 kilometer staat er inmiddels op de klok en er kan volgens Roelof nog wel een tonnetje bij: “Hij staat niet voor de sier in de schuur, nee”. En dat terwijl het in eerste instantie een machine was om snel weer te doorverkopen. “In eerste instantie wilde ik de GS een jaartje rijden en dan weer verpatsen. Maar het ding heeft me gegerepen, is heerlijk behapbaar en oerbetrouwbaar. Een echt werkpaard. Twee jaar terug kocht ik hem van de eerste eigenaresse, de vrouw van de voorzitter van de BMW Club Oirschot. Dus wat onderhoud betreft zat het wel goed. ‘Scheckheft gepflegt’, zoals ze dat in Duitsland dan mooi zeggen. Ik heb er zelf nu een goede 30.000 kilometer mee gereden. Hiervoor reed ik een K100RS. Die moest weg, want daar reed ik ten eerste veel te hard mee, dus de GS is in die zin een stukje zelfbescherming, en ten tweede wil ik aan een motor kunnen zien wat er gebeurd. Die RS hing al vol met computers en toestanden en daar kan ik niks mee. Bij de GS kun je bij wijze van spreken met een hamer en een schroevendraaier alles repareren. Maar ik heb er nog weinig mee te doen gehad. Ik heb alleen de cardanas laten vervangen toen ik de GS net had. Er zit nu een verbeterd type onder waar je smeernippels op kunt draaien en waarvan je de kruiskoppelingen zelf kunt vervangen. Tegelijkertijd heb ik een langere vijf in de versnellingsbak laten zetten, wel zo prettig op de snelweg. Ik heb ook nog even zitten denken om er dubbele bougies in te laten zetten, dat kan vrij eenvoudig, maar ik heb toch gekozen voor iridium bougies. Die geven een veel betere vonk dan de standaard en bougies en het blok loopt er mooier rond door. Motorisch is ‘ie dus nog nagenoeg origineel, al begint ‘ie wel wat te zweten rond de tunnels van de stoterstangen, een typisch kwaaltje voor een R100. Daar moet ik wel een keer wat aan laten doen. Misschien een nieuw setje zuigers en cilinders van Siebenrock, rolt er zomaar een pk’tje of zeven extra uit. En da’s best veel op vergeleken met de 60 die er nu in zitten. De laatste tijd rijd ik wat meer off-road met de GS en heb ik nog wat kleine dingetjes aangepast. Er zit een korter schakelsetje op en stuurverhogers, fijn als je moet staan. En ik heb twee setjes wielen, een met echte noppenbanden en een set die ik gebruik voor normaal woon/werk-verkeer. Met die terreinbanden is ‘ie heel wendbaar. Als je er een beetje mee oefent, kun je met het stuur tegen de aanslag rondjes draaien. Dit jaar heb ik er de GS Challenge in de Ardennen mee gereden en dat ging eigenlijk heel goed. Hij hobbelt heel makkelijk heuvelop en is heel licht te sturen. Waar je naar kijkt, daar ga je. Tuurlijk, een fiets als een G650 vliegt door het terrein, daar kun je niet tegenop. Maar goed, ik heb meer wieldruk en da’s ook een voordeel. En voor een R1200GS doet ‘ie niet onder hoor. Zeker niet als het droog weer is en de ondergrond lekker hard, dat heb ik in de Ardennen wel gemerkt. Maar het blijft een gietijzeren ding, als ‘ie gaat, kun je beter afstappen. Hij blijft altijd wel op één tiet hangen en je hebt hem ook zo weer rechtop staan. Ik moet alleen opletten met het kleine kuipje als hij omrolt. Die moet niet barsten, want die dingen beginnen langzaam maar zeker zeldzaam te worden. Dat off-road rijden vind ik inmiddels dusdanig leuk dat ik al wel in de verleiding ben geweest om een echte enduro aan te schaffen. Iets als een XR600 zou me prima passen. Maar ik heb een echtgenote die dan op de rem gaat staan. Die vindt dit allemaal wel genoeg zo. En ze zit ook graag achterop de R100. We proberen toch wel een keer per jaar de koffers er aan te hangen en dan trekken we er met het tentje op uit. Door Engeland of Zwitserland. Ook dat kan prima met deze GS. Je rijdt er zo binnen een uurtje of tien duizend kilometer mee weg. Die eenvoud en veelzijdigheid maken de R100GS zo bijzonder voor mij. Ik kan er eigenlijk alles mee, ook als droom ik wel eens stiekem van iets als een R1150GS.” [Opener: BMW-6790][Details][BMW-6806]Old meets new. Traditionele rond klokkenwerk en een modern navigatiessysteem sieren de cockpit van de R100GS[BMW-6805]Dubbele bougies zijn even een overweging geweest, maar met iridium bougies draait de GS ook mooi rond. [BMW-6795]WP-achtervering en een andere cardanas, waarvan de kruoskoppelingen eenvoudig verv