Nieuwe Chinezen met een Honda-luchtje
Er lijkt voorlopig geen eind te komen aan de stroom nieuwe motoren uit China. Daarnaast gaat het ook al lang niet meer om een- en tweecilinders met een kleine cilinderinhoud. Dat wordt nog eens fijntjes onderstreept door de nieuwe Jiajue CN800 Zhen en CNR800 Rui.
De CN800 Zhen lijkt met zijn neo-retro-looks trouwens haast een kopie van de Honda CB650R, terwijl de CNR800 Rui op zijn beurt weer verdacht veel trekjes van de CBR650R van Honda heeft. Beide hebben alleen wel een zwaarder blok. Die krachtbron wordt gemaakt door Wuyi Weisenke Power Technology. De modern ogende viercilinder lijnmotor kan in diverse middenklassers van het Chinese merk gebruikt worden. Alhoewel Wuyi Weisenke Power Technology aangeeft het motorblok zelf ontwikkeld te hebben, hangt er rond de vorm van de motorbehuizing en de positionering van enkele andere onderdelen toch een zweem van plagiaat of licentiebouw.
De viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en injectie moet uit 796 cc cilinderinhoud zo’n 117 pk vermogen peuren. Het maximum koppel bedraagt 93 Nm bij 9.500 toeren. Het rijwielgedeelte van beide modellen wordt gecompleteerd door KYB-schokdempers en -voorvork. Geremd wordt er met remklauwen van Nissin, terwijl ook ABS, een TFT-display en led-verlichting standaard aan boord zijn.
Omgerekend liggen de prijzen van de CN800 Zhen en de CNR800 Rui tussen de 4.000 en 5.500 euro. Of beide modellen ook naar Europa komen, is nog niet bekend. Mocht dat wel zo zijn, dan zouden de prijzen bij ons waarschijnlijk rond de 8.000 euro komen te liggen.