Vergelijkingstest allroads
Met de DesertX waagt ook Ducati een poging in het segment van de grote woestijnschepen. Waar staat de Italiaan ten opzichte van de KTM 890 Adventure R, Husqvarna Norden 901 en de Honda Africa Twin?
Allroads leveren een ultiem gevoel van controle, goed overzicht op het verkeer, een rijke uitrusting, krachtige motoren en serieuze lange afstands-kwaliteiten. Bij dit viertal speelt nog iets anders mee. De relatief bescheiden afmetingen en het terreinvriendelijke 21” voorwiel slagen er perfect in om onweerstaanbare gevoelens van verlangen op te wekken. Geen wonder; in tegenstelling tot veel 19” allroads zijn er geen twijfelachtige eendensnavels of zwaarlijvigheid, maar wel de belofte van een grenzeloos avontuur. En dat in een aantrekkelijk, vaak zelfs historisch jasje. De Africa Twin flirt met zijn eigen rallygeschiedenis dankzij het klassieke HRC-ontwerp. De Norden 901 probeert met zijn lijnenspel meer avantgardistisch te zijn. De klassieke woestijnracer-look in het moderne tijdperk. Zelfs de gebruikelijke scherpe door Kiska ontworpen 890 Adventure R straalt met zijn gruizige enduro look. En dan is er nog de veelgeprezen nieuwkomer DesertX. Die is de startpunt van dit verhaal en hij kan probleemloos voorgesteld worden als de Cagiva Elefant 937. Geen exacte kopie, daarvoor is de DesertX veel te stijlvol vormgegeven. Maar het is zeker een geslaagd eerbetoon aan het vroegere zusterbedrijf uit de jaren 80.
Maar is de mooie Italiaan een echte Ducati gebleven? En hoe presteert ‘ie vergeleken met de andere drie allroads? Je leest het natuurlijk in MotoPlus 24/2022!