+ Plus

Producttest 9 leren raceoveralls

Wie op een sportieve manier het onderste uit de kan wil halen, zou dat eigenlijk in een ééndelig leren pak moeten doen. Motoplus onderwierp tien leren raceoveralls vanaf € 600,- aan een grondige test. Tegenstanders van de globalisering zullen aan deze test weinig plezier beleven. Op één uitzondering na komen alle geteste overalls namelijk uit het verre oosten, en dat terwijl gevestigde Europese merknamen en logo’s de meeste pakken sieren. Het pak van het oer-Duitse merk Held komt net als dat van het gerenommeerde Alpinestars helemaal uit China. Ook de Zwitserse confectiegigant IXS weet de weg naar China te vinden en op het Lindstrands pak mag dan wel een trots Zweeds vlaggetje prijken, het wordt toch echt gemaakt in het land van Pekingeend en Foe Yong Hai. Alleen het Italiaanse cultmerk Dainese vertrouwt nog op Europese waarden, alhoewel je de Oekraïne niet echt tot de klassieke productielanden van het oude continent mag rekenen.Alhoewel het leer tijdens het productieproces de halve wereld is over gereisd, valt er op de kwaliteit van het gebruikte leer in deze test over het geheel genomen weinig af te dingen. “Leer moet vooral stabiel zijn. Met het juiste onderhoud wordt het vanzelf wel zacht”, licht de professionele leerlooier toe, die voor MotoPlus de kwaliteit van het leer van de pakken in deze test onder de loep nam. Toch hielden niet alle overalls stand onder zijn geoefende duimen. Zo gaan Held en IXS in de fout door gebruik van gedeeltelijk minderwaardige stukken leer op de buikpartij en slaat Vanucci de plank mis met de leersamenstelling van een aantal inzetstukken. Maar ook bij een topmerk als Dainese wisselt de kwaliteit met stukken leer die eigenlijk alleen voor de voering geschikt zijn. Bij Alpinestars, Berik en Arlen Ness is het leer over het algemeen sterker en constanter van kwaliteit. Maar goed leer alleen maakt nog lang geen goede overall. Het vakmanschap van de kleermaker is minstens zo belangrijk. Zeker als het gaat om een ééndelig pak, waarbij een goede pasvorm en beweeglijkheid van groot belang zijn. Het kaf scheidt zich meteen al bij de droge proef van het koren. Leren overalls die als een natte zak in het rek hangen, zitten op een motor met een sportieve zithouding niet comfortabel en gaan irriteren. Meer comfort beloven de pakken die er al voor het aantrekken snel uitzien. Laat je bij het aantrekken niet afschrikken als het allemaal wat stroef gaat en schrik ook niet als je er daarna als de gebochelde Quasimodo bij loopt. Belangrijker is dat alles met opgetrokken knieën en voorover gebogen lichaam goed op de plek valt. Dat een aantal van deze hardcore racepakken qua comfort kan wedijveren met menig toercombi, bewijzen onder andere de overalls van Arlen Ness en Berik. Daarbij hebben deze pakken als voordeel dat de protectoren de gewrichten stevig omsluiten en in het geval van een crash goed op hun plek blijven zitten. Daarmee wordt meteen het meest kritische aspect van deze test even aangestipt, de protectoren. Ze zitten weliswaar in ieder pak en voldoen ook aan de EN1621-1 norm, maar daarmee zijn ze er nog lang niet. Bijna alle geteste pakken bieden de minimaal vereiste bescherming, waarbij schouders, ellebogen en knieën door protectoren worden omsloten die aan de norm voldoen, maar afgezien daarvan wordt er nauwelijks iets extra’s geboden. Alleen Hein Gericke, de voordeligste van het stel, biedt met extra protectoren op de heupen en ook op de rug een volwaardig beschermingspakket. Bij alle anderen moet je deze zelf aanschaffen of er zelfs van afzien, omdat ze niet als extra protectie leverbaar zijn. Onbegrijpelijk! Dat het geen centenkwestie kan zijn, wordt door het pak van Gericke in ieder geval fijntjes onderstreept.Toch is het commerciële rode potlood ook bij deze pakken aan het strepen geweest en dat blijkt bijvoorbeeld uit de gebruikte schouderprotectoren. Er worden vaak protectoren met een kleiner beschermingsoppervlak gebruikt, te herkennen aan de aanduiding ‘A’. Dergelijke protectoren zijn zowel vanuit ergonomisch als biomechanisch oogpunt uitsluitend geschikt voor kinder- en/of damesmaten en hebben in een confectiemaat voor heren (52 of L) niets te zoeken. Vervangen kan vaak niet, aangezien de zakjes waar ze in zitten en ook de vorm van het pak precies op de maat van deze protectoren zijn gemaakt. Om ze aan te passen, heb je een ervaren leerbewerker nodig. Op de testbank blijven de protectoren allemaal binnen de norm, geen strafpunten dus. Desalniettemin toch een puntje van kritiek. Bij een inslag van een vijf kilo zwaar gewicht, dat vanaf een meter hoogte wordt losgelaten, is een restkracht van 35 kiloNewton (kN) volgens de regels acceptabel. Een verouderde waarde uit de jaren ’90, want een aantal protectoren laat zelfs restkrachten tussen slechts 10 en 15 kN noteren. Volgens onze informatie volgt er binnenkort dan ook een herziening van deze waarde, waarbij er, net zoals bij de EN1621-1 norm voor rugprotectoren, een tweede aangescherpte grenswaarde van de rond de 20 kN zal worden vastgesteld. Vanaf dat moment moet een aantal fabrikanten zich zorgen gaan maken of ze hun oude protectoren nog wel kunnen gebruiken. Maar desondanks blijft het credo: altijd de gepoetste kant boven houden! [Text im Kasten Auf dem Prüfstand ]OP DE TESTBANKPROTECTORENCHECKVolgens de Europese EN 1621-1 norm mogen gewrichtsprotectoren bij de inslagtest maximaal 35 kiloNewton restkracht doorlaten. Vanuit biomechanisch oogpunt een forse waarde, want op de keper beschouwd kunnen botten al bij een duidelijk mindere belasting breken. De grenswaarde levert de fabrikanten geen problemen meer op, want bij de inslagtest bleven alle protectoren onder de toegestane grenswaarde. Interessant is het onderling verschillende verloop van de inslag. Bij harde schaalprotectoren, zoals die van Dainese, is een steile krachtopbouw kenmerkend, terwijl de zachte protectoren de inslagkracht over een breder tijdsbestek verdelen.[BU]35 kiloNewton restkracht is toegestaan, maar minder is tegenwoordig al geen probleem meer. [Text im Kasten So testet Motorrad]ZO TEST MOTOPLUSDeze test was opgebouwd uit twee delen: een uitvoerige test op de bochtige wegen van de Provence in Frankrijk en een laboratoriumcheck van de protectoren. Daarbij werden de volgende punten getest en beoordeeld:Pasvorm en draagcomfortOp een Triumph Daytona 675 gingen de testrijders er op uit en beoordeelden de ééndelige pakken in verschillende maten op hun bruikbaarheid tijdens de dagelijkse praktijk. Zijn arm- en beenlengtes toereikend, knelt de kraag niet, treedt er spanning in rugpand op en zit de boel niet te strak bij het zitten? Hangt het pak als een natte zak om je heen of volgt het soepel alle bewegingen tijdens een sportieve rit?VeiligheidHoe is het met de bescherming gesteld? Daarvoor werden onder andere de protectoren stevig onder de loep genomen. Kloppen de afmetingen, zijn ze exact gepositioneerd, sluiten ze strak aan zonder te verschuiven en omsluiten ze de gewrichten afdoende? Op de testbank werd gerelateerd aan de EN 1621-1 norm gekeken hoe het met het stootdempend vermogen van de protectoren is gesteld. Verder punt in het testprogramma: de kwaliteit van naden en inzetstukken.Afwerking en uitrustingHoe is het met de kwaliteit van het leer gesteld, hoe zijn de details uitgevoerd en wat wordt er aan extra’s geboden?[Bildunterschrift]Ideale testcombinatie: Triumph Daytona 675 en de bochtige wegen van de Provence.[In Logo]MOTOPLUS KOOPTIP – CIRCUITBERIK 7932Importeur: Splash Design; www.splashdesign.nl Prijs: € 849,95Maten: 48 t/m 58Kleuren: zwart/rood, zwart/wit, zwart/grijsGewicht: 5,4 kg (maat 54)Gefabriceerd in: ChinaDetails: rundleer, voering uitneembaar, kneesliders, kledingzakPasvorm en draagcomfortBij het aantrekken zorgvuldig te werk gaan, zodat armen en benen niet in de netvoering blijven steken. Overtuigt met prettige en precieze zit. Het soepele leer zit goed strak, zelfs bij een supersportieve houding. Erg goed: de uitstekende snit rond de gewrichten en om armen en benen. Voor extra comfort zorgt de wijdteverstelling rond de kuiten.VeiligheidSchouder-, ellebogen- en knieprotectoren zitten perfect en blijven muurvast op hun plek. Bij de inslagtest blijven ze in het groene gebied, hoewel de beschermingsvlakken in verhouding tot de confectiemaat hier en daar wat klein zijn uitgevallen. De schuimrubber kussentjes op de heupen kunnen door CE-protectoren worden vervangen, een rugprotector moet apart worden gedragen.Uitrusting en afwerkingHet leer van dit Berik pak bevalt goed door de vaste grip en de gelijkmatige kwaliteit. De afwerking is helaas matig.ConclusieSuperstabiele raceoverall met uitstekende pasvorm, gemaakt voor het circuit. Het over het algemeen goed uitziende leer had hier en daar wel wat beter afgewerkt mogen zijn.Motoplus oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]Windbuil: er stroomt niet alleen via de lange hump frisse lucht in het pak. Rommeltje: de kleine ritssluitingen.[Im logo]MOTOPLUS TESTWINNAARDAINESE STRIPES PROFESSIONAL Importeur: D’Ieteren Sport; www.dainese.com Prijs: € 749,-Maten: 44 t/m 60Kleuren: zwart, rood, witGewicht: 4,8 kg (maat 54)Gefabriceerd in: Oekraïne Details: rundleer, voering vast ingenaaid, kneesliders, kledingzakPasvorm en draagcomfortDit pak van Dainese is relatief gemakkelijk aan te trekken. Pluspunt daarbij zijn de goed in de hand liggende en lekker licht lopende ritsen. Het pak zit als gegoten op een sportmotor als de Triumph Daytona 675. Alleen bij een extreem voorover gebogen houding knelt het licht op de schouders en rond de hals. De breed uitlopende broekspijpen vragen wel om een speciale oplossing voor wat betreft de laarzen.VeiligheidSchouders, ellebogen en knieën worden door goede protectoren beschermd. Bij de inslagtest blijft Dainese binnen de perken het toelaatbare, hoewel de beschermingsvlakken wat klein zijn uitgevallen. Heupen en borst zijn van kussentjes voorzien, een rugprotector moet apart worden gedragen.Uitrusting en afwerkingDe afwerking is goed, maar de leerkwaliteit niet super.ConclusieHet huismerk van Rossi & Co weet ook bij de instappers erg veel punten te scoren. Het sportief vormgegeven pak slaat ook bij het dagelijks gebruik een uitstekend figuur door de comfortabele pasvorm. Minpuntje: de niet overal even goede kwaliteit van het leer.Motoplus oordeel: zeer goed[Bildunterschrift]De knieprotector schermt ook voor een groot deel het scheenbeen af. De afwerking wordt bekroond met een mooie finish.ALPINESTARS MONZAFabrikant: Alpinestars; www.alpinestars.com Prijs: € 699,95Maten: 48 t/m 60 (in zwart tot 64)Kleuren: zwart, wit, zwart/rood, rood/wit/groenGewicht: 5,1 kg (maat 54)Gefabriceerd in: Vietnam Details: rundleer, voering uitneembaar, kneeslidersPasvorm en draagcomfortDit pak kan gemakkelijk en comfortabel worden aangetrokken en overtuigt op de motor door zijn geslaagde pasvorm en comfortabele, soepele zit, ook bij sportieve ritten met veel bochtenwerk. Alleen bij extreem voorover gebogen houding irriteren de knellende kraag en de drukpunten onder de oksels. Dankzij een geperforeerd bovengedeelte komt er bij erg warm weer aangenaam veel koele lucht het pak binnen.VeiligheidSchouder-, elleboog- en knieprotectoren zijn precies gepositioneerd en blijven bij de inslagtest onder de grenswaarde. De heupen zijn slechts dun bekleed en borst- en rugprotectie zijn tegen meerprijs leverbaar.Uitrusting en afwerkingDit pak scoort met een hoogwaardige en zuivere afwerking, mooie detailoplossingen, sterk leer en een uniforme naadstructuur.ConclusieKlassiek gesneden racepak, dat door zijn uitstekende pasvorm en mooie afwerking veel punten scoort. De veiligheidskussentjes zijn in orde, maar zouden over het geheel wat beter kunnen.Motoplus oordeel: goed[Bildunterschrift]Priegelwerk: de ritssluiting is moeilijk vast te pakken. Goed voorbereid: drukknopstrip voor de optionele rugprotector.ARLEN NESS 8308Importeur: Splash Design; www.splashdesign.nl Prijs: € 799,95Maten: heren 48 t/m 58, dames 38 t/m 44 (alleen in zwart/wit)Kleuren: zwart/rood, zwart/witGewicht: 4,8 kg (maat 54)Gefabriceerd in: ChinaDetails: rundleer, voering uitneembaar, kneesliders, kledingzakPasvorm en draagcomfortBij het aantrekken is voorzichtigheid en geduld vereist, want je blijft snel hangen in de voering van dit extreem op lichaamsvorm toegesneden pak. Op de motor ontpopt deze prima zittende overall zich als een eersteklas turnpak dat ook bij pittig bochtenwerk alle bewegingen soepeltjes volgt. Zelfs bij extreem voorover gebogen houding boet hij niets aan comfort in.VeiligheidSchouder-, elleboog- en knieprotectoren zijn precies gepositioneerd. De schouderprotectoren hebben een te klein beschermingsoppervlak, maar blijven bij de inslagtest wel binnen de limiet. Borst, heupen en dijbenen zijn bekleed, verdere opties voor protectoren zijn niet aanwezig.Uitrusting en afwerkingDe afwerking is met name aan de binnenzijde hier en daar wat minder geslaagd. Het leer is sterk en heeft een mooie nerfstructuur.ConclusieHet turnpak voor motorrijders. Voelt niet alleen extreem licht aan, maar draagt ook zo. Doet in elke bochtendans prima mee dankzij het geweldig soepele leer. Alleen het aan- en uittrekken blijft een probleem. Motoplus oordeel: goed[Bildunterschrift]Niks voor kuitenbijters: wijdteverstelling voor strakke voetbalkuiten. Mooi gemaakt: het kniegewricht van dit pak.LINDSTRANDS SILVERSTONEImporteur: Jofama, www.jofama.se Prijs: € 639,-Maten: 46 t/m 58, (in zwart tot 60)Kleuren: zwart, zwart/wit, zwart/zilverGewicht: 5,2 kg (maat 54)Gefabriceerd in: ChinaDetails: rundleer, voering uitneembaar, kneeslidersPasvorm en draagcomfortEerste horde: het aantrekken van de Silverstone, waarbij je voeten snel in de voering blijven steken en de ritsen snel weer open gaan. De pasvorm geeft bij veel maten problemen. In de mouwen en rond de knieën al snel erge vouwvorming. Het comfort heeft daar onder te lijden, met als gevolg knelpunten in de binnenkant van knieën en ellebogen. Aan de andere kant is dit pak door gebruik van stretchgedeeltes wel superbeweeglijk.VeiligheidSchouders, knieën en ellebogen worden door CE-protectoren in de juiste grootte omsloten, voor de beklede heupen is optionele CE-protectie leverbaar. De protectoren gaan op den duur wel irritant schuren. De inslagtestwaarden blijven binnen de norm, maar ook niet meer dan dat. Rugprotector moet apart gedragen worden.Uitrusting en afwerkingSterkste punten: geweldig mooi, stevig leer en een mooie afwerking.ConclusieOptisch weet de Lindstrand met zijn mooie uiterlijk te imponeren. De titanium kneesliders en de zachte voering zien er duurder uit dan de 639 euro doet vermoeden. De drager moet wel een paar minpuntjes op het gebied van comfort op de koop toenemen.Motoplus oordeel: voldoende[Bildunterschrift]Luxe van buiten, luxe van binnen. De Lindstrands is zowel van buiten als van binnen prachtig afgewerkt en extravagant vormgegeven.VANUCCI ART XIImporteur: Motozoom; www.motozoom.nl Prijs: € 699,95Maten: 48 t/m 58Kleuren: wit/zwart/gunmetal, zwart/wit/rood, zwart/wit/blauwGewicht: 4,5 kg (maat 54)Gefabriceerd in: VietnamDetails: rundleer, voering uitneembaar, kneeslidersPasvorm en draagcomfortDe instap in dit pak is makkelijk, maar dan is het gebeurd met het gemak. Zwaar als een jutezak hangt deze ART XI om je schouders en dwingt de drager tot een gedrongen basishouding van waaruit sportief reageren nauwelijks mogelijk is. De mouwen schuren langs de polsen, de opgezwollen pijpuiteinden zijn maar moeilijk in de schacht van een sportlaars te proppen. Dit pak is duidelijk meer geschikt om uitsluitend mee te toeren.VeiligheidCE-protectoren op schouders, ellebogen en knieën, heupen en rug kunnen worden voorzien van optionele CE-beschermers. De in correcte grootte ingezette protectoren leverden tijdens de dempingsproeven met een score ver onder de toegestane limiet een topprestatie.Uitrusting en afwerkingHet kwalitatief goede leer bestaat veel kleine stukken en daarbij heeft het pak veel extra’s die het dan wel weer zwaar maken.ConclusieEerder een tot ééndeler omgebouwde toercombi dan een lichte overall voor hardcore racewerk. De Vanucci ontbreekt het vooral aan beweeglijkheid. Maar daarnaast scoort hij wel weer met zijn zeer efficiënte protectoren.Motoplus oordeel: voldoende[Bildunterschrift]De uitrusting mag gezien worden en is praktisch tijdens het dagelijks gebruik, maar voor een compromisloos racepak te uitgebreid.IXS JEREZImporteur: Nerons; www.nerons.nl Prijs: € 699,95 Maten: 48 t/m 58 plus lengtematen 98 t/m 114Kleuren: wit/zwart/goud, zwart/wit/goud, zwart/rood/witGewicht: 4,9 kg (maat 54)Gefabriceerd in: ChinaDetails: rundleer, voering uitneembaar, kneeslidersPasvorm en draagcomfortHet pak is makkelijk aan te trekken en zit in alle geteste maten uitstekend. Tijdens het rijden maakt de Jerez indruk met zijn geweldige zit, ongeacht de houding op de motor. Het gladde zitvlak beperkt echter het contact met de motor, iets meer ‘zitvlees’ zou niet misstaan. Ook de stuitbeenversterking gaat op den duur irriteren.VeiligheidDe gebruikelijke uitrusting met CE-protectoren op schouders, ellebogen en knieën. De heupbekleding is verwisselbaar, een rugprotector moet apart gedragen worden. Op de testbank blijven de opvallend dikke beschermers binnen de norm.Uitrusting en afwerkingDe afwerking is van hoog niveau met veel mooie details. De leerkwaliteit is echter maar gemiddeld.ConclusieFunctionele overall met indrukwekkend goede pasvorm en extreem soepele zit. Ook de afwerking is geslaagd. Alleen bij het zitten ontbreekt het aan comfort en de leerkwaliteit verschilt nogal.Motoplus oordeel: goed[Bildunterschrift]Het zitvlak is extreem glad, de stuitbeenbekleding beperkt het comfort behoorlijk.HEIN GERICKE PSX COMPETITIONFabrikant: Hein Gericke; www.hein-gericke.nlPrijs: € 599,95 Maten: 48 t/m 58 Kleuren: zwart/wit/antraciet,Gewicht: 5,5 kg (maat 54)Gefabriceerd in: ChinaDetails: rundleer, voering uitneembaar, kneeslidersPasvorm en draagcomfortBij het aan- en uitrekken sta je met de Gericke al snel op het hoogste trapje. Op de motor mis je echter de prettig aansluitende zit die de andere pakken wel hebben. Dat stoort behoorlijk bij pittig bochtenwerk, waarbij het pak in voorover gebogen houding over de rug spant en gaat knellen in de ellebogen. Duidelijk beter zit het pak bij sportief rond-om-huis-toerwerk.VeiligheidHet aantal CE-protectoren is voorbeeldig. Dit Gericke pak heeft niet alleen de gebruikelijke protectoren op schouders, ellebogen en knieën, ook de heupen en rug worden door volwaardige protectoren afgedekt, waarbij de rugprotector wel erg hoog boven de stuit eindigt. Op de testbank blinken de protectoren uit met eersteklas waarden.Uitrusting en afwerkingSterk leer, tot in de kleinste details mooi afgewerkt.ConclusieEen overall voor alledag. Over het geheel genomen ontpopt het Gericke pak zich eerder als een omgebouwde toercombi dan als een racepak. Het aantal protectoren is echter onovertroffen.Motoplus oordeel: goed[Bildunterschrift]Een echte beschermheer: de Gericke overall is van veel protectoren voorzien. Nog een plus: het klimaatcomfort.HELD SUZUKAImporteur: Uvex; www.uvex.nl Prijs: € 733,95Maten: 48 t/m 60 plus lengtematen 98 t/m 110 (alleen in wit/zwart/grijs, € 749,00) Kleuren: wit/zwart/grijs, wit/rood, wit/blauw,Gewicht: 4,9 kg (maat 54)Gefabriceerd in: ChinaDetails: rundleer, voering uitneembaar, kneeslidersPasvorm en draagcomfortOok de Held is vlot en comfortabel aan te trekken. De pasvorm is over het geheel genomen geslaagd, maar ondanks de constructieve gelijkenis met de pakken van Arlen Ness en Berik (zelfde fabrikant) ontbreekt het bij de Held aan een prettige, sportieve zit. Het zijn kleine details die een totale ‘feelgood-belevenis’ in de weg staan, zoals bijvoorbeeld de drukpunten op de arm- en beenuiteinden.VeiligheidHeld biedt met CE-protectoren op schouders, ellebogen en knieën het standaard veiligheidsschema. Ook hier worden gedeeltelijk klein uitgevallen beschermingsvlakken gebruikt. Op de testbank blijven de inslagdempingswaarden binnen de norm, maar je hoort ons niet juichen. De heupbekleding is vastgenaaid en kan dus niet door volwaardige CE-protectoren worden vervangen en een ruprotector moet apart gedragen worden.Uitrusting en afwerkingDe leerkwaliteit houdt niet over, de afwerking met details als titanium kneesliders is wel geslaagd.ConclusieSportief pak dat eigenlijk eerder aan de eisen voor allround gebruik voldoet. Voor een echte raceoverall ontbeert de Held een compromisloos sportieve layout. Het mooie uiterlijk wordt deels door het hier en daar minderwaardige leer te niet gedaan.Motoplus oordeel: goed[Bildunterschrift]Het hoge aandeel kevlar geeft veel bewegingsruimte. De titanium kneesliders zien er goed uit.[Bij puntentelling]MOTOPLUS CONCLUSIEEen thuiswedstrijd voor merken die in de racerij actief zijn. Het instapmodel van Dainese blinkt uit met een pasvorm die je doorgaans alleen bij duurdere topmodellen zou verwachten. En hij laat daarbij meteen zien dat een ééndelig pak ook echt comfortabel kan zijn. Datzelfde geldt voor de comfortabele pakken van IXS en Alpinestars. Duidelijk compromislozer op echt stevig racewerk afgestemd zijn de qua opbouw nagenoeg identieke pakken van Arlen Ness en Berik. De spreekwoordelijke veer gaat echter naar Hein Gericke, die met een zeer complete protectoruitrusting zijn puntjes pakt.

Lees meer over

Triumph

Gerelateerde artikelen