Nieuws

Eerste test Bimota KB4

Dat de samenwerking tussen Bimota en Kawasaki bijzondere machines kan opleveren bewijst bijvoorbeeld de Tesi H2 (zie MotoPlus 23). De Bimota KB4, een licht aandoende retro sporttoerder rond het blok van de Ninja 1000SX, is nog zo’n voorbeeld, en wij mochten in Italië kennismaken met de KB4!

Zoals gezegd is deze KB4 dus de tweede vrucht van de samenwerking tussen Bimota en Kawasaki, dat eind 2019 een minderheidsbelang van 49,9% in het Italiaanse merk nam. Voor de ontwikkeling van de KB4 hanteerde Bimota dezelfde aanpak als bij de Tesi H2: de belangrijkste homologatie-onderdelen als blok en elektronica worden geïmplementeerd in een door Bimota ontwikkeld chassis. En in het geval van deze KB4 is het overgoten met een ‘vintage inspired’ retro-sausje. Dat alles met een 142 pk en 111 Nm sterke vier-in-lijn van de Ninja 1000SX.
Bimota noemt de KB4 een sporttoerder, maar zoals we van Bimota kennen overstijgt het aandeel sport het aandeel toeren. En dus mogen we op het Autodromo di Modena kennismaken met de sporttoerder. Bij het uitrijden van de pitstraat vallen meteen een paar dingen op. Allereerst zit je lekker dicht op de lage clip-ons, zonder dat je je helemaal over de tank hoeft te strekken. De zitpositie is dan ook lekker sportief, maar niet zo extreem dat het snel vermoeiend wordt. Prima passend bij het sporttoer-concept eigenlijk.

Afijn, tijd om de KB4 de sporen te geven op het Italiaanse asfalt. Hoe rijdt de KB4? Wat valt op, en hoe luidt het oordeel? De antwoorden op die vragen lees je natuurlijk in MotoPlus 23/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

7 september, 2024

JT Nesbitt heeft al veel motorfietsen ontworpen – zo ook de Confederate bikes. Samen met Bienville Studios ...
Fijn Triumph privé-projectje

Fijn Triumph privé-projectje

6 september, 2024

Tijdens Glemseck 101 nabij het Duitse Stuttgart heeft Triumph een bijzondere special op basis van de Scrambler 400X ...
Elektrische comeback van Can-Am

Elektrische comeback van Can-Am

6 september, 2024

Twee jaar geleden werden ze al aangekondigd, en begin 2025 moet het dan zo ver zijn: de comeback van Can-Am met de ...

Overig nieuws