Eerste Test Husqvarna TE449
Sinds de overname van Husqvarna door BMW drukken de Duitsers een steeds groter stempel op het Zweeds/Italiaanse terreinmerk. De nieuwe zware Husqvarna’s worden voortaan ook aangedreven door het BMW G450-blok. De vraag is of dat niet ten koste gaat van het eigen karakter.Ruim twee jaar geleden nam BMW het van oorsprong Zweedse motormerk Husqvarna over van MV Agusta en met de Duitse euro’s en kennis wordt het rasechte terreinmerk nu opnieuw gestalte gegeven. Die overname doorkruiste wel een beetje BMW’s eigen plannen, omdat ze op hetzelfde moment immers ook de G450X enduro uitbrachten, een heel moderne 450 cc enduro. Hans de Visser, de Nederlandse General Manager Marketing van BMW Motorrad in München zei daar eind vorig jaar in MotoPlus al over: “Husqvarna kwam voorbij terwijl we zelf de G450X net hadden ontwikkeld, maar we konden die kans niet laten lopen. De splitsing tussen BMW en Husqvarna zal binnen enkele jaren helder zijn en Husqvarna is dan ons echte terreinmerk. Al zal er op technisch vlak wel kruisbestuiving plaats vinden.”En dat zien we al bij de nieuwe zware Husqvarna-lijn, bestaande uit de TE449 en TE511 enduro en TC499 crossmotor. Deze machines worden nu gemotoriseerd door het blok van BMW G450X, een model dat overigens weinig succesvol was. Misschien omdat BMW in haar vernieuwingsdrang in 2008 wel te ver was doorgeschoten, want eigenlijk was alles aan de G450X bijzonder: zo draait de krukas van deze 450 achterover, zit de koppeling direct op de krukas, loopt de swingarmas door de uitgaande versnellingsbakas, zit de tank onder de buddyseat en is er een rvs-brugframe gebruikt. Met twee jaar gebruikservaring in WK enduro, Crosscountry en de Dakar-rally is de G450X-motor inmiddels echter flink bijgeschaafd en de Italiaanse Husqvarna-technici construeerden vervolgens een heel moderne machine rond dit uitgerijpte blok dat dankzij de korte slag, dubbele nokkenassen, titanium kleppen en valstroominlaat erg hoogtoerig is en als één van de snelste blokken uit het metier geldt.Grootste verschil is zit hem in het frame: het Husqvarna-wiegframe is bijna twee keer zo stijf als het BMW-brugframe. En alhoewel het draaipunt van de lange swingarm nog steeds precies in het hart van de uitgaande as ligt (zodat de kettingspanning altijd gelijk blijft bij het inveren), is er geen doorlopende swingarmas meer, maar scharniert de achtervork bij de Husqvarna om twee korte asstompjes. Dit voorkomt dat de zaak onder spanning komt te staan bij torderen, met minder slijtage en betere veereigenschappen als gevolg. Voor dat laatste zorgt ook een linksysteem in de achtervering; mooi compact en boven de vork geplaatst trouwens, zodat de onderkant mooi glad blijft wat ideaal is voor heftig endurowerk.Genoeg theorie, nu de praktijk. Een kickstarter zit er niet eens meer op, dus starten we probleemloos met een druk op de knop. Gebleven zijn het typische zingen van de tussenas en het snorkelen van de achter het balhoofd geplaatste luchtfilter. De benzinetank zit met de accu onder de zitplaats op de enorm lange buddyseat. Om bij de techniek te komen kan die buddyseat en de complete zijdeksels met een paar schroefjes verwijderd worden.Het van de G450X bekende afsterven van het blok in lastige passages is dankzij een volledig nieuwe afstelling gelukkig niet meer aanwezig. Onderin loopt de 450 nu veel mooier, zonder dat het ten koste is gegaan van zijn hang naar hoge toeren. Ook werkt de koppeling nu veel beter en is die door de hydraulische bediening nu één vinger aan het hendel fijngevoelig te doseren.Toch moet je wel even vrienden worden met de nieuwe Husqvarna en dat kost tijd. Net als zijn halfbroer, de G450X, is er iets ondefinieerbaars, iets wat hem anders maakt dan alle andere 450 cc enduro’s. Misschien is het wel de achteroverdraaide krukas (net als op Rossi’s MotoGP-racer) of misschien de hoge zitpositie en de breed uitstaande voetrusten die gewenning vragen. Of het feit dat Husqvarna er altijd voor kiest om hun terreinmachine ‘voorwielgeoriënteerd’ te maken. Door de vrij zachte voorvork en (gevoelsmatig) veel gewicht op de voorband volgt de Huskie zijn voorband beter dan welk ander merk dan ook. Daardoor kun je vaak individuele lijnen rijden, waar andere merken niet eens kunnen komen, maar de keerzijde is wel dat het veel gewenning vraagt en het niet bij voorbaat allemansvrienden zijn. Vooral bij het aanremmen van een bocht en bij snelle bochtencombinaties heb je je handen vol aan deze nieuwe Husqvarna.Maar het allergrootste pluspunt merk je zodra je de motor plat in een bocht hebt liggen en het gas open zet. De lange achtervork, goede achtervering en de gecombineerde swingarm- en voortandwielas (door Husqvarna CTS, Coaxial Traction System, gedoopt) zorgt namelijk voor een ongelooflijke tractie een bocht uit. Alsof de achterband niet meer doorspint, maar als een soort vertanding in de grond hapt en elke klap van de snelle motor omzet in voorwaartse snelheid. Ook hier geldt weer dat je als rijder niet echt een vinger kunt leggen op de werkelijke oorzaak, maar tractie zit deze TE449 in elk geval in zijn genen. Het zorgt ervoor dat de nieuwe TE als een tractor door het terrein ploegt en zich door niets laat stoppen. Het is de Husqvarna-technici dus in elk geval gelukt om met de krachtbron van de ongelukkige BMW G450X een hele echte Husqvarna te bouwen, met typische Husqvarna-nukken, maar ook met – zij het gewenning vragende – verfijnde rijeigenschappen.De TE449 staat in oktober bij de dealers en kost op één euro na tien mille. De machine is er ook nog als TE511, die 300 euro meer kost en enkel een drie millimeter grotere zuiger heeft die de cilinderinhoud opschroeft van 449 naar 477 cc.HUSQVARNA TE449Vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt, twee bovenliggende nokkenasen en vier titanium kleppen, boring maal slag 98 x 59,6 mm, cilinderinhoud 449,6 cc (TE511: 101 x 59,6 mm; 477,5 cc), injectie, elektrische starter, zesversnellingsbak, CTS-kettingaandrijving, stalen wiegframe, instelbare Kayaba-vering, veerweg v+a 300 mm, bandenmaat 90/90-21 en 140/80-18; zithoogte 963 mm, gewicht 113 kg, tankinhoud 8,5 liter.PRIJS: € 9.999,- (TE511: € 10.299,-)INFO: www.husqvarna-motorcycles.nl[[Bijschriften]]Foto’sRijfoto MRD 17 s. 46Static MRD 17 s. 47Detail MNRD 17 s. 48 midden (reservefoto)BU:De direct op de krukas zittende koppeling werkt nu veel beter en is dankzij de hydraulica licht te bedienen.+ 3 extra foto’s meegeleverd:1De lay-out van de nieuwe Husqvarna’s is bijzonder: het BMW-blok hangt in een wiegframe, de tank zit onder de buddyseat en het luchtfilter boven het blok.2Buddyseat en zijkappen laten zich makkelijk afnemen om het hooggeplaatste luchtfilter te kunnen wisselen.3Voortandwiel en swingarmas liggen op één lijn, maar er is geen doorlopende as. De achtervering heeft een linksysteem.